arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / برادر قاضی منصوری: احتمال دارد برادرم «ترور» شده باشد / کاخ سفید کنگره را از تصمیم برای فروش ۵۰ فروند اف-۳۵ به امارات مطلع کرد / بحرین برای بانک مرکزی و دو بانک دیگر ایرانی جرائم سنگین وضع کرد / اعلام حکومت نظامی در فیلادلفیا؛ گارد ملی آمریکا اعزام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / برادر قاضی منصوری: احتمال دارد برادرم «ترور» شده باشد / کاخ سفید کنگره را از تصمیم برای فروش ۵۰ فروند اف-۳۵ به امارات مطلع کرد / بحرین برای بانک مرکزی و دو بانک دیگر ایرانی جرائم سنگین وضع کرد / اعلام حکومت نظامی در فیلادلفیا؛ گارد ملی آمریکا اعزام شد

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید

کاخ سفید کنگره را از تصمیم برای فروش ۵۰ فروند اف-۳۵ به امارات مطلع کرد: کاخ سفید به کنگره اطلاع داده قصد دارد ۵۰ فروند جنگنده اف-۳۵ ساخت شرکت لاکهید مارتین را به امارات متحده عربی بفروشد. خبرگزاری رویترز انگلیس پنجشنبه‌شب به نقل از منابع آگاه از جمله قانون‌گذاران در آمریکا گفت که کاخ ریاست جمهوری این کشور کنگره را در جریان این تصمیم خود قرار داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که امارات، بحرین و سودان را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تحت فشار قرار داده بود، پیشتر گفته بود که فرآیند فروش اف 35‌ها به امارات در حال حرکت به جلوست.

انگلیس: سفیر ایران را احضار کردیم: وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای از احضار «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در لندن خبر داده است. احضار آقای بعیدی‌نژاد به تحولات مربوط به پرونده یک محکوم امنیتی مرتبط بوده است. وزارت خارجه انگلیس گفته احضار سفیر ایران بعد از انتشار اخباری مبنی بر اینکه قرار است «نازنین زاغری» مجدداً به دادگاه فراخوانده شود، صورت گرفته است.

اعلام حکومت نظامی در فیلادلفیا؛ گارد ملی آمریکا اعزام شد: مقامات شهر فیلادلفیا در آمریکا به دنبال ناآرامی های شبانه اخیر که پس از کشته شدن یک مرد سیاهپوست به دست پلیس آغاز شد در این شهر حکومت نظامی اعلام کردند. بنا به اعلام مقامات فیلادلفیا مقررات منع رفت و آمد در این شهر از ساعت ۲۱ چهارشنبه شب آغاز شده است و تا شش صبح پنجشنبه ادامه خواهد داشت. ناآرامی ها در فیلادلفیا که با غارت فروشگاه ها همراه بود به دنبال کشته شدن والتر والس جونیور، مرد سیاهپوست ۲۷ ساله در روز دوشنبه آغاز شد. او پس از آنکه دو مامور پلیس در خیابان با وی درگیر شدند به ضرب گلوله ماموران جان خود را از دست داد. اعتراض ها به مرگ والتر والس جونیور که به گفته وکیل خانواده اش از بیماری روانی «دوقطبی» رنج می برد موجب شد تا شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا دو شب ناآرام را سپری کند.

آمریکا چند شهروند و نهاد فعال در بخش پتروشیمی ایران را تحریم کرد: وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه از اعمال تحریم‌های جدید علیه اشخاص و شرکت‌های فعال در بخش پتروشیمی ایران خبر داد. طبق این بیانیه، شرکت‌هایی که امروز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند در ایران، چین و سنگاپور مستقرند و به فروش محصولات پتروشیمی ایران کمک کرده‌اند. «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «یک شبکه‌ جهانی از شرکت‌ها مبادلات بخش پتروشیمی ایران را تسهیل می‌کنند.»

برادر قاضی منصوری: احتمال دارد برادرم «ترور» شده باشد: برادر قاضی منصوری می‌گوید به نظر میرسد سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی اطلاعات کامل دو شبانه روز حضور قاضی منصوری در محل اقامتگاه سفارت را به قوه قضائیه نداده است. به دنبال انتشار ناقص گفت وگوی برادر قاضی منصوری با یکی از خبرگزاری ها؛ وی در رابطه با آخرین پیگیری های خانواده منصوری درباره قتل مشکوک برادرش گفت: حسب پیگیری هایی که ما تاکنون داشته ایم تاکنون هیچ فیلمی که نشانگر آن باشد که حجت الاسلام قاضی منصوری درهتل دوک رومانی با پرتاب خودکشی کرده باشد وجود ندارد و در این خصوص اصلاً فیلمی به ایران ارسال نشده است و از نظر خانواده با توجه به احساس نا امنی شدیدی که آن مرحوم بیان می‌کردند محتمل ترین راه ترور ایشان می باشد که مجدداً از رئیس قوه قضائیه تقاضا داریم دستور بررسی آن صادر شود.

