arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
روزنامه گردی در «انتخاب»؛

خروج بنی‌صدر از ایران به روایت خلبان معزی: او را به طور پنهانی وارد هواپیما کرده و در آن‌جا مخفی کردیم

ساعت هشت و سی دقیقه بعدازظهر موفق شدیم بنی‌صدر را به طور پنهانی وارد هواپیما کرده در آن‌جا مخفی کنیم. سرانجام ساعت ده و سی دقیقه بعدازظهر از باند فرودگاه بلند شدیم و نخستین مرحله ماموریت خود را همان‌طور که طرح‌ریزی کرده بودیم با موفقیت به انجام رساندیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه، هفتم مرداد ۱۳۶۰، هواپیمای حامل ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهور سابق ایران، در پایگاه نظامی اورو در حومه پاریس به زمین نشست. بنی‌صدر به محض ورود به خاک فرانسه از این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کرد و دولت فرانسه این درخواست را پذیرفت به این شرط که در خاک آن کشور دست به هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نزند. سرهنگ معزی خلبان شاه، همو که سکان‌دار پرواز رئیس‌جمهور معزول ایران به پاریس بود، پس از ورود به خاک فرانسه در یک کنفرانس خبری ماجرا را این‌طور روایت کرد:

بیشتر بخوانید:

در جلسات بررسی طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر چه گذشت؟ (بخش ۳، آخر)

برنامه فرار از چندی قبل با دقت از سوی طرفداران بنی‌صدر در نیروهای مسلح و اعضای گارد سابق رئیس‌جمهوری سازمان داده شده بود.

صبح سه‌شنبه [ششم مرداد ۱۳۶۰] یک نقشه پرواز آموزشی شبانه پر کردم و چهار تن دیگر خدمه هواپیما نیز از جریان امر آگاه بودند.

عصر دیروز [سه‌شنبه ششم مرداد ۱۳۶۰] مطابق معمول به پایگاه هوایی رفتیم تا خود را برای یک پرواز عادی آماده کنیم. مخازن سوخت را پر کردیم و همه چیز را مرتب نمودیم. ساعت هشت و سی دقیقه بعدازظهر موفق شدیم بنی‌صدر را به طور پنهانی وارد هواپیما کرده در آن‌جا مخفی کنیم. سرانجام ساعت ده و سی دقیقه بعدازظهر از باند فرودگاه بلند شدیم و نخستین مرحله ماموریت خود را همان‌طور که طرح‌ریزی کرده بودیم با موفقیت به انجام رساندیم.

با پرواز در ارتفاع کم موفق شدیم از حریم هوایی ایران بگذریم بدون این‌که به وسیله رادارها ردیابی شویم. بعد بر فراز ترکیه، شرق مدیترانه، قبرس و بالاخره یونان پرواز کردیم و در یونان رادارهای این کشور برای نخستین بار هواپیمای ما را مشاهده کردند. (کیهان، پنجشنبه ۸ مرداد ۶۰).

نظرات بینندگان