arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
شماره ۱۸۳؛

اسناد ویکی لیکس / مهر ۱۳۸۲؛ امارات چه انتظاراتی از امریکا درمورد ایران داشت؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در امارات در تلگرافی سری به تاریخ پنج شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۸۲ به موضوع توقعات ابوظبی از واشنگتن پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: تشریح شرایط بازدید برنز از امارات، 5 اکتبر

طبقه بندی: سری

پنج‌شنبه 08:31 دقیقه دوم اکتبر 2003

از: امارات

به: سازمان سیا، سازمان اطلاعات ارتش

 

  1. خلاصه: برنز، دستیار وزیر: من مشتاق استقبال از شما در امارات در جریان سفر 5 اکتبرتان هستم. مصاحبان شما در امارت مشتاق دیدارتان هستند. ما درخواست ملاقات شما را با حمدان بن زاید آل نهیان، وزیر امورخارجه، سرلشکر محمد بن زاید آل نهیان فرمانده ستاد نیروهای مسلح، و شاهزاده محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دوبی داده ایم، البته متوجه شده ایم که او در شهر حضور ندارد. علاوه بر این ما پیشنهاد یک مصاحبه کوتاه با تلویزیون ابوظبی را در صورت داشتن وقت داده ایم. بصورت غیررسمی متوجه خواهیم شد که آیا رییس جمهور زاید با شما دیدار خواهند کرد یا خیر.

  2. ادامه خلاصه: مذاکرات شما با رهبران امارات بدون شک حول موضوعات کلی سال گذشته – عراق، مذاکرات صلح خاورمیانه، افغانستان و ایران – خواهد بود. شاید بهتر باشد موفقیت امارات در میزبانی نشست سالانه بانک جهانی را به تک تک ملاقات کنندگان خود تبریک بگویید، هرچند این مراسم در دوبی برگزار شد اما یک مراسم سراسری برای امارات محسوب می شد و ارتش امارات بصورت گسترده در تامین امنیت آن نقش داشت. شاید تصمیم ما برای به تعویق انداختن مذاکرات مشارکت راهبردی، مایه ناامیدی آنها شده باشد اما شما می توانید درباره تعهد ما به این گفتگوها به محض خالی شدن وقتمان، اطمینان دهید. من به شیخ حمدان پیشنهاد کردم نشستی در واشنگتن و در جریان سفر او در اواخر اکتبر برگزار شود اما او رد کرد. پایان خلاصه.
  3. پیشنهاد می کنیم درباره مسایل کلیدی زیر صحبت کنید:
  • ارایه گزارشی از توضیحات اخیر سازمان ملل درباره قطعنامه عراق و جدول زمانی انتقال سیاسی و همینطور بررسی تلاش ها برای حفظ روند مذاکرات صلح خاورمیانه
  • آمادگی برای بحث درباره شرایط سیاسی و نظامی عراق، حداقل با سه نفر از ملاقات کنندگان
  • تشکر از امارات بخاطر کمکهای بشردوستانه گسترده در کل خاورمیانه، حمایت علنی، لابی مخفیانه برای به رسمیت شناسی شورای حکومتی عراق، و همکاری آنها با نیروهای مسلح
  • توضیح نقش ما در ادامه فشار به ایران برای جلوگیری از تولید تسیلحات هسته ای
  • تضمین به امارات برای تعهد ما حفظ مشارکت راهبردی و برگزاری جلسات کاری در آینده نزدیک
  • تاکید مجدد بر تمایل ما برای نهایی کردن توافقنامه ماده 98 شورای همکاری خلیج فارس، توافقنامه چارچوب تجارت و سرمایه گذاری، و پیمان کمکهای حقوقی دوجانبه

عراق: حمایت در حال گسترش (تا امروز 100 میلیون دلار)

