arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

نماینده عراقی: دخالت‌های خارجی مانع فعالسازی توافق بغداد-پکن است / تا زمانی که این توافق‌ها فعال نشوند، عراق نمی‌تواند گامی رو به جلو بردارد

«فاضل الفتلاوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت که خواست برخی طرف‌های خارجی و موانعی دیگر در مقابل اجرای توافق امضا شده میان بغداد و پکن قرار دارد. این در حالی است که تازمانی که این توافق‌ها فعال نشوند، عراق نمی‌تواند گامی رو به جلو بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت که برخی طرف‌های خارجی مانع اجرای توافق امضا شده میان بغداد و پکن هستند.

به گزارش فارس، «فاضل الفتلاوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت که خواست برخی طرف‌های خارجی و موانعی دیگر در مقابل اجرای توافق امضا شده میان بغداد و پکن قرار دارد. این در حالی است که تازمانی که این توافق‌ها فعال نشوند، عراق نمی‌تواند گامی رو به جلو بردارد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: برخی طرف‌های خارجی مانع فعال‌سازی توافق امضاء شده با طرف چینی برای پیشبرد اقتصادی عراق می‌شوند. اجرای توافق با چین عراق را از صرف هزینه بسیار بالا دور می‌کند همان‌گونه که در بسیاری از کشورها که با پکن در خصوص توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های خود توافق کردند، این امر محقق شد.

الفتلاوی گفت: در صورتی که این موانع و دخالت‌های طرف‌های مختلف در توافق‌نامه‌های اقتصادی بغداد به ویژه با چین ادامه یابد، عراق نخواهد توانست در عرصه خدمات، سازندگی و زیرساخت‌ها گامی رو به جلو بردارد.

«فاضل جابر» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز هفته پیش گفت: این آمریکاست که به دلیل جنگ سرد با چین، از اجرای توافق امضا شده میان بغداد و پکن ممانعت می‌ورزد و آمریکایی‌ها تنها طرفی هستند که از طریق بازوهای سیاسی خود در عراق در مسیر اجرای این توافق مانع‌تراشی می‌کنند.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی نخست‌وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد.

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است و با آنکه کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق تاکید دارد که این توافق ‌در جریان است و متوقف نشده اما برخی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق‌ و عقب‌نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می‌دهند.

نظرات بینندگان