يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | Sunday, 07 August 2022
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | Sunday, 07 August 2022
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / سقوط سنگ روی چادر کوهنوردان در دماوند

ویدیو / سقوط سنگ روی چادر کوهنوردان در دماوند

ویدیو / وضعیت دردناک روستای مزداران فیروزکوه پس از سیل

ویدیو / وضعیت دردناک روستای مزداران فیروزکوه پس از سیل

ویدیو / وقتی می‌خوابیم، در بدنمان چه اتفاقی می‌افتد؟ +زیرنویس فارسی

ویدیو / وقتی می‌خوابیم، در بدنمان چه اتفاقی می‌افتد؟ +زیرنویس فارسی

ویدیو /  سورپرایز بزرگ ستاره هالیوود در هواپیمای مسافربری؛ مهمانداری در آسمان

ویدیو / سورپرایز بزرگ ستاره هالیوود در هواپیمای مسافربری؛ مهمانداری در آسمان

ویدیو /  ترکیه؛ ۴۵ دقیقه انتظار یک سگ برای صدور اجازه جهت خوردن نان

ویدیو / ترکیه؛ ۴۵ دقیقه انتظار یک سگ برای صدور اجازه جهت خوردن نان

ویدیو / مرگ دسته‌جمعی هزاران ماهی در دریاچه نمک ماهشهر

ویدیو / مرگ دسته‌جمعی هزاران ماهی در دریاچه نمک ماهشهر

کد خبر: ۵۵۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اجتماع >> جامعه
پ

طرح توسعه ناوگان جاده‌ای باز هم شکست می‌خورد؟

علی فراهانی: امروزه حمل‌ونقل یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشور است؛ حمل‌و‌نقل در تمام بخش‌های کشور تاثیرگذارست. اگر این صنعت فقط ۲۴ ساعت دچار خلل و مشکل شود خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد خواهد شد. در حمل‌و‌نقل سه عامل مهم راننده، وسیله نقلیه و جاده نقش اصلی را دارند. درحال حاضر ۹۰ درصد حمل‌و‌نقل کالای کشور توسط ناوگان زمینی یا جاده‌ای انجام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح توسعه ناوگان جاده‌ای باز هم شکست می‌خورد؟

علی فراهانی، روزنامه‎نگار: امروزه حمل‌ونقل یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشور است؛ حمل‌و‌نقل در تمام بخش‌های کشور تاثیرگذارست. اگر این صنعت فقط ۲۴ ساعت دچار خلل و مشکل شود خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد خواهد شد. در حمل‌و‌نقل سه عامل مهم راننده، وسیله نقلیه و جاده نقش اصلی را دارند. درحال حاضر ۹۰ درصد حمل‌و‌نقل کالای کشور توسط ناوگان زمینی یا جاده‌ای انجام می‌شود. عدم توسعه ناوگان یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که وجود دارد و بزرگ‌ترین معضلی است که می‌توان از آن نام برد و یکی از این مسائل چالش‌های عملیاتی حمل‌ونقل از نظر کیفی است.

در حوزه حمل‌ونقل مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها توسعه نیافتگی ناوگان است. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل در مازاد عرضه این باشد که سیاستگذاری‌های دولت در حمل‌ونقل جاده‌ای کارآمد نبوده و نیاز است عزمی جدی وجود داشته باشد تا سیستم حمل‌ونقل کشور هم‌تراز با نظام‌های حمل‌ونقل بین‌المللی بتواند کارایی عملکرد خود را بالا ببرد. در این راه دولت با چالش‌هایی مواجه است. عمر ناوگان حمل‌ونقل کشور بسیار بالاست و بهتر است سیاستگذاری‌ها به سمتی سوق پیدا کند تا نوسازی کامیون‌ها در دستور کار قرار گیرد. اما با توجه به منابع کم دولت، کاهش درآمد‌های نفتی و هزینه بالای خرید یک دستگاه کامیون استاندارد در حد و اندازه‌های ترانزیت جهانی، چگونه می‌توان نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور را در دستور کار قرار داد؟ ریشه اصلی مشکلات ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در کجاست؟ آیا ضعف در تدوین قوانین، مقررات، ضوابط و آیین‌نامه‌های اجرایی‌ست یا ضعف در عملکرد مسئولان؟

