arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۸۲۳۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۴ مهر ۱۳۷۶: در مسئله قرارداد توتال با صنایع گاز ایران، آمریکا انفعالی عمل می‌کند / حرکت ناو آمریکا به سوی خلیج فارس، همراه با اخطار به ایران، به نفع ما تمام شد

خاطرات آیت الله هاشمی: چند ساعتى به دفتر کوشک رفتم. عفت هم نهار به آنجا آمد. کارها و بولتن‌ها را از پایین آوردند. مقدارى هم تاریخ دوران قاجار را در مـورد جنـگ ایـران و انگلـیس سـر بـر هرات و افغانستان مطالعه کـردم. عـصر از اسـتخر و حمـام بخـار، بـراى عـلاج درد مفاصـل استفاده کردم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۵ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

تا ساعت نُه‌ونیم صبح، در منزل براى اصلاح کتاب [عبور از بحران] خاطرات آماده انتشار سال ۱۳۶۰ کار کردم. به نظرم خیلى خواندنى و روشن گر است. تاریخ واقعـى سـال‌های اول انقلاب و جنگ است؛ مخصوصاً آن روزها، مـصادف بـا اوج درگیـرى‌هـاى خـط امـام بـا لیبرالها به رهبرى بنى‌صدر و بسیار جالب و هیجانان‌انگیز است.

چند ساعتى به دفتر کوشک رفتم. عفت هم نهار به آنجا آمد. کارها و بولتن‌ها را از پایین آوردند. مقدارى هم تاریخ دوران قاجار را در مـورد جنـگ ایـران و انگلـیس سـر بـر هرات و افغانستان مطالعه کـردم. عـصر از اسـتخر و حمـام بخـار، بـراى عـلاج درد مفاصـل استفاده کردم.

در گزارش‌ها هنوز مسأله [قرارداد شرکت] توتال و آمریکا بر سر سرمایه گذارى شرکت توتال در صنایع گاز ایران مطرح است. به نظر مى‌رسد، آمریکا انفعـالى و از موضـع ضـعف عمل مى کند و درگیرى اروپا و آمریکا پیش آمده و نیز گران‌ شدن نفت در بازار جهـانى بـه خاطر حرکت عجولانه ناو هواپیمابر [کلاس] ایندیپندنس آمریکـا بـه سـوى خلـیج فـارس، همراه با اخطار به ایران، بر سر بمباران هواپیماهاى ایران علیه مقر منـافقین در عـراق، باعـث انتقاد دولت هاى مصرف کننده از آمریکا به خاطر ایـن اقـدام خـام شـده و نفـع قابـل توجـه دولتهاى صاحب نفت و منجمله خود ما.

همچنین حل نشدن مسأله مراجعت سفراى اروپایی به ایران و نیز اوج گرفتن جنگ داخلى در افغانستان و اقدام ناشیانه طالبان در ممنوع کردن اسـتفاده از عکـس و تـصویر موجـودات ذي‌روح و نیز اوج قتل و کشتار مردم عادى در الجزایر از قبیـل دانـش، آمـوزان و روسـتاییان که خیلى وحشیانه است.

نظرات بینندگان