  1. عراق موضوعی مهم در برنامه امارات است و از این موضوع عبور نخواهند کرد. آنها از سرنگون کردن صدام توسط ما تشکر خواهند کرد اما به دلیل بعثی زدایی از ما انتقاد می کنند زیرا به اعتقاد ما در این کار زیادی عمیق عمل کردیم که کل ارتش و نیروی پلیس را منحل کردیم. آنها ما را ترغیب خواهند کرد تا در روند سیاسی با سنی های میانه رو همکاری کنیم، و هشدار خواهند داد که حواس مان به نیات ایران در عراق و منطقه خلیج فارس باشد
  2. اماراتی ها به شدت از هیات نمایندگی عراق در نشست بانک جهانی در دوبی، نشست شورای عربی در قاهره، حمایت کردند. در اواسط ماه آگوست، رهبری امارات میزبان شش نفر از شورای حکومتی عراق بود – اولین کشور خلیج (فارس) که چنین کاری می کند. اظهارات عمومی در حمایت شدید از شورای حکومتی و مردم عراق بعد از این دیدار و بعد از شکل گیری کابینه جدید عراق. اماراتی ها بین اولین کشورهای دنیای عرب بودند که وارد حوزه کمکهای بشردوستانه بسیار لازم و کمکهای درمانی به مردم عراق شدند. بیمارستان شیخ زاید در بغداد همچنان روازنه بیش از هزار بیمار را پذیرش می کند. اماراتی ها شش بیمارستان را تحت پوشش قرار داده اند. تا پایان سال، امارات بین 80 تا 100 میلیون دلار به شکل کمکهای بشردوستانه به عراق کمک کرده است.

صلح خاورمیانه: حمایت از مداخله ما

  1. درگیری اعراب و اسراییل یکی از اولویت‌های مهم اماراتی ها است. نشریات همچنان تصاویر تندی از ادامه خشونت ها منتشر می کنند. اماراتی ها خواستار ادامه مداخله ما هستند اما معتقدند که وتوی اخیر قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا و تصمیم کابینه اسراییل برای اخراج یا کشتن عرفات به منافع و اعتبار دولت آمریکا در منطقه صدمه زده است. بن زاید معتقد است اسراییلی ها باید حساسیت بیشتری در برابر موقعیت کنونی عراق داشته و به جای صدمه زدن به وجهه آمریکا به آن کمک کنند. از دید او، عرفات و شارون ظاهرا برای رسیدن به اهداف خودشان به هم کمک می کنند اما کارشان به نفع طرف خودشان نیست. اماراتی ها احمد غری را نمی شناسند و مطمئن نیستند بتواند بصورت مستقل از عرفات کار کند. اماراتی ها هم به اندازه ما از از دست رفتن ابومازن ناامید بوده و اهمیت اصلاحات داخلی و رهبری مستقل از عرفات را درک می کنند.

امارات بزرگترین کمک دهنده عرب به فلسطینی ها

  1. دولت امارات یک بسته کمکی منسجم به فلسطین را حفظ کرده است. آنها تقریبا 78 میلیون دلار در پروژه کمک به فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه، از سپتامبر 2000 هزینه کرده اند. علاوه بر این دولت امارات 42 میلیون دلار هم در نشست های توافقنامه شرم الشیخ در سال 2003 (21 میلیون دلار) و بیروت 2992 (21 میلیون دلار) تقبل کرد و به این ترتیب امارات به بزرگترین کمک دهنده عربی به فلسطین از آغاز انتفاضه در سه سال پیش تبدیل شد. لطفا توجه داشته باشید که امارات تعهدات خود در نشست های شرخ الشیخ و بیروت رو بصورت کامل ادا کرده است. این تلاشها بصورت دقیق نظارت شده و تا حد زیادی با راهبرد ما برای تضمین عدم رسیدن این منابع مالی به افراد اشتباه، همخوانی دارند. بعلاوه بر کمک های دولتی، خیرین خصوصی در میان اعضای خانواده حاکم هم مطمئنا ده ها میلیون دلار به فلسطین کمک کرده اند.

