arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

اعتراضات آتلانتا؛ پزشکی قانونی علت مرگ ریشارد بروکس را قتل دانست

کارشناس پزشکی قانونی ناحیه آتلانتا پس از کالبد‌شکافی جسد ریشارد بروکس علت مرگ او را قتل تشخیص داد. ریشارد بروکس، مرد ۲۷ ساله سیاه‌پوست، روز جمعه گذشته با شلیک پلیس در محوطه یک اغذیه‌فروشی زنجیره‌ای کشته شد. معترضان به قتل او توسط پلیس، شنبه شب گذشته این شعبه از اغذیه‌فروشی ویندی را به آتش کشیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناس پزشکی قانونی ناحیه آتلانتا پس از کالبد‌شکافی جسد ریشارد بروکس علت مرگ او را قتل تشخیص داد. ریشارد بروکس، مرد ۲۷ ساله سیاه‌پوست، روز جمعه گذشته با شلیک پلیس در محوطه یک اغذیه‌فروشی زنجیره‌ای کشته شد. معترضان به قتل او توسط پلیس، شنبه شب گذشته این شعبه از اغذیه‌فروشی ویندی را به آتش کشیدند.

به گزارش انتخاب، به نقل از بی بی سی، ریشارد بروکس در حالی با شلیک مامور پلیس روبرو شد که در حال فرار از دست دو مامور پلیس سفیدپوست بود.

پلیس به آن علت به محوطه پارکینگ ویندی آمده بود که کارمندان اغذیه فروشی خبر داده بودند یک مرد در پشت فرمان خودرو خوابش برده است و صف خودروهایی که منتظر دریافت سفارش خود هستند را بند آورده است.

دو افسر پلیس پس از گرفتن تست اولیه الکل، تلاش کردند ریشارد بروکس را بازداشت کنند اما او با آنها گلاویز شد و توانست اسلحه الکتریکی - تیزر - یکی از افسران را به دست آورد و شروع به دویدن کرد.

در تصاویر ویدیویی دیده می‌شود ریشارد بروکس پس از چند قدم دویدن، به عقب بر می‌گردد و در حالی که تیزر پلیس را به دست دارد، آن را به طرف پلیسی که نزدیک‌تر به اوست می‌گیرد. او لحظه‌ای بعد با شلیک پلیس نقش زمین می‌شود و جان می‌دهد.

رئیس پلیس آتلانتا ساعاتی پس از این واقعه استعفاء داد اما این کار مانع شکل‌گیری اعتراضات جدید در این شهر نشد.

معترضان که طی سه هفته گذشته بارها در آتلانتا در اعتراض به مرگ جورج فلوید، مرد سیاه‌پوستی که در مینیاپولیس زیر زانوی یک مامور پلیس جان داد بیرون آمده بودند، از روز جمعه با تجمع در برابر محل کشته شدن ریشارد بروکس، به خشونت پلیس اعتراض کردند.

آنها شنبه شب، ۱۳ ژوئن، این فروشگاه را به آتش کشیدند.

همزمان در سایر شهرهای آمریکا هم، طی دو روز گذشته و با توجه به تعطیلات پایان هفته، هزاران نفر به تظاهرات جنبش "جان سیاهان ارزش دارد" پیوستند.

در بروکلین نیویورک، هزاران نفر در پیاده‌روی همراه با سکوت که در حمایت از سیاه‌پوستان تراجنسیتی برگزار شده بود شرکت کردند. برگزار کنندگان این تجمع تعداد شرکت‌کنندگان را حدود ۱۵ هزار نفر برآورد کردند.

نیویورک که تا همین یک ماه پیش کانون همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا و جهان بود، به تازگی محدودیت‌های قرنطینه را برداشته است.

ماه ژوئن در آمریکا و برخی از دیگر کشورهای جهان، ماه حمایت از دگرباشان جنسی است.

در شیکاگو، معترضان با اسپری روی مجسمه جورج واشنگتن، نخستین رئیس جمهوری آمریکا، نوشتند: "او یک برده‌دار بود".

