arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

چگونه گوش کودکان را از آسیب‌های هدفون حفظ کنیم؟

این روز‌ها کاهش شنوایی در کودکان رو به افزایش است. برخی معتقدند بخشی از این مشکل به استفاده بیش از حد از هدفون مرتبط است. این موضوع در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود که والدین تلاش دارند وابستگی فرزندان خود به هدفون و سایر وسایل مشابه را کاهش دهند، اما نتیجه خاصی نمی‌گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روز‌ها کاهش شنوایی در کودکان رو به افزایش است. برخی معتقدند بخشی از این مشکل به استفاده بیش از حد از هدفون مرتبط است. این موضوع در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود که والدین تلاش دارند وابستگی فرزندان خود به هدفون و سایر وسایل مشابه را کاهش دهند، اما نتیجه خاصی نمی‌گیرند.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، والری سونگ متخصص اطفال و پژوهشگر ارشد دانشگاه ملبورن معتقد است ما باید در خصوص حجم و مدت زمان استفاده از هدفون مراقب باشیم. گوش دادن بیش از حد بلند یا طولانی مدت به موسیقی می‌تواند صدمات دائمی در شنوایی ایجاد کند. خبر خوب این است که روش‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌های طولانی مدت شنوایی وجود دارد.

 

بیشتر بدانید:

شنوایی ما باید در طول زندگی محافظت شود، زیرا آسیب شنوایی قابل برگشت نیست. به همین دلیل دولت‌ها استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های قرار گرفتن در معرض سر و صدا در محل کار را دارند که به کارگران می‌گویند چه موقع از محافظ گوش استفاده کنند. اما متأسفانه، ممکن است کم شنوایی در کودکان رو به افزایش باشد. یک مطالعه طی یک دوره ۲۰ ساله، شنوایی بیش از ۳.۳ میلیون کودک از ۳۹ کشور را بررسی کرد و دریافت که حدود ۱۳ ٪ از کودکان تا ۱۸ سال دچار کم شنوایی هستند که ممکن است بر توانایی آن‌ها در رمزگشایی صدا‌ها برای فهم گفتار مهم باشد.

چگونه گوش کودکان خود را از آسیب‌های هدفون حفظ کنیم؟
برای تعیین این که آیا استفاده از هدفون باعث کاهش شنوایی بچه‌ها می‌شود، مطالعات بیشتری لازم است. بر خلاف بزرگسالان، کودکان لزوماً نمی‌دانند صدا‌های بلند از چه زمانی گوش‌ها را آزار می‌دهند. از سوی دیگر برخی علائم آسیب گوش را نمی‌شناسند. مانند وزوز گوش، سوت زدن و.. بر این اساس والدین باید هر علامت آسیب گوش را که کودکان به آن اشاره می‌کنند، جدی بگیرند.


گوش داخلی ما (حلزون حلزون) حاوی سلول‌های ریز مو است، که صدا‌هایی را که ما می‌شنویم به سیگنال‌های الکتریکی برای مغز ما تغییر می‌دهد. این سلول‌های موی ریز تنظیم شده اند و مسئولیت نقاط مختلف صدا مانند کلید‌های روی پیانو را بر عهده دارند. قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد می‌تواند به این سلول‌های مو آسیب برسانند.


برای محافظت از شنوایی بچه‌ها چه باید کرد؟ خطر آسیب شنوایی به بلندی و مدت زمان قرار گرفتن در معرض صدا بستگی دارد. محدود کردن هر دو به کاهش خطر آسیب شنوایی کمک می‌کند. بهتر است والدین به بلندی صدای هدفون کودکان نظارت داشته باشند. از سوی دیگر بهتر است برای کودکان هدفون‌های مخصوص خریداری شود.


هدفون‌هایی که برای کودکان طراحی شده اند حجم صدا را از حدی مشخص بالاتر نمی‌برند تا به گوش کودک آسیبی نرسد. هدفون‌های لغو کننده نویز نیز از گزینه‌های محافظ دیگری است که البته گران است.

نظرات بینندگان