arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۳ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹

پومپئو: اعلامیه خروج آمریکا از «معاهده آسمان‌های باز» را فردا ارسال می‌کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد خروج این کشور از معاهده آسمان‌های باز، فردا جمعه طی اعلامیه‌ای رسمی به اطلاع کشور‌های امضاکننده این معاهده خواهد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش فاکس‌نیوز، «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فردا جمعه ۲۲ می (دوم خردادماه) کاخ سفید اعلامیه‌ای رسمی برای کشور‌های امضاکننده معاهده آسمان‌های باز ارسال می‌کند و به آن‌ها اطلاع خواهد داد که دولت آمریکا ظرف ۶ ماه آینده از این معاهده خارج خواهد شد.

به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه با تکرار ادعا‌های خود علیه روسیه اظهار داشت: «اگر روسیه به رعایت کامل مفاد این معاهده بازگردد، ممکن است ما درباره خروج خود از معاده آسمان‌های باز) تجدید نظر کنیم.»

ساعاتی پیش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گزارش داد که دولت آمریکا امروز پنج‌شنبه ۲۱ می (اول خرداد) به متحدان بین‌المللی خود اعلام کرده است که قصد دارد به‌زودی از معاهده آسمان‌های باز خارج شود.

متعاقباً دونالد ترامپ در یک نشست خبری اعلام کرد که کشورش از معاهده آسمان‌های باز خارج خواهد شد، اما امیدوار است که بتواند در این زمینه به توافقی بهتر با روسیه دست پیدا کند.

معاهده آسمان‌های باز در سال ۱۹۹۲ در هلسینکی فنلاند به امضا رسید و اجرای آن از ابتدای سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شد. ۳۵ کشوری که تاکنون این معاهده را امضا کرده‌اند، متعهد هستند که اجازه پرواز‌های شناسایی و تجسسی غیرمسلح را بر فراز خاک خود به دیگر کشور‌های عضو این معاهده بدهند.

کشور‌های عضو معاهده آسمان‌های باز می‌گویند هدف امضای چنین معاهده‌ای این بوده است که فعالیت‌های نظامی با شفافیت بیشتری دنبال شود و کشور‌های عضو معاهده درک متقابل بیشتری از فعالیت‌های نظامی یکدیگر داشته باشند.

نظرات بینندگان