arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

آمریکا: ایران به دنبال تضعیف نهادهای دموکراتیک ما است / چین شکست ترامپ در انتخابات را می خواهد / روسیه به دنبال بدنام کردن جو بایدن است و از ترامپ حمایت می‌کند

دستگاه اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای بار دیگر چین، روسیه و ایران را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر متهم کرده است. بخش دیگری این بیانیه به ایران اختصاص یافته است: «ارزیابی ما این است که ایران به دنبال تضعیف نهادهای دموکراتیک آمریکا و دونالد ترامپ است و می‌خواهد کشور را در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ دچار تفرقه کند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دستگاه اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای بار دیگر چین، روسیه و ایران را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر متهم کرده است.

به گزارش فارس، دستگاه اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای جدید بار دیگر ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرد.

«ویلیام ایوانیا»، مدیر «مرکز ملی امنیت و ضداطلاعات»، از نهادهای زیرمجموعه «مدیر اطلاعات ملی» آمریکا حدود دو هفته پیش در بیانیه‌ای دیگر مدعی شده بود که این سه کشور به دنبال دخالت در انتخابات آمریکا هستند. او در بیانیه امروز توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه کرده است.

در این بیانیه درباره تلاش ادعایی چین برای دخالت در انتخابات آمریکا آمده است: «ارزیابی ما این است که چین-با توجه به اینکه رئیس‌جمهور ترامپ را فردی غیرقابل پیش‌بینی می‌بیند- ترجیح می‌دهد او در انتخابات پیروز نشود.»

دستگاه اطلاعاتی آمریکا درباره روسیه ادعا کرده است: «ارزیابی ما این است که روسیه تدابیر مختلفی را برای بدنام کردن جو بایدن و آنچه آن را دستگاه ضدروسیه می‌بیند به کار گرفته است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «برخی از بازیگران مرتبط با کرملین نیز در فضای مجازی و تلویزیون روسیه به دنبال حمایت از نامزدی ترامپ هستند.»

بخش دیگری این بیانیه به ایران اختصاص یافته است: «ارزیابی ما این است که ایران به دنبال تضعیف نهادهای دموکراتیک آمریکا و دونالد ترامپ است و می‌خواهد کشور را در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ دچار تفرقه کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «تلاش‌های ایران در این راستا احتمالاً بر نفوذ آنلاین مانند انتشار اطلاعات نادرست در فضای اجتماعی و بازنشر مطالب ضدآمریکایی متمرکز خواهد بود. انگیزه تهران برای انجام چنین اقداماتی تا حدی ناشی از این برداشت است که انتخاب مجدد ترامپ باعث تداوم فشار آمریکا علیه ایران در جهت تغییر حکومت این  کشور خواهد شد.»

ادعای دستگاه اطلاعاتی آمریکا در این بیانیه در حالی مطرح شده که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند با توجه به هم‌نظر بودن دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در خصومت‌ورزی علیه ایران پیروزی هر یک از نامزدهای دو حزب تفاوتی برای تهران ایجاد نمی‌کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز ۳ نوامبر برگزار خواهد شد. قانونگذاران و مقام‌های آمریکایی در هفته‌های گذشته بارها ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در این انتخابات متهم کرده‌اند.

بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نهادهای حاکمیتی آمریکا بارها کشورهای دیگر به ویژه روسیه را به دخالت و تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرده‌اند.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا مدعی شده‌اند در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ هکرهای روسی به رایانه‌های کمیته ملی حزب دموکرات نفوذ کرده و اطلاعات محرمانه آن را به بیرون درز داده‌اند. مسکو همواره این اتهامات را رد کرده است. 

این ادعاها در حالی مطرح‌شده که آمریکا از سوی نهادهای مستقل حقوق بشری به تخریب روند دموکراسی در دیگر کشورها از طریق توسل به ابزارهای مختلف از جمله کودتا متهم است.

«دونالد ترامپ» شهریورماه سال ۱۳۹۷ فرمانی را امضا کرد که بستر قانونی لازم را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه شرکت‌ها یا افراد خارجی مظنون به دخالت در انتخابات آمریکا فراهم می‌کند. 

غیر از انتخابات ریاست‌جمهوری ادعاهایی هم درباره دخالت یا تلاش برای دخالت در انتخابات کنگره آمریکا مطرح شده است.

«دن کوتس»، مدیر وقت اطلاعات ملی آمریکا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ در گزارشی کشورهای روسیه، چین و ایران را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا متهم کرد.

در آن گزارش ادعا شده بود این سه کشور تلاش کرده‌اند روی رأی‌دهندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۸ اثر بگذارند، اما شواهدی مبنی بر نفوذ آنها به سیستم‌های رأی‌گیری وجود ندارد.

نظرات بینندگان