arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹

بیانیه مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا درخصوص تنش‌های قره‌باغ: آذربایجان و ارمنستان بدون پیش شرط وارد مذاکره شوند

جمهور روسیه، فرانسه و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک، از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواستند به تنش در منطقه قره‌باغ خاتمه داده و آن‌ها را به اعلام آتش بس دعوت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمهور روسیه، فرانسه و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک، از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواستند به تنش در منطقه قره‌باغ خاتمه داده و آن‌ها را به اعلام آتش بس دعوت کردند.

به گزارش فارس، روسای در این بیانیه که از سوی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه از دو طرف درگیر درخواست کردند بدون پیش شرط وارد مذاکره شوند.

ساعاتی قبل از انتشار این بیانیه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، پوتین در شورای امنیت روسیه، بحران قره‌باغ را به بحث گذاشته و درخصوص این بیانیه مشترک با آن‌ها صحبت کرده است.

پسکوف در پاسخ به سؤالی درباره حمایت ترکیه از آذربایجان در تنش‌های اخیر با ارمنستان و احتمال مشارکت نظامی ترکیه در این تقابل نظامی احتمالی میان باکو و ایروان گفت: «ما در این خصوص اظهارنظر نمی‌کنیم. ما معتقدیم که هرگونه اظهارنظری درباره احتمال حمایت نظامی از یکی از طرفین (ارمنستان و آذربایجان) ماهیت تحریک‌آمیز دارد و به افزایش تنش‌ها (در منطقه قره باغ) منجر می‌شود.

پیش از این، کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن ترکیه به اعزام مبارزان خارجی از غرب آسیا به قره‌باغ، گفت که در حال همکاری با روسیه برای رسیدن به توافق آتش‌بس بین آذربایجان و ارمنستان هستند.

دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

نظرات بینندگان