اوایل خرداد ماه سال ۹۹، وزیر راه در مراسم رونمایی از سامانه ثبت‌نام نوسازی کامیون‌های فرسوده، هدف‌گذاری این طرح را نوسازی ۵۳ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل (کامیون) شامل خودرو‌هایی با ۳ سال کارکرد وارداتی پیش‌بینی شده در قانون و همچنین خودرو‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، دانست. به گفته وزیر راه، در این سامانه چهار گروه می‌توانند ثبت‌نام کنند؛ تولیدکنندگان داخلی در این مرحله حداقل ۱۰۰۰ دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده. دومین گروه شرکت‌های توانمند حمل‌و‌نقل هستند که هرکدام از آن‌ها از این ظرفیت می‌توانند برای واردات ۱۰۰ دستگاه کامیون استفاده کنند. سومین گروه شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکت‌ها اجازه واردات ۵۰ دستگاه کامیون را دارند گروه چهارم هم اشخاص حقیقی (افراد دارای کامیون‌های فرسوده) هستند که از یک تا ۱۰ دستگاه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

در این طرح خودرو‌های وارداتی حتما باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشأ ارز آن‌ها نیز مورد تایید بانک مرکزی قرار گیرد و طبق این دستور، کار از فرسوده‌ترین کامیون‌ها شروع و در همین خصوص در اقدامی فوری ۸۶۳ کامیون بالای ۵۰ سال با بیشترین پیمایش، انتخاب شدند. در این طرح ادعا شده که دست دلال، واسطه و سوداگر قطع شده و کار کاملا براساس دستورالعمل‌ها انجام می‌گیرد!

فارغ از اینکه خیلی نمی‌توان به قطع دست دلالان و سوداگران در بخش نوسازی ناوگان کامیون فرسوده امیدوار بود باید به این نکته اشاره شود که شکست برنامه قبلی وزارت راه و شهرسازی در دوره عباس آخوندی، تردید‌های جدی را به برنامه جدید وزارت راه و شهرسازی در دوره محمد اسلامی برای نوسازی کامیون‌ها وارد می‌کند. از طرفی تعرفه‌ها متغیر است، نرخ ارز ثابت نیست و این‌ها هم از مشکلات جدی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم. طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده از طریق واردات کامیون‌های دست دوم مورد قبول و تایید کانون کامیون‌داران است، اما به گفته دبیر این کانون روش اجرای این طرح یک سری ابهامات دارد. ایرادات طرح نوسازی کار را بسیار سخت و احتمالاً با شکست مواجه خواهد کرد.

همچنین با اعلام کارگروه نوسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دارندگان ناوگان با عمر بالای ۴۰ سال در اولویت نوسازی قرار دارند، از سوی دیگر بحث ثبت‌نام هم که آن را اعلام کرده‌اند در واقع ثبت‌نام متقاضیان واردات کامیون‌های دست دوم است. وقتی قرار است تسهیلاتی از سوی دولت پرداخت شود، تقریباً ۱۰۰ درصد ناوگان فرسوده در اختیار گروه چهارم (دارندگان کامیون‌های فرسوده) قرار دارد. این گروه علاوه بر اقساط کامیون، توان رقم ۴۰ تا ۴۵ هزار یورو را ندارند.

امکان عملیاتی شدن این واردات توسط دارندگان کامیون فرسوده وجود ندارد. دولت برای یکبار هم که شده برای بحث نوسازی ناوگان باری باید هزینه کند. نباید طرحی را اعلام کنند که جنبه نمایشی داشته باشد؛ چنین طرح‌هایی نه تنها تاثیری در بازار نخواهد داشت، بلکه ممکن است اثر معکوسی را هم به دنبال داشته باشد.

