arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۵ مرداد ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶: ناطق نوری نگران است كه من از تشكل جديدی به رهبری حسن روحانی حمايت كنم / فلاحيان براى مذاكره درباره آينده وزارت اطلاعات آمد، بعضى به او پيشنهاد وزارت كشور را هم داده‌اند كه بى مورد است

خاطرات آیت الله هاشمی: دكتر [علی اکبر] ولايتى آمد. دربارة عضويتش در كابينه جديد صحبت شد. دربارة وزارت بهداشت و درمان هم نظر داد. قرار شد هيأتى به سوريه و لبنان اعزام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶، هر شب منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات «آیت الله» از سال ۵۸ تا ۷۱ در سرویس تاریخ «انتخاب» منتشر شده بود.

سرویس تاریخ «انتخاب»: متن کامل خاطرات ۷۱ تا ۷۶ (که به صورت اختصاصی در «انتخاب» منتشر می‌شود) در زیر آمده است

 

 

سال ۱۳۷۱
تا ساعت ده صبح كارها انجام شد. [آقاي محمد سعيدي كيا]، وزير راه و ترابري آمد. كارها را گزارش داد و در مورد سفر به پاكستان كسب نظر كرد. در مورد مسايل سازمان هواپيمايى كشورى هم صحبت شد.
امام جمعه بهبهان آمد. اظهار وفادارى كرد و براي نيازهاي عمرانى منطقه و اعاده فرماندار سابق به كار استمداد كرد. نماينده رَزَن همدان آمد و از شوراى نگهبان به خاطر ابطال انتخابات كه پيروز شده بود، شكايت كرد.
آقاى جلال ساداتيان، نماينده همدان آمد. اوضاع استان را گفت و از باند حاكم بر استان شكايت داشت. براى عمران استان استمداد كرد. امام جمعه ياسوج و استاندار و نمايندگان چهار محال بختيارى آمدند. براى عمران استان استمداد كردند و از آثار مثبت سفر سال گذشته من اظهار امتنان نمودند.
عصر شوراى اقتصاد جلسه داشت. شب تا ساعت نُه و نيم كار كردم. به خانه آمدم و سريال «چراغ خانه» و بخشى از مسابقات المپيك بارسلون را ديدم.

 

 

سال ۱۳۷۲
دست‏اندركاران ستاد برگزاری نمازجمعه تهران به مناسبت سالگرد شروع نمازجمعه آمدند. آقاى [جواد] مقصودى گزارش داد و من صحبت کردم. همچنين تقاضاى كمك مالى نمودند.
دكتر [علی اکبر] ولايتى آمد. دربارة عضويتش در كابينه جديد صحبت شد. دربارة وزارت بهداشت و درمان هم نظر داد. قرار شد هيأتى به سوريه و لبنان اعزام شود. آقاى [علی] فلاحيان براى مذاكره دربارة آينده وزارت آمد. بعضى به او پيشنهاد وزارت كشور را هم داده‌اند كه بى مورد است. آقاى [بیژن نامدار] زنگنه هم آمد. دربارة وزارت نيرو صحبت شد. با [آقای حسین کمالی]، وزير كار و امور اجتماعی هم دربارة عضويت در كابينه گفتگو شد.
[آقای جازوالله غروزالطلحی]، وزير صنايع ليبى آمد. با او گرم گرفتم و به خاطر مشكلات محاصره ليبى دلدارى دادم و تشويق به مقاومت كردم. از توسعه همكارى‌هاى تجارتى و فنى راضى بود. سفيرمان هم راضى است. از آقاى [محمدرضا] نورى[شاهرودی]، مقدارى دربارة احوال فاطى و همراهانش پرسيدم. گفت رفتار ليبيايى‌ها با آنها بسيار محترمانه و سطح بالا بود.
عصر آقايان [حسین] محلوجى و [غلامرضا] شافعى آمدند. براى كابينه جديد مذاكره كرديم. با آقاى محلوجى دربارة مشكلات اجتماعي‏اش با مجلس و با آقاى شافعى دربارة مشكلاتش در ارتباط با نيازهاى وزارت [تعاون] و كمى امكانات و توجهات هم صحبت شد. آقاى [اکبر] تركان هم آمد. دربارة مسئوليت جديدش در كابينه مذاكره شد.
شوراى عالى انقلاب فرهنگى جلسه داشت. گزارش بازرسى حوادث دانشگاه‌هاى مشهد و اهواز مطرح شد. براى مديران آنجا منفى بود ولى تصميم را به بعد موكول كرديم. دربارة همكارى دانشكده‌هاى تاريخ با بنياد تاريخ هم مذاكره و قرار شد درس‌ها و تزهاى تاريخ را تقويت كنيم.
شب در دفترم ماندم. عفت از لندن تلفن كرد و گفت هفته آينده مى‌آيند. منتظر جواب معاينات هستند. محسن هم تلفن كرد.

