arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹

پومپئو: طرف‌هایی را که با ایران تجارت کنند تنبیه خواهیم کرد / سلاح‌های روسیه تهدیدی علیه ما و متحدانمان هستند

«مایک پومپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت سلاح‌های روسیه تهدیدی علیه آمریکا و متحدان این کشور هستند. پومپئو در بخش دیگری از سخنانش به تحریم‌های چند روز پیش علیه چند شرکت و فرد چینی به بهانه ارتباط با شرکت کشتی‌رانی ایران اشاره کرد و گفت: «طرف‌هایی را که با ایران تجارت کنند تنبیه خواهیم کرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه مدعی شد سلاح‌های روسیه تهدیدی علیه آمریکا و متحدان این کشور هستند.

به گزارش فارس، «مایک پومپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت سلاح‌های روسیه تهدیدی علیه آمریکا و متحدان این کشور هستند.

پامپئو در بخش دیگری از سخنانش به تحریم‌های چند روز پیش علیه چند شرکت و فرد چینی به بهانه ارتباط با شرکت کشتی‌رانی ایران اشاره کرد و گفت: «طرف‌هایی را که با ایران تجارت کنند تنبیه خواهیم کرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد اسامی ۶ شرکت و ۲ شخص را به بهانه ارتباط با شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران و یکی از شرکت‌های تابعه آن به نام «شرکت کشتی‌رانی حافظ دریا آریا» در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزیر خارجه آمریکا درباره تصمیم کشورش برای خارج کردن سودان از فهرست کشورهای موسوم به «حامی تروریسم دولتی» گفت که واشنگتن، روال محقق کردن این تصمیم را آغاز کرده است.

او در عین حال در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا خروج سودان از این فهرست با سازش این کشور با رژیم صهیونیستی مرتبط است یا خیر گفت که تصمیم‌گیری درباره روابط با اسرائیل به عهده حاکمیت سودان است.

ترامپ روز ۲۸ مهرماه در توئیتی اعلام کرد سودان با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به خانواده‌های «قربانیان تروریسم» موافقت کرده و پس از آن این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «یک خبر فوق‌العاده! دولت جدید سودان که در حال حرکت در مسیر پیشرفت‌های بزرگ است با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به قربانیان و خانواده‌های تروریسم موافقت کرد. پس از پرداخت، من نام سودان را از فهرست حامیان تروریسم دولتی خارج خواهم کرد. پس از مدت‌ها انتظار عدالت برای مردم آمریکا محقق می‌شود و این گامی بزرگ از سوی سودان است.»

نخست‌وزیر سودان در پی این خبر گفت منتظر است ترامپ رسماً خروج نام سودان از این فهرست را به کنگره آمریکا اعلام کند.

سودان از بیش از یک سال پیش در تلاش است از فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا برای کشورهایی که اصطلاحاً «حامیان تروریسم دولتی» خوانده می‌شوند خارج شود.

دولت آمریکا با قرار دادن سودان در این فهرست از سه دهه پیش موجب قطع ارتباط نظام مالی سودان با بانک‌های جهانی شده است. 

در گفت‌وگوهایی که چند روز پیش در ابوظبی میان مذاکره‌کنندگان آمریکا و سودان برگزار شد طرف آمریکایی یکی از شرایط خروج از فهرست سیاه مذکور را عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد. 

مقام‌های مطلع گفته‌اند مذاکره‌کنندگان آمریکا و امارات در مذاکرات چند روز پیش پیشنهاد کمتر از یک میلیارد دلار در ازای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را مطرح کردند. وعده‌ سرمایه‌گذاری که به صورت غیرنقدی در اقتصاد سودان دیگر مشوق پیشنهادی به سودان بوده است.   

تلاش‌های آمریکا در این راستا در حالی انجام می‌شوند که مجمع فقه اسلامی سودان هر گونه رابطه با رژیم صهیونیستی حرام اعلام کرد.

نظرات بینندگان