arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹

توقف در حاشیه بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها ممنوع است

معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای طرح برخورد با توقفات خودروها در حاشیه معابر بزرگراهی و اتوبان ها خبر داد و از تشدید این طرح گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای طرح برخورد با توقفات خودروها در حاشیه معابر بزرگراهی و اتوبان ها خبر داد و از تشدید این طرح گفت.

 به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور فاتب، سرهنگ جهانشاه بهرام آبادی در این خصوص گفت: یکی از علل تصادفات سنگین توقفات خودروها در حاشیه بزرگراهها و اتوبان ها می باشد و رانندگان به خیال اینکه جایی امن برای توقف پیدا کرده اند اقدام به ایستادن و پیاده شدن از خودروهای خود می نمایند که این اقدام بسیار خطرناک بوده و باعث بروز تصادفات شدید می گردد.

وی گفت: رانندگانی که احیانا قصد سبقت در اتوبان ها و بزرگراهها را دارند از توقف این خودروها اطلاع نداشته و کافی است بخواهند از سمت راست یک وسیله که عملی اشتباه نیز هست سبقت بگیرند آنگاه به شدت با خودرویی که توقف کرده برخورد نموده و خسارات جانی ومالی شدیدی بر جای می گذارند.

معاون ترافیکی پلیس راهور فاتب ادامه داد: طبق آئین نامه راهنمایی و رانندگی ، هر گونه توقف کوتاه یا طولانی وسایل نقلیه در سطح محور‌ها به علت خرابی وسیله نقلیه و همچنین توقف در حاشیه راه برای عرضه خرید و فروش کالا ممنوع است و در صورت وقوع حادثه منجر به فوت، جرح و خسارت، راننده وسیله نقلیه پارک شده به تناسب تقصیری که در به وجود آمدن حادثه داشتند، مقصر شناخته خواهد شد.

سرهنگ بهرام آبادی به رانندگان توصیه کرد: به هیچ عنوان در سطح محور‌های بزرگراهی با توجه به سرعت زیاد وسایل نقلیه توقف نداشته باشند و در صورت خرابی و یا توقف اضطراری سریعا دکمه چراغ احتیاط را بزنند (فلاشر چراغ خطر را روشن کنند) وحتی المقدور وسیله نقلیه را از بزرگراه خارج و یا محل امنی (پهلوگاه) را برای توقف انتخاب کنند.

وی گفت از دیگر اقداماتی که رانندگان در هنگام خراب شدن وسیله نقلیه خود می توانند انجام دهند را اینگونه بیان کرد : هنگام توقف، فرمان به جهت حاشیه بزرگراه چرخانده شود و می بایست حتما وسایل نقلیه خراب و یا دارای نقص فنی در دید سایر وسایل نقلیه و رانندگان باشد همچنین رانندگان اگر می توانند از جلیقه ایمنی (شبرنگ) به جهت بهتر دیده شدن توسط رانندگان دیگر استفاده کنند.

بهرام آبادی ادامه داد: رانندگان بهتر است حین خرابی خودروی خود در فاصله مناسب از پشت وسیله نقلیه علائم هشدار دهنده قرار دهند و خود راننده در محل امن قرار گیرد و سریعا با مراکز امداد خودرو تماس حاصل و درخواست امداد کنند و از انجام تعمیرات خودرو و قدم زدن در حوالی خودرو اجتناب کنند.

در پایان سرهنگ بهرام آبادی از مهندسین طراح و مسئولان شهری خواست: در هنگام طراحی محور‌های بزرگراهی پهلوگاه‌های مناسب درفواصل مناسب جهت توقف اضطراری وسایل نقلیه تعبیه کنند و رانندگان عزیز با مشاهده وسیله نقلیه متوقف در سطح معابر سرعت وسیله نقلیه خود را کاهش دهند و رانندگان دیگر را نیز با روشن کردن فلاشر‌ها از توقف وسیله نقلیه آگاه کنند.

او اظهار امیدواری کردند با رعایت قوانین و مقررات توسط کاربران ترافیک و با توجه به توصیه‌های ایمنی کارشناسان شاهد کاهش حوادث رانندگی در سطح معابر شهری باشیم و شهروندان سفر‌های بدون حادثه داشته باشند.

نظرات بینندگان