جورج واشنگتن در حالی که از تمایل و عزم برای پایان دادن به برده‌داری سخن می‌گفت، در مستغلات خود در منطقه مانت ورنون، صدها برده داشت. او برای ۵۶ سال برده‌داری کرد و به هنگام مرگ در سال ۱۷۹۹، هنوز ۳۱۷ برده در مزارع و مستغلات جورج واشنگتن زندگی می‌کردند.

جورج واشنگتن در وصیت‌نامه خود نوشته بود که ۱۲۳ برده او که به همراه اعضای خانواده‌شان در املاک او زندگی می‌کردند، باید پس از مرگ همسرش، مارتا، بدون قید و شرط آزاد شوند.

اعتراضات به خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان که پس از کشته شدن جورج فلوید در روز ۲۵ ماه مه گذشته از شهر مینیاپولیس آمریکا آغاز شد، اکنون به نقاط مختلف جهان تسری بافته است.

روز گذشته، یکشنبه، در لندن، بریتانیا، هزاران نفر در مرکز پایتخت در حمایت از جنبش جان سیاهان ارزش دارد جمع شدند که عاری از خشونت هم نبود.

شب گذشته، یکشنبه، با وجود بارندگی، حدود ۱۰۰ نفر برابر محل کشته شدن ریشارد بروکس تجمع کردند. تجمعی که صلح‌آمیز گزارش شده است.

بنابر اعلام پزشکی قانونی منطقه فولتون که شهر آتلانتا هم در آن واقع شده، علت مرگ ریشارد بروکس "آدم‌کشی - قتل" بوده است. علت مرگ او دو گلوله‌ای بوده که به اندام‌های داخلی‌اش اصابت کرده و موجب شده او بر اثر خونریزی مفرط جان دهد.

پال هوارد، دادستان کل ناحیه فولتون به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته افسر پلیسی که به ریشارد بروکس شلیک کرده و او را کشته است با سه اتهام روبروست؛ آدم‌کشی، قتل عمد و حمله به قصد جراحت.

با این حال دادستان هوارد گفته: "من معتقدم که در این واقعه، اگر ناچار به انتخاب هستیم، باید یکی از این اتهام‌ها را انتخاب کنیم؛ (از نظر من) بین آدم‌کشی و قتل عمد".

تامیکا میلر، همسر ریشارد بروکس خواستار زندانی شدن افسر پلیسی شده که به شوهرش شلیک کرده و او را کشته است.

دایره پلیس آگاهی جورجیا (جی‌بی‌آی) که مترادف پلیس اف‌بی‌آی در سطح ایالت جورجیا است گفته علت حضور ماموران پلیس در پارکینگ اغذیه فروشی محل واقعه این بوده که ریشارد بروکس پشت فرمان خودرو خوابیده بوده و صف خودروهایی که برای سفارش و تحویل غذا پشت هم ایستاده بودند را بند آورده بوده.

دوربینی که روی یونیفورم یکی از افسران پلیس نصب شده بود نشان می‌دهد که یکی از آنها پس از کسب اجازه از ریشارد بروکس تست حرکتی و تنفسی الکل را انجام می‌دهد.

گرت رولف، افسر پلیسی که به ریشارد بروکس شلیک کرد به مافوق خود گفته: "من او را تعقیب کردم، او برگشت و تیزر را به سوی من گرفت و از آن استفاده کرد. او دست کم یک بار اسلحه الکتریکی را علیه من استفاده کرد."

نلی میلز، سخنگوی پلیس جی‌بی‎آی، به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته او نمی تواند تایید کند که آیا ریشارد بروکس از اسلحه الکتریکی علیه مامور پلیس استفاده کرده یا نه.

کیشا باتمز، شهردار آتلانتا، گفته از نظر او شلیک مامور پلیس را نمی‌توان تحت عنوان "استفاده مجاز از نیروی مرگ‌بار" دانست.

پلیس جی‌بی‌آی به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته تنها در سال جاری میلادی، ۲۰۲۰، این چهل و هشتیمن مورد مربوط به شلیک پلیس است که تحقیقات درباره آن به دایره کارآگاهان پلیس آگاهی جورجیا (جی‌بی‌آی) واگذار شده است؛ در ۱۵ مورد این شلیک‌ها مرگ‌بار بوده است.

نظرات بینندگان