ایران: همزیستی دشوار

  1. امارات و ایران اخیرا و بعد از بهبودهای دو سال گذشته، دوباره به همان شرایط سابق در روابط خود برگشته اند. تلاش برای رسیدن به نوعی مصالحه دربارi جزیره ابوموسی در اواخر بهار/اوایل تابستان امسال تقریبا به بن بست رسید. اماراتی ها برای ما روشن کردند که به شدت مظنون به نیات مرزی/نظامی ایران در منطقه خلیج فارس هستند، بویژه در زمینه سیاست ایران در دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی و توانایی هسته ای. همانطور که در جریان جلسه با شیخ محمد بن زاید در واشنگتن، در جولای گذشته شنیدید، اماراتی ها نگران طرح های ایران در عراق هستند. اماراتی ها معتقدند که ایرانی ها با جدیت به دنبال جای پایی در جامعه سنی عراق در کنار شیعیان هستند. از دید آنها، ایرانی ها توانسته اند به لطف حس کنار گذاشته شدن در روند سیاسی مورد حمایت آمریکا توسط سنی ها، در این جامعه هم جای پایی ایجاد کنند.

افغانستان: کمک های امارات از 150 میلیون دلار فراتر رفت

  1. امارات همچنان نقشی بسیار مفید در افغانستان، بویژه در تامین کمک های بشردوستانه و بازسازی، ایفا می کند. دولت امارات همچنان به تامین حمایت های مالی شخصی گسترده از رییس جمهور کرزی ادامه می دهد. نیروهای مسلح امارات یک گردان عملیاتی ویژه را به پایگاه بگرام اعزام کرده اند تا در کنار نیروهای آمریکایی کار کنند. برنامه های نظامی و بشردوستانه امارات در افغانستان ادامه دار بوده و انتظار داریم در نهایت مبلغ آنها از 150 میلیون دلاری که تا کنونی هزینه شده فراتر برود.

ماده 98، TIFA، و MLAT

  1. ما درباره ماده 98 بسیار به هم نزدیک هستیم اما هنوز کاملا به توافق نرسیده ایم. همچنان اختلافاتی درباره یک یا دو مسئله جزیی وجود دارد. دولت امارات باید اطلاعاتی درباره متن اخیر ما ارایه دهند. پیشرفتهای خوبی درباره TIFA ایجاد شده. امارات متن را به ما بازگردانده و اکنون در حال بررسی توسط واشنگتن است. هدف ما امضای توافقنامه TIFA و برگزاری یک نشست شورا در واشنگتن با حضور وزیر امورخارجه و امور اقتصادی و صنعتی، محمد خلفان بن خربش در ریاست طرف اماراتی است. متن MLAT در اختیار اماراتی ها است و هنوز باید روی آن کار شود. تیمی از وزارت دادگستری اواخر این ماه به اینجا می آید تا مذاکراتی را درباره MLAT با امارات انجام دهد.

ملاحظات داخلی: شیخ زاید

  1. از زمان آخرین سفر شما به امارات، موقعیت سیاسی داخلی تقریبا یکسان مانده به جز رییس جمهور، زاید که نقش او در امور روزمره دولت رو به کاهش است. شیخ زاید در اواسط سپتامبر و بعد از گذراندن تابستان در اورپا، به ابوظبی برگشت. او در اروپا جراحی مختصری برای درمان فتق خود انجام داد. با وجود سن بالا و مشکلات قلبی متعدد، او همچنان با رهبران محلی و منطقه ای از جمله حسنی مبارک، در روز 29 سپتامبر، دیدار می کند. ما اعتقاد داریم همسرش شیخ فاطمه و پسرانش در شرایطی که ممکن است از دست رفتن حافظه یا فعالیت مغزی موجب شرمندگی او شود، از او حفاظت می کنند. متوجه شده ایم او صحبت با کسانی را قبول می کند که به او نزدیک باشند و یا بیشتر صرفا یک لطف است تا صحبت درباره موضوعی خاص. او در جریان دیدار با ژنرال فرانکس در ژوئن 2003 به هیچ مسئله مهمی اشاره نکرد بلکه صرفا یک مدال اماراتی به او اعطا کرد. پسران او کارهای مهم روزمره را در همه حوزه های اصلی امارت ابوظبی و وزارتخانه های سطح فدرال، برعهده گرفته اند، ما همچنان شواهدی در اختیار داریم که درباره مسایل مهم با او مشورت شده یا تایید او را می گیرند تا حمایت دیگر خانواده ها را هم داشته باشند.

