arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش اوراق سلف نفتی وزارت نفت با مصوبه شورای سران متفاوت است

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: اوراق سلف نفتی که در روز یکشنبه آینده (۲۶ مردادماه) در بورس انرژی عرضه می‌شود، با طرح دولت که در شورای عالی اقتصادی مطرح بود، متفاوت است و به آن مربوط نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش اوراق سلف نفتی وزارت نفت با مصوبه شورای سران متفاوت است

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: اوراق سلف نفتی که در روز یکشنبه آینده (26 مردادماه) در بورس انرژی عرضه می‌شود، با طرح دولت که در شورای عالی اقتصادی مطرح بود، متفاوت است و به آن مربوط نیست.

به گزارش  فارس، محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: دولت مطابق اختیارات اعطا شده در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین قانون بودجه سال می تواند نفت خام و میعانات گازی را از طریق بورس انرژی با انواع قراردادها از جمله انتشار اوراق سلف نفتی بفروشد. در گذشته هم دولت با این شیوه تامین مالی کرده بود. البته انتشار این اوراق باید در سقف بدهی محدود شده دولت انجام گیرد که الان اینگونه است.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی اظهار داشت: اما طرح دولت در شورای عالی هماهنگی اقتصادی انتشار این اوراق به میزان ۲۰۰ میلیون بشکه و با تسویه نقدی در سررسید دو ساله با نرخ تسعیر ارز در آن روز بود که تعهدی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در سررسید دوساله ایجاد می کرد که از این حیث مورد نقد و ایراد کارشناسی قرار گرفت و فروش قطعی نفت پذیرفته شد تا نیاز پالایشگاه های داخلی نیز از این بازار تامین شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: در دو جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مفصل این موضوعات مورد بحث قرار گرفت و رییس محترم مجلس نیز تاکید داشت که با توجه به ضرورت توجه به رویکردهای اقتصاد مردمی، باید هدف گذاری را از تامین مالی صرف به شیوه سلف نفتی به سمت رونق واقعی بازار بورس انرژی و تقویت حضور بخش خصوصی در صنعت نفت از طریق فروش قطعی تغییر دهیم.

لذا طرح دولت جرح و تعدیل شد و البته هنوز به مرحله نهایی و اجرا نرسیده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: همچنین در این جلسات تاکید شد که باید برای ایجاد تقاضای واقعی در بازار بورس انرژی، ترجیحا نیاز داخل اعم از پالایشگاه های بزرگ و کوچک و ظرفیت صادراتی از این طریق صورت گیرد

این عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی تاکید کرد: در مجموع تلاش شد تا با اعمال اصلاحات دقیق در طرح دولت، بازار واقعی فروش نفت شکل بگیرد اما بهرحال فراخوان عرضه روز یکشنبه ربطی به آن طرح ندارد.

 

نظرات بینندگان