arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹
محمد قلی یوسفی، اقتصاددان در گفتگو با «انتخاب»:

برخی افراد از بحران اقتصادی سود می‌برند؛ این‌ها هیچگاه خواهان حل مشکلات نبوده‌اند / وضعیت ناگوار اقتصادی فعلی کشور نتیجه عملکرد یک دولت و یک شخص نیست / ذکر مصیبت برای اقتصاد، هیچ دردی را درمان نمی‌کند؛ باید دیپلماسی سازنده با دنیا را در پیش بگیریم / برخی آینده اقتصاد کشور را به نتیجه انتخابات آمریکا ارتباط می‌دهند؛ باید عاقلانه فکر کنیم و در پی منافع ملی خودمان باشیم

یک اقتصاددان می گوید: «متاسفانه برخی افراد همواره وجود داشته اند که از بحران اقتصادی کشور سود برده‌اند و هیچگاه خواهان حل مشکلات نبوده‌اند. این افراد تنها در شرایط بحرانی می‌توانند بدون داشتن صلاحیت لازم مناصب را در اختیار داشته باشند. در وضعیت عادی افراد شایسته‌تر در موقعیت تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد اما کسانی که منافعی دارند، سعی می‌کنند، همواره کشور را در مسیری اشتباه پیش ببرند. این افراد نفع خود را تحت عناوین مختلف بر منافع ملت ترجیح داده‌اند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وضعیت ناگوار اقتصادی فعلی کشور نتیجه عملکرد یک دولت و یک شخص نیست / چند دههه رهرد نامناسب اقتصادی امکان توسعه راهبردی را سلب کرده است / امید بستن به پیروزی دموکرات‌ها در براب رترامپ برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران اشتباه است

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است شرایط اقتصادی کشور در شرایطی فعلی امری نیست که محدود به تصمیمات یک شخص، یک دولت یا در یک برهه‌کوتاه خاص اتفاق افتاده باشد. 40 سال سیاست‌گذاری‌های نادرست و تصمیمات غلط کشور را در آستانه بحران اقتصادی و اجتماعی قرار داده است.

محمد قلی یوسفی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی کشور در سال جاری به خبرنگار «انتخاب» گفت: «شرایط اقتصادی کشور در شرایطی فعلی امری نیست که محدود به تصمیمات یک شخص، یک دولت یا در یک برهه‌کوتاه خاص اتفاق افتاده باشد. 40 سال سیاست‌گذاری‌های نادرست و تصمیمات غلط کشور را در آستانه بحران اقتصادی و اجتماعی قرار داده است. ارزیابی شرایط فعلی نشان می‌دهد که ما در وضعیت مناسبی قرار نداریم. قدرت خرید مردم بشدت کاهش پیدا کرده است. همچنین، فقر و بیکاری، بی ثباتی اقتصادی، تورم افسار گسیخته، نداشتن امنیت اقتصادی همراه با بی‌میلی سرمایه‌گذاران برای هزینه کردن در بخش تولید، نداشتن تعامل سازنده با دنیای خارجی، از جمله مشکلاتی هستند که موجب درماندگی اقتصاد کشور در شرایط فعلی شده است.»

وی افزود: «آن‌چه که اکنون با آن مواجه هستیم تصویری از یک اقتصاد بحران زده است. اکنون نیز باید توجه داشت که چرا کشور به چنین وضعیتی دچار شده است؟ واقعیت این است که در چهار دهه گذشته اگر درختی کاشته می‌شد، اکنون باید ثمره آن چیده می‌شد. متاسفانه شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، در دهه‌های گذشته به گونه‌ای بوده که امکان تصمیم‌گیری راهبردی را از مسئولان سلب کرده است. متاسفانه سیاست های اقتصادی نادرست گذشته به ویژه در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی و اختلافات گسترده ایران با نظام جهانی، موجب از دست رفتن زمینه‌ها برای اتخاذ راهبرد توسعه بلندمدت شده است. در مجموع وضعیت کنونی، ناشی از عملکرد یک دولت در چند ماه و چند سال محدود نیست، بلکه انباشتی از مشکلات و بحران‌های است که شرایط موجود را ایجاد کرده است.»

این اقتصاددان در ادامه تصریح کرد: «متاسفانه برخی افراد همواره وجود داشته که از بحران در وضعیت اقتصادی کشور سود برده‌اند و هیچگاه خواهان حل مشکلات نبوده‌اند. این افراد تنها در شرایط بحرانی می‌توانند بدون داشتن صلاحیت لازم مناصب را در اختیار داشته باشند. در وضعیت عادی افراد شایسته‌تر در موقعیت تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد اما کسانی که منافعی دارند، سعی می‌کنند، همواره کشور را در مسیری اشتباه پیش ببرند. این افراد نفع خود را تحت عناوین مختلف بر منافع ملت ترجیح داده‌اند.»

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران، در بخشی دیگر از اظهارات خود  پیرامون استدلال برخی مسئولان پیرامون اینکه علت وضعیت فعلی اقتصاد کشور تحریم‌ها و شیوع کرونا هستند، تاکید کرد: «در ابتدا باید توجه داشت کرونا بحرانی نیست که ما در ایجاد آن دخیل بوده باشیم اما موضوع تحریم‌ها بسیار متفاوت است. باید پرسید که چرا تحریم‌ شده‌ایم و آیا ما خود عامل این روند نبوده‌ایم؟ در هر صورت نباید مشکلات را به دیگران و دیگر کشورها ارتباط داد. وظیفه هر دولت مردی این است که رفاه و آسایش را بر مردم خود ایجاد کند. اینکه بگوییم امور از کنترل ما خارج است، انتظار مردم از دولت این است که دیپلماسی سازنده را با دنیا در پیش بگیریم. ذکر مصیبت هیچ دردی را از جامعه درمان نمی‌کند؛ ذکر مصیب برای مدیریت اقتصادی کشور به هیچ عنوان صحیح نبوده و نیست.»

یوسفی در ادامه پیرامون پیش‌بینی خود از آینده اقتصادی ایران اظهار داشت: «اقتصاد از جامعه و سیاست کشور نیست. اقتصاد یک علم طبیعی نیست که همانند قدرت جاذبه زمین پیش‌بینی شود. شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... کشور روز به روز در خال بدتر و بدتر شدن است. اگر مسئولین ما نتوانند تعاملی سازنده با جهان داشته باشند و از طریق گفتگو و تعامل به جهان نشان ندهند که ایران کشوری متمدن است و از بنیان‌گذاران بسیاری از نهادهای بین‌المللی کنونی بوده است. مسئولان باید نشان دهند که ایارن کشور قدرتمند است و در حل مسائل بین‌المللی مشارکت می‌کند لذا اختلافات موجود قابل حل هستند.»

وی در پایان تصریح کرد: «متاسفانه برخی‌ها در داخل کشور وضعیت کلان اقتصادی کشور و آینده اقتصاد کشورمان را به نتیجه انتخابات سوم نوامبر آمریکا ارتباط می‌دهند. متاسفانه برخی فریب انتخابات داخلی آمریکا را خورده‌اند که عده‌ای بر این تصور هستند دموکرات‌ها برای ما سفره پهن می‌کنند. مسئولین ما باید عاقلانه فکر کنند که دموکرات و جمهوری‌خواه تفاوتی ندارد و ما باید در پی منافع ملی خودمان باشیم.»

نظرات بینندگان