بانک مرکزی: در ۷ روز گذشته روزانه ۷۰ میلیون دلار به صورت اسکناس وارد بازار شد: بانک مرکزی در هفت روز نخست آبان ماه (از تاریخ ۱ الی ۷ آبان ماه ۱۳۹۹) روزانه، به طور متوسط ٧٠ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه کرده است. روابط عمومی بانک مرکزی، اعلام کرد: به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵۰۰ هزار دلار در بازار مذکور، از میزان عرضه طی مدت یاد شده (از تاریخ ۱ الی ۷ آبان ماه ۱۳۹۹)، در مجموع فقط ٧ درصد (حدود ۵ میلیون دلار) توسط صرافی‌ها خریداری شده است؛ که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.

عضو هیئت رئیسه مجلس: قالیباف در مجلس قرنطینه است: در پی انتشار خبری از سوی دهنوی مبنی بر در قرنطینه بودن رییس مجلس در خانه ملت، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی اظهار کرد: آقای قالیباف در محل دفتر کارشان در مجلس قرنطینه هستند و اموراتی را که می‌توانند به تنهایی انجام دهند در محل کارشان پیگیری می‌کنند. وی افزود: آقای قالیباف تا امروز به منزل تشریف نبردند.

بحرین برای بانک مرکزی و دو بانک دیگر ایرانی جرائم سنگین وضع کرد: دادگاه عالی کیفری بحرین روز چهارشنبه بانک المستقبل در این کشور را به همراه بانک مرکزی و چند بانک دیگر ایران به «پولشویی و تامین مالی تروریسم» محکوم و برای این موسسات مالی جرائم سنگین وضع کرد. بر این اساس مجموع جریمه‌های در نظر گرفته شده برای بانک مرکزی ایران و سایر بانک‌های متهم در این پرونده ۳۷ میلیون دینار، معادل ۹۸ میلیون و هفتصد هزار دلار اعلام شده است.

۸۲۹۳ ابتلا و ۳۹۹ فوتی جدید کرونا در کشور: دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۸ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۲۴ نفر از آنها بستری شدند. لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۴ هزار و ۱۱۳ نفر رسید. لاری ادامه داد: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

تراژدی غرق شدن خانواده ۵ نفره ایرانی در راه پناهنده شدن به انگلیس: صبح روز سه شنبه ۶ آبان ۹۹ یک خانواده ایرانی که قصد داشتند با قایق خود را به انگلیس برسانند، در کانال مانش غرق شدند. این قایق که در نزدیکی شهر دانکرک فرانسه دچار حادثه شد، ۱۹ سرنشین داشت. این ۵ نفر رسول ایران‌نژاد (۳۵ ساله)، همسرش، شیوا محمدپناهی (۳۵ ساله) و فرزندان: آنیتا (۹ ساله)، آرمین (۶ ساله) و آرتین (۱۵ ماهه) هستند. این خانواده اهل روستای گلینه از توابع سردشت آذربایجان غربی بودند.

روحانی: بالاترین خیانت، ناامید کردن مردم و تخریب روحیه آنهاست: حسن روحانی، رئیس‌جمهور گفت: تحریم نتوانسته ما را بشکند بلکه تحریم مردم را اذیت کرده و در فشار قرار داده است. ما همانطور که سختی‌هایی در این روز‌ها به خاطر فشار تحریم بر مردم و زندگی آن‌ها داریم، اما در عین حال کار‌های بزرگی هم در حال انجام است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: فقط ایرانی‌ها می‌توانند فشارهای حداکثری را تحمل کنند: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ ملتی به جز ایرانیان نمی توانند فشارهای حداکثری تحریم ها را تحمل کنند.ما می دانیم که در شرایط سختی قرار داریم؛ اما با همه اینها حداقل نیازهای مردم تامین می شود و امیدواریم با تلاش بیشتر به اهداف بهتری دست پیدا کنیم.

نظرات بینندگان