arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

منبع لبنانی: فرضیه تروریستی بودن انفجار بیروت وجود دارد / ماده نیترات به راحتی آتش نمی‌گیرد، نیاز به ۲۲۰ درجه حرارت دارد / کارشناسان با دقت و توجه درمورد احتمال عمدی بودن انفجار تحقیق می‌کنند

یک منبع قضایی لبنانی گفت که دامنه تحقیقات قضایی در خصوص انفجار بیروت افزایش یافته و جز کارمندان عادی مقامات بلندپایه را نیز شامل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع لبنانی: فرضیه تروریستی بودن انفجار بیروت وجود دارد /  ماده نیترات به راحتی آتش نمی‌گیرد، نیاز به ۲۲۰ درجه حرارت دارد / کارشناسان با دقت و توجه درمورد احتمال عمدی بودن انفجار تحقیق می‌کنندیک منبع قضایی لبنانی گفت که دامنه تحقیقات قضایی در خصوص انفجار بیروت افزایش یافته و جز کارمندان عادی مقامات بلندپایه را نیز شامل می‌شود.

 یک منبع قضایی و یک منبع امنیتی در لبنان با بیان اینکه در روند تحقیقات در خصوص انفجار بیروت، فرضیه‌های مختلفی از جمله «اقدام تروریستی» بررسی می‌شود، گفتند که دایره تحقیقات مسئولان بلندپایه را نیز شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

به گفته این مقام قضایی به روزنامه الشرق الاوسط، طی تحقیقات سه روز گذشته، ۲۱ نفر بازداشت و بازجویی شده‌اند و دایره بازداشت‌ها در حال افزایش است و به زودی مدیران رده بالا را نیز شامل خواهد شد.

او بدون ذکر نام خود گفت: «تبعات و مسئولیت این انفجار صرفا بر گردن کارمندان و کارگران بندر نیست، بلکه مسئولان بلندپایه بندر بیروت، از جمله مدیرکل بندر، ریاست گمرک، مسئولان امنیتی بندر و همچنین تمامی وزرا و سیاسیون که در ارتباط با این موضوع بودند و از وجود مواد خطرناک در بندر اطلاع داشتند، از سال ۲۰۱۴ که نیترات آمونیوم» وارد بندر شد تا زمان انفجار را شامل می‌شود.»

این مقام قضایی لبنانی، افزود: «تمامی کسانی که بازداشت شده‌اند از وجود این میزان مواد خطرناک و منفجره در بندر بیروت آگاه بودند و می‌دانستند که انبار طولانی مدت چنین موادی خطرناک است.»

در همین حال یک منبع امنیتی لبنانی نیز به الشرق الاوسط گفت که فرضیه انفجار انبار با موشک بسیار بعید است و کارشناسان لبنانی و فرانسوی به تصاویری از طریق نیروی هوایی لبنان و یک پایگاه هوایی در نزدیکی بندر بیورت دست یافته اند که نشان می‌دهد ویدئو‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی که نشان از برخورد موشک دارد، ساختگی و جعلی است.

او همزمان فرضیه یک اقدام امنیتی خرابکارانه را نیز رد نکرد و افزود: «این فرضیه که بر اثر جوشکاری در انبار، مواد نیترات آمونیوم منفجر شده باشد، دقیق نیست. چرا که ماده نیترات به راحتی آتش نمی‌گیرد و نیاز به ۲۲۰ درجه حرارت دارد.»

این مقام امنیتی نیز بدون ذکر نام خود افزود: «تحقیقات بر دو فرضیه اصلی استوار است: یک اینکه یک ماده و شی با حرارت بالا وارد انبار شده و دوم احتمال اقدام تروریستی است و کارشناسان با دقت و توجه بیشتری نسبت به فرضیه دوم و احتمال عمدی بودن انفجار تحقیق می‌کنند.»

او در پایان گفت: «باید با دقت بسیار بالایی در خصوص انبار کردن ماده نیترات آمونیوم با نسبت ۳۴.۷% که فقط برای انفجار استفاده می‌شود، تحقیق شود. در انبار مذکور مواد قابل اشتعال و فیتیله‌هایی برای انفجار وجود داشت و احتمال اینکه این فیتله‌ها به بمبی در داخل انبار متصل باشند یکی از مواردی است که فرضیه اقدام تروریستی را تقویت می‌کند.»

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان نیز روز گذشته (جمعه) گفت که تمامی احتمالات از جمله اهمال‌کاری یا وجود یک عامل خارجی و اقدام خرابکارانه بررسی خواهد شد.

وی درباره دیدار خود با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود نیز گفت که از وی خواسته تا تصاویر هوایی از انفجار را در اختیار لبنان قرار دهد تا مشخص شود انفجار حاصل دخالت خارجی بوده تا اهمال‌کاری.

طبق آخرین آمار از وزارت بهداشت لبنان، تا کنون بر اثر انفجار مهیب عصر روز سه شنبه در بیروت ۱۵۴ نفر کشته و بیش از ۶۰۰۰ تن نیز زخمی شده‌اند.

منبع: فارس

نظرات بینندگان