هیات امارات: با 30 درصد رشد دیگر منطقه ای ساکت نیست

  1. دو دولت ما همچنان به توسعه و تعمیق روابط دو جانبه در همه مسایل داخلی، از جمله همکاری نظامی، اجرای قانون، مبارزه با تروریسم، تجارت و سرمایه گذاری، حقوق بشر و برنامه های آموزشی و فرهنگی ادامه می دهند. این روابط توسعه یافته با افزایش 30 درصدی در تعداد اعضای هیات در سه سال گذشته همراه بوده و دیگر سازمان های فدرال هم به دنبال ایجاد دفاتر ابوظبی هستند. وقتی در ژانویه بعد به محل جدید سفارت برویم، فضای بسیار عالی خواهیم داشت. اگر زمان اجازه دهد، بازدیدی از محل ساخت و ساز برای شما خواهیم داشت.

ولیعهد دوبی

  1. بهتر است ملاقات خود با شیخ محمد بن راشد را با تبریک به او درباره موفقیت دوبی در میزبانی نشست سالانه بانک جهانی/صندوق بین المللی پول در دو هفته گذشته آغاز کنید. امارات در سطح فدرال دخالت گسترده ای در مراسم بانک جهانی داشت اما دوبی و محمد بن راشد آشکارا آن را فرصت خودشان برای نشان دادن منحصربفرد بودن دوبی به عنوان مرکزی برای تجارت، توریسم و مسافرتهای منطقه ای قلمداد می کنند. هردوی اسنو، دبیر و گرین اسپن، مدیرکل از آنچه در آنجا دیده بودند بسیار شگفت زده بودند. شاید بهتر باشد از هیات تقریبا بزرگ و بلندمرتبه دوبی برای نمایندگی امارات در فروم اقتصادی آمریکا-عربی در دترویت تشکر کنید (یک هیات زنان به رهبری شیخ لونا القاسمی و هیات مردان به رهبری شیخ احمد بن سعید آل مکتوم).
  2. وقتی صحبت از سیاست شد، می توان انتظار داشت بعد از ابراز خوشحالی از سرنگون شدن صدام، نگرانی عمیق درباره نوع مدیریت ما در اشغال عراق بیان شود، بویژه آنکه محمد بن راشد تصمیم ما برای اخراج 500 هزار عضو ارتش را نابخردانه می داند. محمد بن راشد احتمالا خواهد گفت که سربازان و تانک‌های آمریکایی نباید در خیابان های عراق گشت زنی کنند بلکه باید در پایگاه هایی در خارج از شهرها مستقر شوند، فرماندهان آمریکایی می توانند از آنجا بصورت مخفیانه با رهبران و پلیس محلی برای برقراری نظم در داخل شهرها همکاری کنند. محمد بن راشد احتمالا به شما خواهد گفت که آمریکا باید برای وارد شدن کسب و کارهای عراقی در روند بازسازی بیشتر کار کند (دو مورد از مثالهای مورد علاقه او یکی درباره بازسازی پلی در بغداد است که مدعی است آمریکا در قبال آن به یک شرکت آمریکایی میلیون ها دلار پول داده در حالیکه یک شرکت عراقی با کسری از این هزینه آماده انجام آن بوده و دومی ادعای تصمیم آمریکا برای ارسال یک سفارش عظیم برای چاپ کتابهای عراقی در یک شرکت آمریکایی است که باعث می شود شرکتهای چاپ عراقی بیکار بمانند).
  3. این تلگراف با کنسولگری دوبی هماهنگ شده است

واهبا

نظرات بینندگان