arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۱
قهرماني آرژانتين در جام جهاني 78 در هاله اي از ابهام

«هنری كسينجر» با تباني، آرژانتين را به فينال برد

آيا ژنرال خورخه ويدلا، ديكتاتور نظامي وقت آرژانتين، با زد و بند راه رسيدن اين تيم به فينال را هموار كرد؟ تعدادي از بازيكنان پرو مدعي هستند پيش از بازي با آرژانتين، هنري كسينجر به همراه ديكتاتور آرژانتين در رختكن پرو حاضر شده و با آنها صحبت كرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اخيرا شبكه چهار انگلستان فيلم مستندي پخش كرده كه در آن ضمن گفت وگو با تعدادي از بازيكنان تيم پرو در جام جهاني ۱۹۷۸ و افراد مرتبط ديگر، اتهام دخالت و تباني حكومت آرژانتين در آن مسابقات را مورد بررسي قرار داده است.


به گزارش انتخاب به نقل از شرق، بزرگ ترين معماي تاريخ فوتبال چگونگي رسيدن آرژانتين به فينال جام جهاني ۱۹۷۸ است اما اين معما هنوز پاسخي قطعي نيافته است. آنها در زمين خود جام را فتح كردند. آن اتفاق يكي از بزرگ ترين افتخارات تاريخ آرژانتين بود. اما آيا ژنرال خورخه ويدلا، ديكتاتور نظامي وقت آرژانتين، با زد و بند راه رسيدن اين تيم به فينال را هموار كرد؟ تعدادي از بازيكنان پرو مدعي هستند پيش از بازي با آرژانتين، هنري كسينجر به همراه ديكتاتور آرژانتين در رختكن پرو حاضر شده و با آنها صحبت كرده اند.

بسياري از نقش هنري كسينجر در اين مساله مي گويند. اين جام جهاني زماني در آرژانتين برگزار شد كه جنگ خونيني در اين كشور در جريان بود و ده ها هزار نفر از فعالان سياسي چپ ناپديد شده بودند. با اين وجود مي توان تصور كرد كه تصاوير قهرماني تيم فوتبال آرژانتين در جام جهاني در افكار عمومي جهان مي توانست تا چه حد تاثيرگذار باشد. گنارو لدزما، سناتور پيشين پرويي مدعي است، مي تواند ماجراي جام جهاني ۱۹۷۸ را توضيح مي دهد. او به شبكه چهار انگلستان گفت: «پيشنهاد من ابطال جام جهاني ۱۹۷۸ است.

 آرژانتين بايد جام را پس بدهد. اين مساله بايد از سوي فيفا و دادگستري آرژانتين بررسي شود.» لدزما مدعي است زماني كه در اتحاديه بازرگاني در پرو فعاليت مي كرد دولت پرو، او و چندين فعال چپ را براي شكنجه كردن در آرژانتين ربوده بود. او اين ماجرا را تنها با شبكه چهار مطرح نكرده بلكه دادگاهي در آرژانتين نيز در حال بررسي موضوع عدم رعايت حقوق انساني اوست: «اين قسمتي از يك معامله پنهان سياسي بود كه آرژانتين با پيروزي در بزرگ ترين رويداد ورزشي جهان، بتواند مشروعيت و تصوير جهاني خود را بهبود بخشد. توافق انجام شد و پيشنهاد پرو چيزي نبود كه آرژانتين ناديده بگيرد؛ مورالس برمودس، رييس جمهور پرو در قبال تحويل مخالفان حكومت به آرژانتين و سر به نيست شدن آنها، قول داد كه در ديدار اين دو تيم در جام جهاني، پرو با اختلاف گل زياد به آرژانتين ببازد.»

 در يك مسابقه مهم كه سرنوشت تيم صعود كننده به فينال را تعيين مي كرد، آرژانتين براي حذف نشدن از جام و رسيدن به فينال، بايد پرو را با اختلاف چهار گل شكست مي داد. پرو كه تيم بسيار خوبي را در آن جام داشت در آن بازي به طور غيرمنتظره اي بد عمل كرد. آرژانتين كه نيمه نخست را 2 بر صفر پيش افتاده بود، در نيمه دوم چهار گل ديگر هم زد و بازي را با نتيجه باور نكردني 6 بر صفر به سود خود خاتمه داد.

