arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹

عراقچی: طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ بر مبنای آتش بس، توقف حملات به مناطق مسکونی و بازگشت آوارگان است / طرح ایران بر خاتمه اشغال و احترام به حقوق اقلیتها تاکید دارد / در رویکرد منطقه ای ما، روسیه از کشورهای مهم است

سیدعباس عراقچی که به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد ابتکار ایران در حل مناقشه قره باغ و رایزنی با مقامات روسی در این مورد بامداد پنجشنبه وارد مسکو شد، گفت: طرح تهران بر مبنای اصول انسان دوستانه و توجه به خواست های طرفهای درگیر تهیه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیدعباس عراقچی که به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد ابتکار ایران در حل مناقشه قره باغ و رایزنی با مقامات روسی در این مورد بامداد پنجشنبه وارد مسکو شد، گفت: طرح تهران بر مبنای اصول انسان دوستانه و توجه به خواست های طرفهای درگیر تهیه شده است.

وی در بدو ورود به مسکو در فرودگاه در حضور خبرنگاران و در جواب سوال ایرنا گفت: اعضای گروه مینسک امنیت و همکاری اروپا در طول ۳۰ سال گذشته‌ نتوانستند کاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان کنند و جمهوری اسلامی ایران با طرح ابتکاری خود تلاش دارد با همکاری منطقه ای به اختلافات باکو و ایروان پایان دهد که البته کار سختی برای‌ این هدف پیش رو داریم.

عراقچی تصریح کرد برخی کشورهای این گروه اصلا در منطقه نیستند و اصولا ارتباطی با این بحران ندارند و ناکارایی این گروه در عمل ثابت شده است . بازیگران خارجی در گروه مینسک (آمریکا و فرانسه) دور از منطقه هستند و نه تنها از نظر سیاسی بلکه از عاطفی و اخلاقی بی ارتباط با منطفه هستند و تمایلی هم برای تحقق صلح در قره باع ندارند.

ما رویکرد منطقه ای را از کشورهایی که نقششان کلیدی است را پیشنهاد داده ایم و برای در این مورد روسیه از کشورهای مهم منطقه است .

وی اظهار داشت : طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول انسان دوستانه از جمله برقراری آتش بس، توقف حملات به مناطق مسکونی و غیر نظامیان و بازگشت آوارگان به خانه های خود تهیه شده است.

عراقچی با بیان اینکه در تلاش هستیم بتوانیم راه حل منطقه ای را برای را برای صلح پایدار ایجاد کنیم، افزود: دخالتهایی از خارج از منطقه توسط کشورهایی که تمایلی به صلح در این منطقه ندارند صورت می گیرد .

وی تصریح کرد: هدف اصلی طرح پیشنهادی ایران کمک به خاتمه بحران قره باغ است. ما برای خود مسئولیت متطقه ای قائل هستیم و برای حل بحران کمک خواهیم کرد .

عراقچی مهمترین ویژگی طرح ایران رویکرد منطقه ای آن عنوان کرد و افزود: ویژگی دیگر آن واقع بینی آن است .

به گفته معاون وزیر امور خارجه در گام اول طرح ایران بر پایبندی عملی کشورهای منطقه بر یکسری اصول از جمله خاتمه اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ها، اصل تغییر ناپذیری مرزها، احترام به حقوق بشردوستانه و حقوق اقلیتها، عدم حمله به مراکز و افراد غیر نظامی تاکید دارد .

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما طرح خود را برای حل بحران قره باغ پیشنهاد می دهیم و منتظر دریافت پاسخ از طرف های مناقشه می مانیم.

سفر منطقه‌ای عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه برای پیشبرد ابتکار ایران برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ از باکو شروع شد و امروز- پنجشنبه- بعد از رایزنی با مقامات روسیه به ایروان و آنکارا ختم خواهد شد.

محمدجواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی درباره ابتکار ایران گفته بود: تهران طرحی را با تصویب مقامات عالی کشور برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ تدوین کرده که در سفر منطقه ای عراقچی آن را پیگیری خواهیم کرد.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغاز گر حمله عنوان کردند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیشبینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قرهباغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ( روسیه ، آمریکا و فرانسه)، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است.

نظرات بینندگان