arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۰۰۸۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

هشدار عراقچی: هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آمریکا مجددا ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند، گفت: هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است و نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را در رقابت‌های انتخاباتی به وجه‌المصالحه انتخاباتی آمریکا تبدیل کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آمریکا مجددا ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند، گفت: هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است و نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را در رقابت‌های انتخاباتی به وجه‌المصالحه انتخاباتی آمریکا تبدیل کند.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ظهر دوشنبه در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اکنون درگیر یک معرکه سنگین سیاسی، اقتصادی و حقوقی با آمریکا در چارچوب سیاست فشار حداکثری این کشور هستیم، اظهار کرد: این سیاست سه سال و نیم است که توسط ترامپ شروع شده است و شروع آن یکسال پس از اجرایی شدن برجام بود.

وی گفت: وقتی آمریکایی‌ها متوجه شدند ایران به تمام خواسته‌های خود رسیده هم تحریم‌ها را رفع کرده، همه قطعنامه‌ها را از بین برده و همه تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بسته شده، فشارهای خود را آغاز کردند. در زمان اجرای برجام دیدید چه گشایش‌هایی برای کشور ایجاد کرد که هنوز آثار آن را مشاهده می‌کنید.

 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: آقای ترامپ پس از یکسال از اجرای برجام به این نتیجه رسید که برجام بدترین توافق برای آمریکا است و اقدام به اعمال فشار حداکثری علیه ایران کرد؛ هدف سیاست فشار حداکثری مجبور کردن ایران به تن دادن به یک توافقی بود که به زعم آمریکایی‌ها ایرادات برجام را نداشت.

عراقچی خاطر نشان کرد: در مقابل سیاست فشار حداکثری، سیاست ایران مقاومت حداکثری است که ماهرانه آن را در سه سال و نیم گذشته اجرا کردیم و در یکسال و نیم گذشته آن مقاومت را به مقاومت فعال تبدیل کردیم.

وی افزود: به دلیل ناکام بودن سیاست فشار حداکثری، آمریکایی‌ها اخیرا فشار حداکثری خود را به حد اعلای خود رسانده‌اند؛ چون به نتیجه‌ لازم نرسیده‌اند. در حال حاضر مهمترین هدف آمریکا، بردن مجدد ایران به شورای امنیت است؛ در این راستا همه ظرفیت‌ و توان خود را بسیج کردند و این یک بازی خطرناکی است و اگر ما در این بازی گرفتار شویم، خسارات راهبردی برای ایران به همراه خواهد داشت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آمریکایی‌ها از چند راه، مسیر بردن ایران به شورای امنیت را دنبال می‌کنند؛ یک مسیر از شورای حکام است. رژیم صهیونیستی مدعی اسنادی شده‌اند که براساس آن اسناد جعلی، آژانس درخواست‌هایی را مطرح کرده و بازی بسیار پیچیده‌ای را در مقابل ما ایجاد کرده و با فشار آمریکا آژانس قطعنامه‌ای علیه ما صادر کرده و احتمال ارجاع پرونده ایران در نشست بعدی شورای حکام به شورای امنیت وجود دارد.

عراقچی ادامه داد: مسیر دیگر، فعال کردن مکانیزم ماشه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است که در نیویورک دنبال می‌شود. بر اساس برجام، تحریم‌های تسلیحاتی در 26 مهر خود به خود لغو می‌شود؛ آمریکا همه تلاش خود را ماه‌ها است بسیج کرده تا این تحریم‌ها را دائمی کند و مانند قطعنامه 1929 که به همه کشورها اجازه بازرسی از ایران را می‌داد، این نظام را احیا کند.

وی گفت: وزارت امور خارجه در چارچوب مقاومت حداکثری دو هدف را برای خود تعریف کرده است؛ یکی کمک به نیازهای اقتصادی کشور و هدف دوم جلوگیری از اجماع‌سازی علیه ایران است؛ یکی از دستاوردهای برجام از بین بردن اجماع امنیتی از سوی آمریکا و رژیم صهیونسیتی بود که به زحمت طی سال‌ها ایجاد کرده بودند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هدف ما در طول ماه‌های گذشته عدم شکل‌گیری مجدد این اجماع بود؛ دو سه بار سعی کردند پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند که با آن مقابله کردند. دو سه بار هم بیرون شورای امنیت چنین تلاشی کردند از جمله در نشست ورشو که با آنها هم مقابله کردیم و موفق شدیم جلوی اجماع کامل علیه ایران را بگیریم. در نشست شورای حکام نیز چین و روسیه و هفت کشور عضو به روند آمریکا نپیوستند.

عراقچی با تاکید بر اینکه برای مقابله با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در این خصوص در نیویورک هم مشغول به کار هستیم، خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم آمریکا مجددا ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند؛ هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است. تحولات اخیر آمریکا وضعیت ترامپ را دشوار کرده و در چنین شرایطی هر اقدامی ممکن است و بنابراین نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را در رقابت‌های انتخاباتی به وجه‌المصالحه انتخاباتی آمریکا تبدیل کند.

 

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه تحولات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دقت رصد می‌کند و امیدواریم این ماه‌های آتی را به سلامتی طی کنیم که نیازمند دقت و مراقبت بسیار زیادی است. امیدواریم شرایط سیاسی داخلی سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار ندهد. وقایع دیروز مجلس نشان داد که چگونه می‌تواند سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار دهد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Italy
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
4
5
بعد از منزوی شدن آمریکا در عرصه بین المللی...
باروی کار آمدن غوغاسالاران به داد اسرائیل و آمریکا میرسند و صهیونیست ها و آمریکای ملعون را از انزوا نجات خواهند داد...
ملت مراقب نفوذی هایی که پشت نقاب شعارهای فریبکارانه بظاهر انقلابی هستند...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
6
2
کی درخواست فعال کردن مکانیزم ماشه رو داده ؟!!! چرا وزارت خارجه تو "زمین آمریکا" بازی می کنه پس؟!! مگه کشور ملک طلق ظریفه که به خاطر اهداف و مطامع شخصیش با کشور بازی می کنه ؟! یعنی تو کل هیات حاکمه یک نفر متخصص دلسوز به حال کشور پیدا نمی شه که سرنوشت ایران بازیچه دست این مثلا دیپلماتهای فعلی نشه؟!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
2
4
اگه ده بار پرونده ما به شورای امنیت بره اوضاع ازاین بدتر نمیشه ..اینها همش حرفای روحانیه تو دهن اینا گذاشته بگن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
1
1
قسم جلاله بخوری قبول می کنیم!
نظرات بینندگان