arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۷۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

مشاور ارشد جو بایدن: اگر پیروز شویم، مسئله پرونده هسته ای ایران را می بندیم

جیک سالیوان، مشاور ارشد سیاست خارجی جو بایدن گفت: ایالات متحده باید به توافق هسته ای با ایران بازگردد تا بتواند به حل اختلافات بین ایران و همسایگانش کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشنال اینرست نوشت: جیک سالیوان، مشاور ارشد سیاست خارجی جو بایدن گفت: ایالات متحده باید به توافق هسته ای با ایران بازگردد تا بتواند به حل اختلافات بین ایران و همسایگانش کمک کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ سالیوان که مدتهاست به بایدن مشاوره می دهد و اکنون به رهبری تیم سیاست خارجی او کمک می کند، اظهار داشت: در صورتیکه بایدن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، سعی خواهد کرد پرونده هسته ای ایران را به عنوان پیش نیاز برای رسیدگی به سایر مسائل ببندد.

سالیوان در یک نشست که توسط مرکز امنیت جدید آمریکایی برگزار شد، گفت: فکر نمی کنم اوایل سال بعد هیچ چیز مغایر با یافتن راهی برای پیشبرد دیپلماسی هسته ای وجود داشته باشد که در چارچوب آن به دنبال یافتن زمینه ای برای مذاکره پیرامون توافق هسته ای بعدی با ایران باشیم.

سالیون به صراحت نگفت كه از بازگشت به توافق نامه سال 2015 حمایت می كند، اما در مورد سناریویی صحبت كرد كه در آن طی سال 2021، واشنگتن به کاهش تحریم های تهران می پردازد و در عوض ایران نیز به برخی از تعهداتش بازمی گردد.

آنتونی بلینکن، دیگر مشاور ارشد بایدن صریحاً متعهد شده است که در صورت تمایل ایران، آمریکا مجدداً به توافق نامه 2015 برگردد.

مایك پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرده است که هدف از کمپین فشار حداکثری علیه ایران این است که تهران در مقابل خواسته های دوازده گانه ی واشنگتن تسلیم شود. اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا تصریح کرده است که هدف از کمپین فشار حداکثری در واقع تغییر حکومت در ایران بود.

نکته اینکه، سالیوان رویکرد پومپئو را محکوم می کند. وی گفت: ما نباید دیپلماسی هسته ای را منوط به حل و فصل مسائل منطقه ای بکنیم بلکه باید در مورد راه هایی بیندیشیم که در آنها امکان برقراری ارتباط میان طرفین وجود دارد و آنها را به سمت جلو سوق می دهد.

سالیوان به عنوان فردی که در زمان انجام مذاکرات اولیه هسته ای در سمت یکی از مقامات وزارت امور خارجه مشغول به کار بود و سپس به عنوان یکی از کارمندان کاخ سفید خدمت کرد، ادعا می کند: هنگامی كه ما برای اولین بار درگیر مسائل هسته ای ایران شدیم، دوستان ما در خلیج فارس بارها گفتند که مسائل منطقه ای را به موضوع اصلی مذاکرات تبدیل نکنید، زیرا حتی اگر ما در حال حاضر موضوع اصلی مذاکرات نباشیم، حداقل یک موضوع مدنظر هستیم. مسائل منطقه ای باید توسط خود بازیگران منطقه پیگیری شود.

نظرات بینندگان