وقتی ناوگان نوسازی می‌شود باید باری باشد تا حمل شده و کامیون‌دار بتواند اقساط کامیون وارداتی را پرداخت کند. در طرحی که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده بر توسعه و نوسازی ناوگان تاکید شده و اگر قرار است به سمت بین‌المللی شدن ناوگان حرکت کنیم، باید به شرکت‌های حمل‌ونقل یارانه داد تا حمل‌ونقل لجستیکی ایجاد کنند که توان رقابت با بازار جهانی را داشته باشد. به عنوان مثال ترکیه هم همین سیاست را اجرا کرد و امروز ناوگان این کشور در سراسر جهان در حال حرکت است.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

چرا پدری در بیمارستان برازجان قصد کشتن نوزادش را داشت؟

چرا پدری در بیمارستان برازجان قصد کشتن نوزادش را داشت؟

سرنوشت تلخ مرد نیشابوری؛ سگ نگهبان صاحبش را کُشت

سرنوشت تلخ مرد نیشابوری؛ سگ نگهبان صاحبش را کُشت

سریال توقیف شده ایرانی نامزد جشنواره سئول شد

سریال توقیف شده ایرانی نامزد جشنواره سئول شد

تکلیف سیدجلال برای نشستن روی نیمکت پرسپولیس مشخص شد

تکلیف سیدجلال برای نشستن روی نیمکت پرسپولیس مشخص شد

جدایی کیم کارداشیان و پیت دیویدسون

جدایی کیم کارداشیان و پیت دیویدسون

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: آیین مشعل گردانی عراقی های مقیم تهران و قم

تصاویر: آیین مشعل گردانی عراقی های مقیم تهران و قم

۲/۴
تصاویر: آیین سنتی سینی گردانی حضرت قاسم (ع)

تصاویر: آیین سنتی سینی گردانی حضرت قاسم (ع)

۳/۴
تصاویر: هفته اول مسابقات اسب دوانی فصل تابستان ۱۴۰۱ تهران

تصاویر: هفته اول مسابقات اسب دوانی فصل تابستان ۱۴۰۱ تهران

۴/۴
تصاویر: تعزیه سیار در بازار تاریخی اراک

تصاویر: تعزیه سیار در بازار تاریخی اراک

خرید و فروش بیتکوین
ببینید!

ویدیو / لحظه وارد شدن آب هیرمند به ایران

ویدیو / تصاویر جدید از هالک ایرانی پیش از مبارزه جنجالی؛ مشت زدن به شکم مجری نمایش

ویدیو / لحظاتی از حمله با تبر و قمه در جریان لیگ کشتی

ویدیو / رقیب جدید دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سررسید؛ ماجرا چیست؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / نشستن یک زن جوان روی کاپوت ماشین در حال حرکت در چالوس

ویدیو / روضه‌خوانی بهاره رهنما در هیئت حسینی در ماه محرم

ویدیو / لحظه ترور فرمانده گردان‌های قدس از سوی اسرائیل

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۵ مرداد ۱۳۷۸: سازمان انرژی اتمی می‌گوید اسرائیل نخستین سلاح اتمی اش را در سال ۱۳۶۰ آزمایش کرده

ویدیو / تصاویر جدید از هالک ایرانی پیش از مبارزه جنجالی؛ مشت زدن به شکم مجری نمایش

ویدیو / لحظه وارد شدن آب هیرمند به ایران

سوپروایزر سابق بیمارستان پاستور مشهد همچنان در تعلیق

برخورد پژو ۲۰۶ با هیئت عزاداری در اردستان / ۳ فوتی و ۱۹مصدوم

فریدون عباسی: چرا دقیق نمی‌گویید مذاکره در خصوص چیست؟

گره اصلی مذاکرات احیای برجام کجاست؟

قیمت طلا و سکه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

مسیر آب در امامزاده داوود به طور قطع دستکاری شده بود / توپوگرافی این مسیر به گونه‌ای است که نباید با بارش‌های ۲۰ تا ۳۰ میلیمتری چنین حادثه‌ای رخ دهد

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۸ مرداد ۱۳۷۸: آنچه ملک عبدالله گفت و به مذاق بعضی خوش نیامد

ویدیو / نشستن یک زن جوان روی کاپوت ماشین در حال حرکت در چالوس

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تأیید شد / احکام جدید از همین ماه صادر می‌شود

