arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹

معاون وزیر بهداشت: کرونا سبب درگیری ۳۵ درصد از تخت‌های آی‌سی‌یو

معاون درمان وزیر بهداشت: کرونا ۳۵ درصد از تخت‌های مراقبت های ویژه بیمارستان ها را درگیر کرده است و اگر تعداد بیش از آن شود خدمت رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی، مشکل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر قاسم جان بابایی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به تعداد بالای فوتی‌های روزانه ناشی از بیماری کرونا افزود: بسیاری از این فوتی‌ها قابل پیشگیری است.


وی اضافه کرد: اکنون برخی جوان‌ها و حتی افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند جزو فوتی‌های ناشی از این بیماری هستند و متأسفانه در بخش‌ها افراد میانسال و جوان هم بستری هستند.
آقای جان بابایی با اشاره به این که ویروس کرونا تغییر ماهیت پیدا نکرده و قدرت بیماری زایی آن مانند گذشته، قوی است و ضعیف نشده است، ادامه داد: رعایت نکردن فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی موجب افزایش میزان مرگ و میر شده است.
وی افزود: هر کشوری به هر علتی محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها را نادیده بگیرد بلافاصله بیماری کرونا در آن جا اوج می‌گیرد و موجب افزایش بستری‌ها و مرگ و میر می‌شود.


معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در خرداد ماه به علت رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم، مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا به حدود ۳۰ نفر رسید و آمار خوبی داشتیم، اما بلافاصله پس از تعطیلات عید فطر، آمار فوتی‌ها افزایش یافت.
آقای جان بابایی افزود: با توجه به آمارها، میزان فوتی‌ها آمار تنگاتنگی نسبت به تعطیلی‌ها دارد و چند روز پس از تعطیلات، افزایش مراجعان سرپایی و بستری و مرگ و میر را داریم.


وی با اشاره به این که روزانه بیش از ۵۰۰ بستری بیمار کرونا در تهران داریم، از مردم خواست مسائل بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا بار بیماری ناشی از کرونا کاهش یابد.
آقای جان بابایی با بیان اینکه حدود دو هزار تخت ویژه را راه اندازی کردیم، افزود: در برخی از موارد، بیماران همزمان علاوه بر بیماری معمولی دچار بیماری کرونا هم هستند بنابراین تفکیک صد درصدی بیماران کرونایی از بیماران غیرکرونایی، امکان پذیر نیست، اما در همه بیمارستان‌ها بخش ویژه کرونا را داریم.


معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش از عید، سه هزار نفر به کادر درمانی اضافه شدند و بر اساس دستور رئیس جمهور، هفت هزار نفر دیگر در شرف استخدام هستند.
وی ادامه داد: اکنون از نظر تعداد نیروی انسانی درمانی، چالش جدی نداریم، اما از نظر خستگی و فرسایش، مسأله جدی داریم.
آقای جان بابایی افزود: ستاد استانی کرونا به طور متوسط در هر استان بین ۷۰ تا ۸۰ جلسه داشت و رئیس جمهور هم در ستاد ملی کرونا حداقل هفته‌ای دو بار جلسه رسمی و چند جلسه کارشناسی دارد.


وی اضافه کرد: اکنون ستاد ملی کرونا به نقطه‌ای رسید که می‌خواهد محدودیت‌های بیشتری را ایجاد کند و قرار است اختیارات استانداران در این زمینه بیشتر شود.
آقای جان بابایی با اشاره به این که اکثر مدارس به صورت مجازی در حال برگزاری است، گفت: دانشگاه‌ها هم این گونه است، اما متأسفانه مسافرت‌ها و برگزاری مراسم‌ها بی رویه است که شنبه تصمیماتی در این باره گرفته می‌شود.
او با اشاره به این که در موارد زیادی از کادر بیمارستانی دو بار و حتی سه بار به بیماری کرونا مبتلا شدند، گفت: مواردی داشتیم که مبتلایان دوباره، بدحال‌تر شدند و علائم بالینی شدیدتری داشتند و این نشان می‌دهد که ممکن است واکسن این بیماری تأثیر زیادی در ایمن کردن افراد نداشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی هم در این برنامه گفت: در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شد و مشکل خاصی نداشتیم، اما با تغییرات آب و هوایی از حدود ۱۰ روز قبل، افزایش تعداد بیماران را داشتیم و اکنون به نقطه اوج خود رسید و از موج اول در تیر هم بیشتر شده است.
آقای محمدمهدی شهریاری، علت اصلی افزایش بیماری را کم شدن حساسیت‌های مردم و از سوی دیگر کاهش نظارت دستگاه‌های نظارتی بیان کرد و افزود: از نیمه دوم شهریور افزایش مسافرت‌ها را داشتیم و همه این مسائل به افزایش تعداد مبتلایان بیماری کرونا منجر شد.


وی اضافه کرد: با اقدامات خوب و مؤثری که انجام شده است امیدواریم در روز‌های آینده تعداد بیماران کرونایی کاهش یابد.
آقای شهریاری گفت: با اقدامات خوبی که دولت انجام داد و بیمارستان‌های بسیار زیادی که افتتاح شد حدود دو هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی را برای بیماران کرونایی آماده کردیم، اما برخی اوقات تمرکز بیماران در یک شهرستان افزایش می‌یابد که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.


استاندار آذربایجان غربی افزود: در روز‌های گذشته در ارومیه شاهد افزایش تعداد بستری بیماران کرونایی بودیم و ظرفیت بیمارستان‌های دولتی تقریباً کامل شد و به همه بیمارستان‌های خصوصی بخشنامه کردیم تا حداقل از ۲۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌ها را در اختیار این بیماران قرار دهند.
آقای شهریاری اضافه کرد: در زمینه تأمین دارو؛ مشکل خاصی نداریم و اقدامات خوبی از گذشته انجام شده است و دپوی دارو را داریم.
وی از زحمات کادر درمانی تشکر کرد و گفت: اگر این روند افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا افزایش یابد با کمبود کادر درمانی برای مراقبت‌های بهداشتی به ویژه در آی سی یو مواجه می‌شویم.


آقای شهریاری از مردم خواست دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به مصوبات ستاد استانی و ملی کرونا توجه کنند.
وی اضافه کرد: آمار مبتلایان به بیماری کرونا در کادر درمانی و سلامت استان آذربایجان غربی بالا نیست و فقط یک نفر در شهرستان بوکان، شهید شد.

منبع: صداوسیما

نظرات بینندگان