arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / هجوم مردم به سوی فروش طلاهایشان برای پرداخت اجاره‌ها / تاکید وزارت خارجه ایران بر آمادگی برای تداوم تبادل زندانیان / منع بانک‌ها از تعطیل کردن کارگاههای تولیدی و کارخانه‌ای با اعلام رئیس قوه قضائیه / بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه یا اوکراین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / هجوم مردم به سوی فروش طلاهایشان برای پرداخت اجاره‌ها / تاکید وزارت خارجه ایران بر آمادگی برای تداوم تبادل زندانیان / منع بانک‌ها از تعطیل کردن کارگاههای تولیدی و کارخانه‌ای با اعلام رئیس قوه قضائیه / بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه یا اوکراین

زیر پوست اخبار: دیروز -پنج‌شنبه- همانند چند روز گذشته نسبتا روزی کم حاشیه برای رسانه‌های داخل کشور بود. با این وجود، همچنا روند اقدامات مثبت قوه قضائیه در کمک به بخش‌های مختلف جامعه ادامه دارد و بنا به تصمیم جدید رئیس قوه قضائیه، بانک‌ها از تعطیل کردن کارگاههای تولیدی تملک شده منع شدند. این اقدام در مسیر تداوم چرخ‌های تولید کشور و نیز عدم افزایش بیکاری در کشور می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. در سطحی دیگر، بر خلاف رویه سال‌های قبل در چند وقت اخیر شوهد و گزارش‎‌‎‌ها از این امر حکایت دارند که مردم در وضعیت شیوع کرونا برای پرداخت اجاره خانه و مغازه‌ها در پی فروش طلاهای خانگی خود بر آمده‌اند. این رخداد تاسف برانگیز، نشان‌گر وضعیت نامناسب معیشت و زندگی طبقات متوسط و اقشار کم درآمد جامعه است.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

منع بانک‌ها از تعطیل کردن کارگاههای تولیدی تملک شده با اعلام رئیس قوه قضائیه: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه گفت: هیچ یک از بانک‌های کشور حق ندارند کارگاه یا کارخانه‌های تملک شده را تعطیل کنند چرا که این اقدام، چرخ‌های تولید کشور را راکد می‌کند. وی با تصریح اینکه در صورت مشاهده چنین مواردی با عاملان آن برخورد می‌شود، افزود: امروز به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید، یکی از اولویت‌های مهم کشور و گام دوم انقلاب است.

هجوم مردم به سوی فروش طلاهایشان برای پرداخت اجاره‌ها: طلافروشان می‌گویند حجم تقاضا برای فروش طلا خیلی بالاست و دیگر بودجه‌ای برای خرید طلاهای مردم ندارند. تعدادی از طلافروشان به مردم گفته‌اند طلاهایشان را تا 2‌ماه به‌صورت امانت نگه می‌دارند. طلا فروشی می‌گوید: « چند روز قبل یک مشتری داشتیم که طلاهای خانم و دخترهای دو قلویش را برای فروش آورده بود؛ النگو، گوشواره، دستبند و گردنبند و انگشتر. می‌گفت اینها آخرین دارایی است که دارد و برای اجاره مغازه و خانه مجبور شده تا اینها را از دست دخترها و همسرش دربیاورد و بفروشد. مرد بیچاره خجالت در صورتش موج می‌زد.

بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه یا اوکراین: رضا جعفر زاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در کشور ثالث گفت: بیش از این هم گفته بودیم که اگر امکان بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما در ایران وجود داشته باشد آن را با حضور نمایندگان کشور‌های ذینفع بازخوانی خواهیم کرد. درغیر این صورت در کشور دیگر و با حضور نمایندگان این کشورها، جعبه سیاه قرائت خواهد شد. او افزود: به محض اینکه شرایط آماده شود، بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری انجام خواهد شد در غیر این صورت در هر کشوری که امکان آن وجود داشته باشد چه اوکراین و چه فرانسه، این اقدام انجام می‌شود.

تاکید وزارت خارجه ایران بر آمادگی برای تداوم تبادل زندانیان: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد:  اگر باز هم زمینه تبادل زندانیان با آمریکا فراهم باشد، با همه توان دیپلماتیک خود این کار را انجام می‌دهیم. وی گفت: ما قبلا اعلام آمادگی کرده ایم که اگر در قالب های مختلف بتوانیم گروگان های ایرانی در آمریکا را آزاد کنیم و به کشور برگردانیم، این کار را انجام خواهیم داد. او که با صداوسیما گفت و گو می کرد، با اشاره به اینکه آنها هم تعدادی زندانی امنیتی در ایجا دارند، افزود: با توجه به حسن نیت برخی کشورها و افراد از جمله سفیر سوئیس، وقتی پیشنهادی برای آزادسازی این افراد آوردند، جمهوری اسلامی از بعد انسان دوستانه به این تلاش ها توجه توجه کرد و اقداماتی نیز صورت گرفت.

حالت پنجم ماده کشف شد: دانشمندان برای نخستین بار حالت پنجم ماده موجود در فضا را مشاهده کردند؛ رخدادی که می‌تواند به کسب بینش بی‌سابقه‌ای برای حل معمای پیچیده ذرات بنیادین جهان کمک کند.

شناسایی ۲۲۳۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور: سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۲۳۸ مورد جدید کروناویروس در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: به این ترتیب مجموع مبتلایان کووید۱۹ در کشور به ۱۸۰ هزار و ۱۷۶ نفر رسید. سیما سادات لاری گفت: از دیروز تا امروز (۲۲ خرداد ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲۳۸بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۸ مورد بستری شدند. لاری همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵۸۴ نفر رسید.

نخست‌وزیر سوریه تغییر کرد: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه طی حکمی نخست‌وزیر این کشور را تغییر داد. او حسین عرنوس، وزیر فعلی منابع آبی این کشور را با حفظ سمت، به عنوان سرپرست نخست‌وزیری و جانشین «عماد خمیس»، نخست‌وزیر سوریه تعیین کرد.

ائتلاف بین المللی ضد داعش  دخالت در ترور سردار سلیمانی را رد کرد: مایلز کگینز، سخنگوی ائتلاف بین المللی ضدداعش گفت: تصمیم ترور ابو مهدی المهندس و سردار سلیمانی از سوی ائتلاف بین المللی نبود؛ زیرا ائتلاف بین المللی از نزدیک با فرماندهان امنیتی فعالیت می‌کند و تفاهم و احترام متقابل میان ما وجود دارد.

پیشنهاد نماینده مجلس برای نامگذاری خیابانی در تهران به نام جرج فلوید: محمد مهدی زاهدی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «پیشنهاد دارم نام یکی از خیابان های تهران، در اعتراض به نظام سرمایه‌داری و نژادپرستی غرب به اسم جورج فلوید نامگذاری شود. امروز جمهوری اسلامی ایران، نقطه امید ملت ها برای مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است.»

 

نظرات بینندگان