همه چیز درباره اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۱ / زمان اعلام نتایج اولیه و کارنامه، عکس و اسامی نفرات برتر، تعداد داوطلبان مجاز، مهلت انتخاب رشته، ظرفیت پذیرش و زمان اعلام نتایج نهایی

سازمان سنجش: نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ امشب ۱۱ مردادماه اعلام می‌شود

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۵ مرداد ۱۳۷۸: سازمان انرژی اتمی می‌گوید اسرائیل نخستین سلاح اتمی اش را در سال ۱۳۶۰ آزمایش کرده

ویدیو / تصاویر جدید از هالک ایرانی پیش از مبارزه جنجالی؛ مشت زدن به شکم مجری نمایش

ویدیویی وحشتناک از لحظات اولیه سیل در شهرستان استهبان فارس

خاطرات حسن روحانی، شماره ۱۰۸: با لباس نظامی درب خانه‌ی آیت الله خامنه‌ای را زدم؛ گفتند آمده اید آقا را ببرید؟

مسیر آب در امامزاده داوود به طور قطع دستکاری شده بود / توپوگرافی این مسیر به گونه‌ای است که نباید با بارش‌های ۲۰ تا ۳۰ میلیمتری چنین حادثه‌ای رخ دهد

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۸ مرداد ۱۳۷۸: آنچه ملک عبدالله گفت و به مذاق بعضی خوش نیامد

ویدیو / فیلمی جدید از لحظه وقوع سیل در استهبان؛ فریادهای زنان و مردان برای نجات مردم

ویدیو / نشستن یک زن جوان روی کاپوت ماشین در حال حرکت در چالوس

۷ مومیایی مشهور و اسراری که از دنیای باستان برملا می‌کنند

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تأیید شد / احکام جدید از همین ماه صادر می‌شود

ویدیو / این حیوان عجیب الخلقه در عراق، شیر منقرض شده آشوری است؟

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

سیلی «ویل اسمیت» به صورت مجری اسکار به خاطر شوخی با همسرش / تصویر واکنش حاضران در سالن / گریه و عذرخواهی اسمیت پس از دریافت جایزه: عشق موجب می‌شود کارهای دیوانه‌واری انجام دهیم؛ وقتی در اوج هستی، شیطان دقیقا همان موقع سراغت می‌آید +عکس و ویدیو

درگذشت ناگهانی بازیگر مشهور سینمای ایران/ علت فوت به روایت خبرگزاری قوه قضاییه: خودکشی

صوت / اظهارات شهره (مازیار) لرستانی درباره تغییر جنسیتش: عرفا و شرعا دیگر زن نیستم

خرید و فروش بیتکوین
خواندنی ها
حراج شیرها در باغ وحشی در پاکستان؛ قیمت پایه: حدود ۷۰۰ دلار آمریکا

حراج شیرها در باغ وحشی در پاکستان؛ قیمت پایه: حدود ۷۰۰ دلار آمریکا

دانشمندان در جستجوی شهاب‌سنگی که سال ۲۰۱۴ به زمین برخورد کرد

دانشمندان در جستجوی شهاب‌سنگی که سال ۲۰۱۴ به زمین برخورد کرد

کووید طولانی؛ از هر ۸ بیمار دست کم یک نفر علائم کرونا را حفظ می‌کند

کووید طولانی؛ از هر ۸ بیمار دست کم یک نفر علائم کرونا را حفظ می‌کند

هشدار دانشمندان: مغز انسان برای بیداری در نیمه شب ساخته نشده است

هشدار دانشمندان: مغز انسان برای بیداری در نیمه شب ساخته نشده است

خرید و فروش بیتکوین
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

مدیر کل ورزش البرز: فیلم مدرسه «پری دریایی» قدیمی است، اما مدیر آن را شناسایی کردیم / هیچ گونه مجوزی برای چنین فعالیتی صادر نکرده ایم

