arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۹

روزنامه‌نگار انگلیسی: خروج ترامپ از کاخ سفید ضربه مهلکی را به دولت جانسون می‌زند

«پیتر اوبورن» روزنامه‌نگار برجسته انگلیسی در یادداشتی با مرور شباهت‌های بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نوشت: واقعیت تلخ این است که خروج ترامپ از کاخ سفید ضربه مهلکی به دولت محافظه کار جانسون می‌زند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«پیتر اوبورن» روزنامه‌نگار برجسته انگلیسی در یادداشتی با مرور شباهت‌های بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نوشت: واقعیت تلخ این است که خروج ترامپ از کاخ سفید ضربه مهلکی به دولت محافظه کار جانسون می‌زند.

به گزارش ایرنا، اوبورن در این یادداشت که در نشریه «میدل‌ایست‌آی» منتشر شد ، نوشته است: انتخابات ریاست جمهوری این هفته در آمریکا فقط محدود به جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها نبود. این یک رقابت بین موجودیت دمکرات‌ها و مخالفان آنها یا به عبارت دیگر نامزدی که به حاکمیت قانون احترام می‌گذارد که دیگری که ناقض قانون است.

به همین خاطر نتیجه انتخابات – با این فرض که بایدن پیروز می‌شود – ضربه سنگینی برای ترامپ، پس رفت برای نخست وزیر اسرائیل و فاجعه‌ای برای محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی است. در عوض نتیجه‌ای باب میل صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه خواهد بود.

اما در انگلیس سخت می‌توان درباره نتیجه انتخابات آمریکا اغراق کرد. متحدان بوریس جانسون در این مدت تلاش کرده‌اند تا با ارسال پیام از رئیس جمهوری بایدن استقبال کنند. اما چهارشنبه گذشته دفتر نخست وزیری تائید کرد که جانسون هرگز با بایدن دیدار نکرده است. این واقعا تعجب آور است.

در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: بوریس جانسون نیاز داشت که ترامپ در انتخابات پیروز شود تا به پشتوانه او بتواند اهداف سیاسی خود را در حوزه ملی‌گرایی و بی احترامی به سیاست‌های متعارف از پیش ببرد. حال اگر بایدن جایگزین ترامپ شود جانسون تنها رهبر کشورهای غربی خواهد بود که به گستاخی و بی‌نزاکتی تمایل خواهد داشت.

جانسون در این مدت مدل ترامپ – که حالا به نظر شکست خورده – حکومت داری کرده است. او به طور مکرر خود را دشمن دمکراسی و حاکمیت قانون نشان داده، اما موضوعی که کمتر می‌توان درک کرد این است که چرا جانسون از ارزش‌های حزب خود (محافظه‌کار) فاصله گرفته است.

اوبورن در ادامه یادداشت خود یادآور می‌شود: تاریخ مملو از نمونه‌هایی است که انگلیس و آمریکا در مسیر اهداف سیاسی مشترک حرکت کرده‌اند. مانند مقابله روزولت و چرچیل با فاشیسم در جریان جنگ جهانی دوم، یا جنگ مشترک مارگارت تاچر و رونالد ریگان علیه اتحاد جماهیر شوری در دهه ۸۰ میلادی. به همین شکل جانسون و ترامپ نیز تجسم خصومت پوپولیستی علیه هنجارهای نظام بین‌الملل هستند و اگر ترامپ از کاخ سفید برود، بلافاصله این سئوال مطرح می‌شود که آیا جانسون هم از داونینگ استریت خواهد رفت؟

گواه آن زمانی است که بوریس جانسون روز چهارشنبه در نشست پرسش و پاسخ از نخست وزیر، از محکوم کردن ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات استنکاف کرد. در چنین شرایطی «کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر از اشتراکات بیشتری با بایدن برخوردار است تا جانسون.

نظرات بینندگان