arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹

آیا ویروس کرونا جهش یافته‌ است؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ویروس‌ کرونا بر اثر تکثیرهای مکرر دچار تغییر جزیی یا جهش در ژن‌های خود (DNA یا RNA) شده است که از نظر بالینی این تغییرات مشکلی جدید برای انسان ایجاد نمی‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ویروس‌ کرونا بر اثر تکثیرهای مکرر دچار تغییر جزیی یا جهش در ژن‌های خود (DNA یا RNA) شده است که از نظر بالینی این تغییرات مشکلی جدید برای انسان ایجاد نمی‌کند.

 

جهش (موتاسیون)، یک تغییر ژنتیکی است که اگر به تعداد زیاد روی دهد صفات زیستی یک گونه را تغییر می‌دهد به عبارت دقیق‌تر، جهش‌ها تغییراتی در توالی دی‌ان‌ای هستند و جهش‌ها می‌توانند در هر بخشی از دی‌ان‌ای رخ دهند.

 

حسین کیوانی ویروس شناس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار مابا بیان این که کرونا در این تغییر به نوع دیگری از ویروس تبدیل نشده است، اظهارداشت: برخی جهش ها ویروس را به سمت ملایم تر شدن سوق می دهند و به عبارتی بیماری زایی آنها را کمتر می کند.

 

وی افزود: جهش هایی که در ویروس ها و سایر موجودات رخ می دهد معمولا مشکلی بالینی ایجاد نمی کنند و به عبارتی این جهش در ذات ویروس تغییرات اساسی ایجاد نمی کند.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با یادآوری این که برخی ویروس ها از جمله کرونا در طول زمان به سمت بیماری زایی کمتر سوق پیدا می کنند، اظهار داشت: این ویروس ها بعد از مدتی عفونت ملایم تری ایجاد می کنند و به نوعی با بدن انسان تطبیق پیدا می کنند و این موضوع در طول حدود ۲۰۰ میلیون سال گذشته که از خلقت پستانداران می گذرد، همواره اتفاق افتاده است و در آینده هم مادامی که این شکل از حیات ادامه پیدا کند، شاهد این روند خواهیم بود.

 

کیوانی ادامه داد: سه تا هشت درصد از ژنوم انسان از ویروس ها تشکیل شده است، بسیاری از ویروس هایی که ما امروزه در ژنوم خود داریم شاید زمانی بیماری زا بوده اند ولی امروزه همزیستی بین ویروس ها و ژنوم انسانی به وجود آمده است.

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران هم چند روز پیش در این مورد اعلام کرد که شبه جهش های کرونا در ایران و در بقیه کشورها رخ داده و این موضوع تاثیر چندانی بر روی بیماری زایی آن نداشته اما سرعت سرایت آن را افزایش داده است.
وی یادآور شد: برخی مطالعات پژوهشی جهانی نشان می دهد سرعت انتقال ویروس جهش یافته کرونا بین ۸ تا ۱۲ برابر افزایش یافته و شاید یکی از دلایل افزایش مبتلایان در ایران هم این موضوع باشد.

 

 ایرنا

نظرات بینندگان