ویدیو / سقوط سنگ روی چادر کوهنوردان در دماوند

ویدیو / وضعیت دردناک روستای مزداران فیروزکوه پس از سیل

حراج شیرها در باغ وحشی در پاکستان؛ قیمت پایه: حدود ۷۰۰ دلار آمریکا

دانشمندان در جستجوی شهاب‌سنگی که سال ۲۰۱۴ به زمین برخورد کرد

معاون رئیس جمهور: معترضیم که چرا بسیاری از حقوق زنان در جهان ضایع می‌شود

پلیس: ۱۲ واحد صنفی متخلف با اجرای طرح حجاب و عفاف در خوزستان مهر و موم شد / به ۳۰۷ واحد تذکر کتبی داده شد

کشته شدن ۴ نفر در پی حمله به قانونگذار سابق حزب عمران خان

امیرعبداللهیان: سلاح هسته‌ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد / نتیجه مذاکرات در وین بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟ / دبیرکل سازمان ملل: ما خواستار تلاش برای بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران هستیم

پلیس: ۱۲ واحد صنفی متخلف با اجرای طرح حجاب و عفاف در خوزستان مهر و موم شد / به ۳۰۷ واحد تذکر کتبی داده شد

امیرعبداللهیان: سلاح هسته‌ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد / نتیجه مذاکرات در وین بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟ / دبیرکل سازمان ملل: ما خواستار تلاش برای بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران هستیم

خبرگزاری فرانسه: اسرائیل برقراری آتش‌بس با گروه جهاد اسلامی در غزه را پذیرفت

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه: یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، قدرت خرید مردم را افزایش و فاصله طبقاتی را کاهش داده

دبیر ستاد امر به معروف: بدحجابی تخلف و قابل جریمه است

یک روزنامه کویتی: تل‌آویو با شروط لبنان در پرونده ترسیم مرزی موافقت کرده است

چهارمین روز مذاکرات وین/ رایزنی دوجانبه باقری و مورا

نماینده ادوار مجلس: شما که در حد چکمه پوشیدن آمادگی نداشتید، با چه هدفی به مناطق سیل‌زده رفتید؟/ مردم، کلاه سرشان نمی‌رود

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱: فوت ۶۳ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۵۴۷۷ بیمار جدید کرونایی

عباس عبدی: بر خلاف دفعات پیش مذاکرات وین، این بار پیاپی اطلاع رسانی می‌کنند / پیشنهاد می‌شود اطلاع رسانی را فقط به یک جناح دهند

کالبدشکافی یوز ایرانی تلف شده در تصادف اخیر جاده‌ای / یوزپلنگ «ماده» بود

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ / پیش بینی وزش باد شدید و رگبار باران در بسیاری از استانها

مقتدی صدر: این انقلاب آخرین و تنها فرصت انقلابیون عراق است

یکطرفه شدن جاده‌های شمال در تاسوعا و عاشورا

شمار شهدای غزه به ۳۲ تن رسید

وزارت بهداشت فلسطین: در حملات اسرائیل به غزه ۲۴ نفر شهید شدند

شمار قربانیان انفجار کابل به ۸ شهید و ۲۲ مجروح رسید

مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای: شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است

اعمال افزایش نرخ های عوارضی آزادراه‌ها تعلیق شد

رئیس سازمان مدیریت بحران درباره سازه متروپل: به جای ۳۷۰ ستون تنها ۲۷۰ ستون زده شده

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: اوضاع مذاکرات بد نیست

عضو هیات رئیسه مجلس: اصلاح‌طلبان مسئول ویرانی‌های سیلاب‌های امروزند

معاون وزارت آموزش و پرورش: بالغ بر ۶۰۰ هزار دانش‌آموز از تحصیل بازمانده‌اند

رسانه هندی: وزیر دفاع و وزیر خارجه طالبان اقامتگاه الظواهری را به آمریکا لو داده بودند

یک فعال حوزه کار: ۷۵ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دارای تحصیلات عالیه و بالای فوق لیسانسند

امیرعبداللهیان: واکنش واقع‌بینانه آمریکا به پیشنهادهای ایران برای دست‌یابی به توافق ضروری است

طالبان: در محل ترور الظواهری هیچ جسدی پیدا نکردیم

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۵ مرداد ۱۴۰۱: فوت ۶۱ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۳۴۶۰ بیمار جدید کرونایی

سیلاب از افغانستان به سیستان رسید

قیمت طلا و سکه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
وبگردی

تکلیف سیدجلال برای نشستن روی نیمکت پرسپولیس مشخص شد

جدایی کیم کارداشیان و پیت دیویدسون

امروز تکلیف استقلالی شدن لژیونر مشخص می‌شود

پورتو ارزش طارمی را برای میلانی ها مشخص کرد!

