arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹
روزنامه اینترنتی «القبس» کویت:

شایعه تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد، سفر وزیر خارجه عراق به ایران و دستور الکاظمی درمورد حشد شعبی / بین ایران و آمریکا چه خبر است؟

پس از اظهارات منابع نزدیک به دولت آمریکا در مورد احتمال شعله ور شدن مقابله‌ای بین تهران و واشنگتن، قبل از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، نگاه‌ها متوجه عراق است. وزیر خارجه آمریکا به شکل سرّی هشدار داده است در صورتی که حملات شبه نظامیان عراقی ادامه داشته باشد و منجر به کشته شدن سربازان آمریکایی شود، به احتمال زیاد سفارت آمریکا در عراق تعطیل شده و حمله متقابلی انجام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شایعه تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد، سفر وزیر خارجه عراق به ایران و دستور الکاظمی درمورد حشد شعبی / بین ایران و آمریکا چه خبر است؟

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

خالد جان سیز در روزنامه اینترنتی القبس کویت نوشت: پس از اظهارات منابع نزدیک به دولت آمریکا در مورد احتمال شعله ور شدن مقابله‌ای بین تهران و واشنگتن، قبل از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، نگاه‌ها متوجه عراق است. وزیر خارجه آمریکا به شکل سرّی هشدار داده است در صورتی که حملات شبه نظامیان عراقی ادامه داشته باشد و منجر به کشته شدن سربازان آمریکایی شود، به احتمال زیاد سفارت آمریکا در عراق تعطیل شده و حمله متقابلی انجام می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در این شرایط بود که رهبر جریان صدری، مقتدی صدر، از برخی گروه‌های شبه نظامیان حشد الشعبی خواست تا عملیات بمباران اهداف آمریکایی در عراق را متوقف کنند. این مساله نشان دهنده احتمال واکنش آمریکا به اقدام گروه های نزدیک به ایران، در خاک عراق است.

در صورتی که نخست وزیر جدید عراق، مصطفی الکاظمی طبق خواسته پومپئو اقدام به وارد آوردن ضربه‌ای به شبه نظامیان نزدیک به ایران کند، احتمالا ایران با قدرت پاسخ می‌دهد. منابع امنیتی عراقی روز جمعه تاکید کردند که الکاظمی تعدادی از دفاتر وابسته به شبه نظامیان حشد الشعبی در فرودگاه بغداد را تعطیل کرده است و دور کردن حشد الشعبی از فرودگاه، در ضمن اقداماتی در چارچوب تنگ کردن میدان حضور آن‌ها در پایگاه‌های مهم در عراق جای می‌گیرد. در مقابل، هشام الرکابی، مدیر دفتر نخست وزیر سابق، نوری المالکی، تاکید می‌کند که میدان عراق شاهد هیچ گونه تلاشی برای سرنگونی حکومت الکاظمی نیست. علاوه بر این، الرکابی وجود هر گونه تحرکات نظامی برای براندازی حکومت الکاظمی را رد کرد.

این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند در صورت وقوع مقابله نظامی بین ایران و آمریکا در قالب «غافلگیری بزرگ اکتبر»، به احتمال زیاد، میدان این مقابله عراق خواهد بود و دلیل این اعتقاد آنها، اول مربوط به ایران و دوم، مربوط به عراق است. کارشناسان بر این عقیده اند که ایران محتاطانه رفتار کرده و سعی می‌کند مستقیما دولت ترامپ را تحریک نکند.

تحلیلگران معتقدند که تهران نمی‌خواهد به رئیس جمهور آمریکا فرصتی برای اقدام نظامی بدهد که شانس پیروزی او در انتخابات را افزایش دهد. از این رو، ایران سکوت را برگزیده. در مورد دلیل دوم، کارشناسان بر افزایش حملات شبه نظامیان نزدیک به تهران در عراق به اهداف آمریکا و ائتلاف اشاره می‌کنند.

در این میان، سفر وزیر خارجه عراق، فواد حسن به تهران، برای بررسی پرونده‌های مشترکی بین دو کشور صورت گرفت و پیش از این، حسین اعلام کرده بود که روابط عراق با ایالات متحده، علیه هیچ کشوری نیست، اما بغداد مشکلاتی با آنکارا و تهران دارد.

وزیر خارجه عراق همچنین تاکید کرد که عراق روابط خوبی با دولت‌های حاشیه خلیج فارس دارد و تلاش می‌کند روابط خود با ایران و دیگر دولت‌های همسایه را نیز بهبود بخشد.

نظرات بینندگان