arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۳۱ تير ۱۳۹۹
شماره ۱۷۵/

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ قول ترکیه به امریکا درمورد ایران

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در آنکارا در تلگرافی محرمانه به تاریخ سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۸۲ به موضوع موضع ترکیه درمورد پرونده هسته ای ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: آژانس/ایران: انتظار همکاری بیشتر از طرف ترکیه

طبقه بندی: محرمانه

سه شنبه 12:33 دقیقه نهم سپتامبر 2003

از: آنکارا

به: نامشخص

 

  1. بعد از دریافت توضیحات از وزارتخانه مبنی بر آنکه قطعنامه های تشریح شده در تلگراف های مرجع D و E در واقع یک قطعنامه هستند، بولنت مریچ، مسئول بخش خلع سلاح وزارت امورخارجه [ترکیه] روز 8 سپتامبر دوباره به سفیر تاکید کرد که موضع ترکیه درباره قطعنامه ایران همانند اتحادیه اروپا است. سفیر به مریچ اشاره کرد که بر اساس تلگراف مرجع C، دفتر ما در وین این برداشت را داشته است که هیات ترکیه از قطعنامه ای که خود البرادعی از آن حمایت کرده، حمایت نمی کند.
  2. بعد از انتقال نکات تلگراف مرجع B در روز 9 سپتامبر، مریچ اطمینان داد که هیچ تفاوتی میان موضع ترکیه درباره این قطعنامه و موضع اتحادیه اروپا نخواهد بود. او به سفیر اطمینان داد که بعد از مذاکرات روز گذشته، آنکارا دستوراتی را به هیات خود در وین فرستاده تا همکاری بیشتری برای شفاف کردن حمایت ترکیه داشته باشد. مریچ گفت که نباید هیچ مشکلی وجود داشته باشد.
  3. نکته: ما از گزارش دفتر سازمان ملل در وین برداشت کرده ایم که شاید ترک ها درباره ارتباط تلگراف های مرجع D و E مطمئن نباشند. حالا ترکها فهمیده اند که ما و اتحادیه اروپا در یک طرف هستیم و انتظار داریم که دفتر سازمان ملل در وین شاهد حمایت بیشتر ترکها باشد.

الدمان

نظرات بینندگان