خیز سعودی‌ها برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰

مسمومیت شناگران مشهدی یک استخر با گاز کلر

سریال توقیف شده ایرانی نامزد جشنواره سئول شد

چرا پدری در بیمارستان برازجان قصد کشتن نوزادش را داشت؟

سرنوشت تلخ مرد نیشابوری؛ سگ نگهبان صاحبش را کُشت

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۵۵۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اجتماع >> جامعه
پ

طرح توسعه ناوگان جاده‌ای باز هم شکست می‌خورد؟

علی فراهانی: امروزه حمل‌ونقل یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشور است؛ حمل‌و‌نقل در تمام بخش‌های کشور تاثیرگذارست. اگر این صنعت فقط ۲۴ ساعت دچار خلل و مشکل شود خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد خواهد شد. در حمل‌و‌نقل سه عامل مهم راننده، وسیله نقلیه و جاده نقش اصلی را دارند. درحال حاضر ۹۰ درصد حمل‌و‌نقل کالای کشور توسط ناوگان زمینی یا جاده‌ای انجام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح توسعه ناوگان جاده‌ای باز هم شکست می‌خورد؟

علی فراهانی، روزنامه‎نگار: امروزه حمل‌ونقل یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشور است؛ حمل‌و‌نقل در تمام بخش‌های کشور تاثیرگذارست. اگر این صنعت فقط ۲۴ ساعت دچار خلل و مشکل شود خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد خواهد شد. در حمل‌و‌نقل سه عامل مهم راننده، وسیله نقلیه و جاده نقش اصلی را دارند. درحال حاضر ۹۰ درصد حمل‌و‌نقل کالای کشور توسط ناوگان زمینی یا جاده‌ای انجام می‌شود. عدم توسعه ناوگان یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که وجود دارد و بزرگ‌ترین معضلی است که می‌توان از آن نام برد و یکی از این مسائل چالش‌های عملیاتی حمل‌ونقل از نظر کیفی است.

در حوزه حمل‌ونقل مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها توسعه نیافتگی ناوگان است. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل در مازاد عرضه این باشد که سیاستگذاری‌های دولت در حمل‌ونقل جاده‌ای کارآمد نبوده و نیاز است عزمی جدی وجود داشته باشد تا سیستم حمل‌ونقل کشور هم‌تراز با نظام‌های حمل‌ونقل بین‌المللی بتواند کارایی عملکرد خود را بالا ببرد. در این راه دولت با چالش‌هایی مواجه است. عمر ناوگان حمل‌ونقل کشور بسیار بالاست و بهتر است سیاستگذاری‌ها به سمتی سوق پیدا کند تا نوسازی کامیون‌ها در دستور کار قرار گیرد. اما با توجه به منابع کم دولت، کاهش درآمد‌های نفتی و هزینه بالای خرید یک دستگاه کامیون استاندارد در حد و اندازه‌های ترانزیت جهانی، چگونه می‌توان نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور را در دستور کار قرار داد؟ ریشه اصلی مشکلات ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در کجاست؟ آیا ضعف در تدوین قوانین، مقررات، ضوابط و آیین‌نامه‌های اجرایی‌ست یا ضعف در عملکرد مسئولان؟