خوزه ولاسكز، يكي از بهترين بازيكنان پرو در آن جام به شبكه چهار انگلستان گفته بود به دليل اينكه حكومت دستور داده بود پرو ببازد، او 10دقيقه بعد از نيمه دوم و در حالي كه نتيجه 2 بر صفر بود تعويض شده: «آيا ما تحت فشار بوديم؟ بله، قطعا اين طور بود. چه نوع فشاري؟ فشار از سوي حكومت. حكومت برمديران و مسوولان فشارآورده بود و آنها نيز بر مربيان.» اما مورالس برمودس، رييس جمهور نظامي وقت پرو، اصرار دارد كه در زمان جام جهاني ۱۹۷۸ داشت كشور را به سوي دموكراسي سوق مي داد: «قبلاشايعاتي درباره باخت تعمدي تيم ما در جام جهاني بود. سخن از ارسال غله و دريافت چمدان هاي پول از مافيا بود، اما زد و بند با حكومت نظامي آرژانتين؟» برمودس در گفت وگوي اخير خود با تلويزيون پرو اين اتهامات را توهم و خيال دانسته است. اما در سوي ديگر روايتي متفاوت وجود دارد. ژنرال خورخه ويدلا، ديكتاتور نظامي وقت به جرم جنايت عليه بشريت، دوران حبس ابد خود را مي گذراند. اما نقش ويدلادر به دست آوردن جام جهاني ۱۹۷۸ چه بود؟ هيچ سند قطعي در اين مورد وجود ندارد.

در طول تورنمنت و در بازي هاي آرژانتين، ويدلامدام در استاديوم ديده مي شد. در جايگاه مي نشست و براي بازيكنان دست تكان مي داد. البته چيزي كه بر شبهه ها دامن مي زند، حضور ويدلادر رختكن تيم حريف، لحظاتي پيش از شروع بازي حساس آرژانتين با پرو بود؛ تيمي كه او اميد داشت ببازد. چندين بازيكن تيم پرو به شبكه چهار گفته اند كه ويدلاوقتي وارد رختكن اين تيم شده، يك ميهمان بسيار مهم همراه داشته: هنري كسينجر، وزير خارجه آمريكا.

هكتور شامپيتاز، كاپيتان پرو در جام جهاني 19۷۸ مي گويد: «به نظر مي رسيد كه آنها (ويدلاو كسينجر) آمده بودند كه فقط به ما خوش آمد بگويند. آنها اظهار اميدواري كردند بازي خوبي انجام شود، چرا كه افكار عمومي آرژانتين پيش بيني هاي زيادي درباره اين بازي كرده بودند. آنها براي ما آرزوي موفقيت كردند و همين.» بازيكنان آنچه مي ديدند را نمي توانستند باور كنند: «ما با تعجب به هم نگاه مي كرديم. مي گفتيم چرا آنها به جاي رختكن آرژانتين به اينجا آمده اند؟ چه خبر شده؟ آنها براي ما آرزوي موفقيت كردند، همه ما بهت زده بوديم.» مطبوعات آرژانتين جملگي «پيروزي درخشان» تيمشان را ستودند. اما آيا واقعا نتيجه بازي محصول تباني حكومت بود؟ اين مساله از هنري كسينجر كه يك هوادار باسابقه فوتبال نيز هست، پرسيده شد. كسي كه فيفا هم براي بررسي فساد از او كمك خواسته بود.

سخنگوي هنري كسينجر به شبكه چهار گفته كه او وارد رختكن پرو نشده: «آقاي كسينجر هيچ خاطره اي از حضور در رختكن پرو با حاكم آرژانتين يا بدون او به ياد نمي آورد.» ديكتاتوري كه براي ابد در زندان خواهد بود، حالامتهم است كه در قبال جواز باخت پرگل پرو مقابل آرژانتين، عهده دار شكنجه و سر به نيست كردن فعالان پرويي بوده است.
نظرات بینندگان