 

 

سال ۱۳۷۳
در گزارش‌ها انفجار دو بمب در لندن در مؤسسات اسراييلى مورد توجه است. به‏‌طور معمول، انگشت اتهام به سوى ايران هم هست. اتهام به ايران در مورد انفجار آرژانتين هم صريح‏تر شده است. رؤساى اسراييل، اردن و آمريكا، در كاخ سفيد براى صلح اسراييل و اردن اجتماع داشته‌اند و از اين انفجارها كه درست به عنوان كارشكنى در كارشان تلقى شده، خيلى عصبانى‌اند. تصميم مبارزه با تروريسم و بنيادگرايى اسلامى را اعلان كرده‌اند و شايد مشكلاتى ايجاد كنند. با توجه به حضور عفت، فاطى، سعيد و بچه‌ها در لندن براى معالجه، كمى نگران هستم. دكتر ولايتى و دكتر روحانى دربارة كيفيت برخورد تبليغاتى با اين مسايل از من نظر خواستند؛ رهنمودى دادم.
تا نزديك ساعت ده صبح در منزل ماندم. به خاطر اينكه بنا بود براى بدرقه آقاى دميرل بروم، به سعدآباد رفتم. با هم به فرودگاه رفتيم. در مسير بر پرداخت موارد كوچك معوقه‌ها تأكيد داشت. در فرودگاه، مصاحبه و بدرقه با مراسم انجام شد و به دفتر برگشتم.
آقاى [حمید] ميرزاده، [معاون اجرایی رییس‏ جمهور] آمد. گزارش بررسى طلب نهاد [ریاست‏ جمهوری] از وزارت صنايع سنگين، بابت ارزهاي تراز فيزيکي را داد و از آقاى زنجانى، [رییس سازمان برنامه و بودجه]، به خاطر سختگيرى در موافقت نامه‌هاي بازسازي جنگ گله داشت.
مديران ستاد برگزاری نمازجمعه تهران آمدند. برايشان صحبت كردم و گزارش شنيدم. عصر كارها را انجام دادم و قبل از غروب به خانه آمدم شب بچه‌ها جمع بودند. به لندن تلفن كرديم؛ عفت در رزيدانس نبود.

 

 