اوایل خرداد ماه سال ۹۹، وزیر راه در مراسم رونمایی از سامانه ثبت‌نام نوسازی کامیون‌های فرسوده، هدف‌گذاری این طرح را نوسازی ۵۳ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل (کامیون) شامل خودرو‌هایی با ۳ سال کارکرد وارداتی پیش‌بینی شده در قانون و همچنین خودرو‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، دانست. به گفته وزیر راه، در این سامانه چهار گروه می‌توانند ثبت‌نام کنند؛ تولیدکنندگان داخلی در این مرحله حداقل ۱۰۰۰ دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده. دومین گروه شرکت‌های توانمند حمل‌و‌نقل هستند که هرکدام از آن‌ها از این ظرفیت می‌توانند برای واردات ۱۰۰ دستگاه کامیون استفاده کنند. سومین گروه شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکت‌ها اجازه واردات ۵۰ دستگاه کامیون را دارند گروه چهارم هم اشخاص حقیقی (افراد دارای کامیون‌های فرسوده) هستند که از یک تا ۱۰ دستگاه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

در این طرح خودرو‌های وارداتی حتما باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشأ ارز آن‌ها نیز مورد تایید بانک مرکزی قرار گیرد و طبق این دستور، کار از فرسوده‌ترین کامیون‌ها شروع و در همین خصوص در اقدامی فوری ۸۶۳ کامیون بالای ۵۰ سال با بیشترین پیمایش، انتخاب شدند. در این طرح ادعا شده که دست دلال، واسطه و سوداگر قطع شده و کار کاملا براساس دستورالعمل‌ها انجام می‌گیرد!

فارغ از اینکه خیلی نمی‌توان به قطع دست دلالان و سوداگران در بخش نوسازی ناوگان کامیون فرسوده امیدوار بود باید به این نکته اشاره شود که شکست برنامه قبلی وزارت راه و شهرسازی در دوره عباس آخوندی، تردید‌های جدی را به برنامه جدید وزارت راه و شهرسازی در دوره محمد اسلامی برای نوسازی کامیون‌ها وارد می‌کند. از طرفی تعرفه‌ها متغیر است، نرخ ارز ثابت نیست و این‌ها هم از مشکلات جدی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم. طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده از طریق واردات کامیون‌های دست دوم مورد قبول و تایید کانون کامیون‌داران است، اما به گفته دبیر این کانون روش اجرای این طرح یک سری ابهامات دارد. ایرادات طرح نوسازی کار را بسیار سخت و احتمالاً با شکست مواجه خواهد کرد.

همچنین با اعلام کارگروه نوسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دارندگان ناوگان با عمر بالای ۴۰ سال در اولویت نوسازی قرار دارند، از سوی دیگر بحث ثبت‌نام هم که آن را اعلام کرده‌اند در واقع ثبت‌نام متقاضیان واردات کامیون‌های دست دوم است. وقتی قرار است تسهیلاتی از سوی دولت پرداخت شود، تقریباً ۱۰۰ درصد ناوگان فرسوده در اختیار گروه چهارم (دارندگان کامیون‌های فرسوده) قرار دارد. این گروه علاوه بر اقساط کامیون، توان رقم ۴۰ تا ۴۵ هزار یورو را ندارند.

امکان عملیاتی شدن این واردات توسط دارندگان کامیون فرسوده وجود ندارد. دولت برای یکبار هم که شده برای بحث نوسازی ناوگان باری باید هزینه کند. نباید طرحی را اعلام کنند که جنبه نمایشی داشته باشد؛ چنین طرح‌هایی نه تنها تاثیری در بازار نخواهد داشت، بلکه ممکن است اثر معکوسی را هم به دنبال داشته باشد.

وقتی ناوگان نوسازی می‌شود باید باری باشد تا حمل شده و کامیون‌دار بتواند اقساط کامیون وارداتی را پرداخت کند. در طرحی که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده بر توسعه و نوسازی ناوگان تاکید شده و اگر قرار است به سمت بین‌المللی شدن ناوگان حرکت کنیم، باید به شرکت‌های حمل‌ونقل یارانه داد تا حمل‌ونقل لجستیکی ایجاد کنند که توان رقابت با بازار جهانی را داشته باشد. به عنوان مثال ترکیه هم همین سیاست را اجرا کرد و امروز ناوگان این کشور در سراسر جهان در حال حرکت است.

رازیانه د
رومیس د
ارسال به تلگرام
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"