arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

معترضان در آمریکا مجسمه‌های کریستف کلمب را تخریب کردند

با ادامه فشار بر مقام ها در آمریکا برای برچیدن بناهای یادبود کسانی که به تاریخ برده‌داری و استعمار مرتبط هستند، معترضان در این کشور مجسمه های رهبران ایالت های جدایی طلب در دوران جنگ داخلی و همچنین کریسف کلمب را پایین کشیده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با ادامه فشار بر مقام ها در آمریکا برای برچیدن بناهای یادبود کسانی که به تاریخ برده‌داری و استعمار مرتبط هستند، معترضان در این کشور مجسمه های رهبران ایالت های جدایی طلب در دوران جنگ داخلی و همچنین کریسف کلمب را پایین کشیده اند.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، چهارشنبه شب یک مجسمه جفرسون دیویس، رئیس جمهور کنفدراسیون آمریکا، در شهر ریچموند در ایالت ویرجینیا به زیر کشیده شد.

 

این جنبش در پی جان باختن جورج فلوید مرد سیاهپوست ۴۶ ساله در جریان بازداشت توسط پلیس در شهر مینیاپولیس شروع شد. مرگ او به اعتراضات گسترده در آمریکا و در سطح بین المللی علیه خشونت پلیس و نابرابری نژادی دامن زده است.

بناهای یادبود کنفدراسیون، گروهی از ایالت های جنوبی که برای حفظ برده داری وارد جنگ داخلی شدند، هدف خشم معترضان بوده است.

در جریان اعتراضات روی شماری از مجسمه های کنفدراسیون در خیابان مانیومنت ریچموند نقاشی شده است.

پیشتر در هفته جاری ریچموند همچنین شاهد به آتش کشیده شدن یک مجسمه کریستف کلمب، کاشف ایتالیایی، و انداختن آن به یک دریاچه بود.

روز چهارشنبه یک مجسمه سه متری کلمب از جنس برنز در سن پال مینه سوتا کنده شد.

معترضان در قلب بوستون سر مجسمه کلمب که روی یک پایه سنگی نصب شده بود را کندند.

بسیاری از مردم در آمریکا خاطره کریستف کلمب را جشن می گیرند، و در کتاب های درسی از او به عنوان کاشف "جهان نو"، آمریکا، در قرن ۱۵ یاد می شود.


اما فعالان هوادار حقوق بومیان آمریکا همواره به بزرگداشت کلمب اعتراض کرده اند، چون می گویند سفرهای اکتشافی او به آمریکا به استعمار و نسل کشی اجداد آنها منجر شد.

مرگ آقای فلوید که در پی فشار زانوی یک مامور سفیدپوست پلیس روی گردن برای تقریبا نه دقیقه جان باخت به اعتراضاتی عمده در آمریکا و حتی در سایر کشورهای جهان تحت رهبری جنبش "جان سیاهان ارزش دارد" دامن زده است.

بسیاری شهرها و سازمان ها گام‌هایی برای برچیدن نمادهای کنفدراسیون، که به دلیل ارتباط با نژادپرستی از دیرباز سبب جنجال بوده، برداشته اند. برای نمونه رالف نورتام فرماندار ویرجینیا هفته پیش اعلام کرد که یک مجسمه رابرت لی از فرماندهان ارتش ایالت های جدایی طلب جنوبی را برمی چیند.

با این حال یک قاضی بعد از آن دستور داد این حرکت فعلا متوقف شود.

سازمان مسابقات اتومبیلرانی نسکار هم روز چهارشنبه اعلام کرد که درحال منع پرچم کنفدراسیون، که اغلب در مسابقات آن دیده می شود، است.

با این حال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با درخواست ها برای حذف نام ژنرال های کنفدراسیون از پایگاه های ارتش مخالفت کرده و گفته این بخشی از میراث آمریکاست.

او روز چهارشنبه در توییتر نوشت: "ایالات متحده قهرمانان خود را در این زمین های مقدس تعلیم داده و (به جنگ) اعزام کرده و در دو جنگ جهانی پیروز شده است. بنابراین، دولت من هیچ گاه اجازه نمی دهد این تاسیسات نظامی پرشکوه و شگفت انگیز تغییر نام دهند."

آقای ترامپ در روز چهارشنبه همچنین بار دیگر تهدید کرد علیه معترضانی که اماکن عمومی را اشغال می کنند اقدام کند.

او در مبادله ای توییتری از شهردار سیاتل خواست شهر را از معترضانی که "آنارشیست و تروریست داخلی" خواند "پس بگیرد".

جنی دورکان شهردار سیاتل در واکنش نوشت که آقای ترامپ با پناه گرفتن دوباره در پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید می تواند برای همه امنیت بیاورد.

اخیرا در پی مرگ آقای فلوید در بریتانیا هم واکنش مشابهی به مجسمه های شخصیت های برده دار مشاهده شده است.

تظاهرکنندگان "جان سیاهان ارزش دارد" روز یکشنبه مجسمه ادوارد کولستون تاجر برده را در شهر بریستول پایین کشیدند و در بندر به آب انداختند.

شورای شهر بریستول روز پنجشنبه گفت که این مجسمه را از آب خارج کرده و آن را در موزه ای به نمایش خواهد گذاشت.

در روزهای اخیر همچنین مجسمه رابرت میلیگان برده دار از مقابل موزه داکلندز لندن برداشته شد.

نظرات بینندگان