سال ۱۳۷۴
در خانه بودم. خلوت بود. عفت در مشهد و فاطي و مهدي در الموت و فائزه در اردبيل و ياسر و محسن هم اينجا هستند. با ياسر در مورد شترهايي كه آقاي [معمر] قذافي، رهبر ليبي در سال‌هاي گذشته به او هديه كرده و در ليبي مانده است، صحبت كرديم. بالاخره ترجيح داديم كه تحويل نگيرد. با محسن در مورد ساخت مصلاي تهران و مترو، اشجار پسته البرز و قم و آبياري تحت فشار مذاكره كرديم.
عصر آقاي ناطق نوري، [رییس مجلس] آمد. راجع به انتخابات آينده مجلس و رياست‏‌ جمهوري صحبت شد. نگران است كه من از ديگران و بيشتر از تشكل جديدي به رهبري آقاي دكتر [حسن] روحاني، حمايت كنم. من هم تذكراتي دادم كه مواضع حساب‏‌ شده‌اي بگيرند كه توده مردم را كه اهل زندگي و خواهان رفاه مادي‌اند، از خودشان دور نكنند و از تندروي‌هاي مجلس هم انتقاد كردم. در همين جهت و دربارة مديريت جامعه روحانيت مبارز هم صحبت شد؛ بعضاً از کناره‏ گیری آقای مهدوی کنی، ناراضی نیستند. شعارهاي تبليغاتي انتخابات و برنامه حمايت از سياست‌هاي دولت را توضيح داد و گزارشي از تبليغات گذشته خودش و دوستانش در توضيح توفيقات دولت را آورد.

 

 

سال ۱۳۷۵
در منزل بودم. بخشى از وقت، صرف مطالعه شد. پيش از ظهر، همشيره فاطمه و [همسرش] آميرزاحمد و [نوه‏اش] مصطفى آمدند. مصطفى، توضيحاتى دربارة بازداشت و بازجويى‌ها داد. به نظر مى‌رسد غرض‌ورزى در كار است. ظهر بچه‌ها جمع بودند. عصر عفت و فاطى از لندن تلفن كردند. از كانادا مراجعت كرده‌اند و از معالجه راضى‌اند. آقاى [عبدالمجید] معاديخواه، [رییس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی] و محسن، [مدیرعامل دفتر نشر معارف انقلاب] آمدند. دربارة نحوه انتشار اولين كتاب خاطراتم مربوط به دوران قبل از انقلاب [هاشمی رفسنجانی، دوران مبارزه؛ کارنامه و خاطرات 1313-1357]، تصميم‌نهايى اتخاذ شد.

 

 

سال ۱۳۷۶
بعد از نماز و صبحانه، براى افتتاح فاز دوم و پـرده بـردارى از لـوح و بازدیـد از اسـکله هـاى فولاد و نفت و خط مکانیزه و اتوماتیک انتقال به ساحل و بندر، به محل اسکله فولاد رفتیم ؛
خیلى عظیم است. هزینه ارزى زیادی داشته؛ بیش از 260 میلیون دلار، اگر امـروز بخـواهیم بسازیم، با توجه به رشد صنعت کشور، خیلى کمتر از این ارز برى دارد. در مراسم، گزارش [آقاي حسین محلوجی ]، وزیر معادن و فلزات و اعطای نشان [لیاقت و مدیریت] به مهنـدس تفضلی از سازمان و برنامه بودجه و صحبت من در آثار مهم اسکله داشتیم. به فرودگاه رفتیم . در مسیر، آقاى [غلامعباس] زایرى، استاندار [هرمزگـان ]، توضـیحات و جواب سئوالات را مى داد. با اینکه بـومى اسـت اطلاعـات کاملی از اوضاع اسـتان نـدارد.
ساعت ده صبح به تهران رسیدیم. پس از مطالعه گزارش‌ها، اعضای ستاد نماز جمعه تهران آمدند. آقاى [جواد] مقصودى، [رییس ستاد برگزاری نمازجمعه تهران] گـزارش داد و مـن صحبت کردم و و تشویق شان نمودم. کمک خواستند. عـصر در جلـسه هیـأت دولـت مصوباتى داشتیم و بحث مقدماتى در برنامه ایران 1400 و اقتصاد بدون اتکا به نفـت خـام را انجام دادیم.
شب میهمان رهبرى بودم. درباره مراجعت سفراى اروپایى و سفرم بـه اسـتان هرمزگـان و ساخت نفربر و توپ و کابینه صحبت کردیم. عفت هم میهمان همسر رهبرى بود.

 

 

 

نظرات بینندگان