arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
شماره ۱۷۹/

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ در نخستین سفر پادشاه اردن به ایران چه گذشت؟ / پیشنهاد تهران برای انعقاد توافقنامه امنیتی با امان

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در اردن در تلگرافی محرمانه به تاریخ یکشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به موضوع سفر ملک عبدالله اردن به ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: دیدار ملک عبدالله از ایران

طبقه بندی: سری

یکشنبه 11:18 دقیقه چهاردهم سپتامبر 2003 (یکشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۸۲)

از: اردن

به: نامشخص

 

  1. ملک عبدالله در روزهای 2 و 3 سپتامبر از تهران دیدار کرد و خاتمی رییس جمهور [ایران]، این دیدار را «نقطه عطفی مهم در روابط» دانسته و منابع رسانه‌ای منطقه هم این دیدار را «تعیین کننده» و «فصلی نوین در روابط دوجانبه» ارزیابی کردند. علی غبدالراغب، نخست وزیر و چند وزیر هم ملک عبدالله را در این سفرهمراهی می کردند. ملک عبدالله با رییس جمهور خاتمی، [حضرت آیت الله] خامنه ای، رهبر و خرازی، وزیر امورخارجه در این سفر، دیدار کرد. این اولین سفر یک رییس دولت اردن از ایران بعد از سرنگونی شاه ایران بود، هرچند روابط دیپلماتیک دو کشور در سال 1991 احیا شده و عبدالله و خاتمی قبلا در حاشیه نشست هزاره در سال 2000 با هم دیدار کرده بودند.
  2. بر اساس بیانیه های رسمی، دو طرف درباره موقعیت در عراق گفتگو کرده و هرچند این روند در هفته های اخیر اتفاقاتی مثبت مثل شکل گیری کابینه عراق را به همراه داشت، دو طرف درباره تداوم بی ثباتی و رنج انسان ها در آنجا ابراز نگرانی کردند. آنها همچنین درباره درگیری اسراییل-فلسطین صحبت کرده و ملک عبدالله بر تلاش های اردن برای رسیدن به صلحی عادلانه و ماندگار تاکید کرد و رییس جمهور خاتمی به «تاریخ بلند تلاش و رنج اردن در حفاظت از آرمان فلسطین» اشاره کرد. در زمینه روابط دو جانبه از جمله پیشنهادهای ایران برای همکاری های اقتصادی، علمی، آموزشی و فرهنگی، خاتمی گفت که «نزدیکی ما به اردن به ضرر هیچ طرف دیگری نخواهد بود».
  3. بعد از این دیدار ،علی العاید، مدیر دفتر خصوصی معاشر، وزیر امورخارجه، به سفیر گفت که ایران به اردن «پیشنهاد یک توافقنامه امنیتی مانند توافقات با بحرین و عربستان را داده است». عاید گفته است که دولت این پیشنهاد را برای بررسی بیشتر به تیم فنی واگذار خواهد کرد.
  4. پادشاه در دیدار روز 8 سپتامبر با سفیر، گفته بود که او ایرانی ها را دوست ندارد و به آنها اعتماد ندارد اما می خواهد شرایط را بسنجد. او معتقد بود که می توان به زمینه های مشترکی در مبارزه با تروریستهای سنی مانند القاعده رسید. او با یونسی مسئول بلندپایه امنیتی، دیدار کرد که آشکارا گفته بود این حوزه مورد علاقه اردن و امریکا است. پادشاه همچنین گفته بود که ایرانی ها از ایده چندپاره شدن عراق بسیار می ترسند. ایرانی ها آشکار گفته بودند که همکاری اردن درباره مجاهدین عاملی تعیین کننده در همکاری نزدیکتر در دیگر مسایل تروریستی خواهد بود.
  5. نکته: با توجه به دوستی نزدیک ملک حسین با شاه، تعجبی ندارد که هیچ دیکتاتور اردنی از دهه 1970 تا کنون از ایران دیدار نکرده است. در چند سال گذشته اما ایرانی ها برای یک دیدار سلطنتی فشار آورده اند. اردن قبلا وزیر امورخارجه و رییس اطلاعات خود را برای شکستن یخ روابط فرستاده بود.
  6. بخصوص بعد از دستگیری سه عضو حزب الله که در سال 2001 از سوریه به اردن موشک قاچاق می کردند، و احتمالا می خواستند در کرانه باختری استفاده کنند، دولت اردن حاضر به تعامل سطح بالا با ایران نبوده است، البته احتمال دسترسی به اطلاعاتی درباره اعضای القاعده در ایران(!) و دیگر مسایل، ملک عبدالله را قانع کرد تا این یخ ربع قرنی در روابط را بشکند. پایان نکته.

هیل

نظرات بینندگان