arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / جو بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شد / ترامپ: هنوز نتیجه انتخابات قطعی نشده / جزئیات اعلام محدودیت‌های جدید کرونایی از ۲۰ آبان به مدت یک ماه / افت قیمت قابل توجه بازار خودرو / علی مطهری: انقلابیون داخلی از ترس احیای برجام خواهان پیروزی ترامپ بودند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / جو بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شد / ترامپ: هنوز نتیجه انتخابات قطعی نشده / جزئیات اعلام محدودیت‌های جدید کرونایی از ۲۰ آبان به مدت یک ماه / افت قیمت قابل توجه بازار خودرو / علی مطهری: انقلابیون داخلی از ترس احیای برجام خواهان پیروزی ترامپ بودند

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید

جو بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شدرسانه‌های آسوشیتدپرس، «سی‌بی‌اس» و «سی‌ان‌ان» بایدن را پیروز و رئیس جمهوری منتخب خواندند. رسانه‌های دیگری نظیر «نیویور‌تایمز»، «یو‌اس‌ای تودی» و «ان‌پی‌آر» نیز پیروزی بایدن در انتخابات را اعلام کرده و وی را چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا دانستند. فاکس‌نیوز هم بالاخره پیروزی بایدن را اعلام کرد: بایدن پس از پیروزی در نوادا و پنسیلوانیا، چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا شد.

ترامپ: هنوز نتیجه انتخابات قطعی نشده: ترامپ در واکنش به اعلام پیروزی بایدن اعلام کرد: مامی‌دانیم که بایدن عجله داشت به عنوان برنده ژست بگیرد.  دونالد ترامپ در بیانیه‌اش گفته است: هم‌پیمانان رسانه‌ای با یدن سخت تلاش دارند به او کمک کنند. ترامپ در این بیانیه  گفت: هنوز نتیجه انتخابات قطعی نشده است به گفته وی، بایدن هنوز در هیچ کدام از ایالتهایی که برنده شده، پیروزی‌اش تایید نشده است. این در حالی است که رسانه طرفدار ترامپ، یعنی فاکس نیوز هم پیروزی بایدن را تایید کرد و حتی آرای نوادا را هم به حساب بایدن ریخته است و به این ترتیب آرای بایدن را ۲۹۰ رای الکترال تاکنون دانسته است.

غیبت سه روزه و پر چالش معاون ترامپ در انظار عمومی: یکی از سوالاتی که در شبکه‌های اجتماعی داغ شده این است که مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و همراه انتخاباتی او کجاست؟ با وجود این یک "منبع آگاه" به ان‌بی‌سی گفته که پنس در کاخ سفید فعال است و هم‌زمان از طرف کارزار انتخاباتی آقای ترامپ در حال مذاکره با حامیان مالی برای تامین هزینه شکایات حقوقی اوست.

وزیر دفاع آمریکا استعفا می‌کند: سه مقام پنتاگون گفته‌اند «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا نامه‌ای برای اعلام استعفا آماده کرده است. شبکه خبری «ان‌بی‌سی» این خبر را روز پنجشنبه گزارش داده و نوشته آماده کردن استعفانامه‌های بدون تاریخ از سوی وزرای کابینه در جریان انتقال قدرت ریاست‌جمهوری امری غیرمعمول نیست. رئیس‌جمهور، تصمیم می‌گیرد که آیا استعفا را بپذیرد یا خیر و این فرایند معمولاً بعد از روشن شدن نتایج انتخابات رخ می‌دهد.

بیانیه ترامپ: رسانه‌ها پیروز انتخابات را تعیین نمی‌کنند: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه بعد از اینکه رسانه‌های این کشور «جو بایدن» رقیب دموکرات وی را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند، با صدور بیانیه‌ای از پذیرش شکست امتناع کرد. در این بیانیه آمده: همه ما می‌دانیم که جو بایدن برای اینکه به نادرستی خود را پیروز نشان دهد، عجله می‌کند و متحدان رسانه‌ای او نیز به شدت تلاش می‌کنند که کمکش کنند. آنها نمی‌خواهند حقیقت برملا شود. حقیقت ساده اینجاست که این انتخابات هنوز با تمام شدن فاصله زیادی دارد. جو بایدن رسماََ برنده هیچ ایالتی اعلام نشده، چه برسد به اینکه برنده ایالت‌های کلیدی که به بازشماری آراء رفته‌اند یا ایالت‌هایی که ستاد ما چالش‌های حقوقی مشروع ارائه داده است.

علی مطهری: انقلابیون داخلی از ترس احیای برجام خواهان پیروزی ترامپ بودند: علی مطهری، نماینده پیشین مجلس در توئیتی نوشت: مقاومت سه ساله ملت ایران در مقابل فشار حداکثری یک از عوامل شکست ترامپ بوده است. جالب است که ضد انقلاب خارج نشین با آرزوی براندازی و انقلابیون داخلی از ترس احیای برجام خواهان پیروزی ترامپ بودند.

جزئیات اعلام محدودیت‌های جدید کرونایی از ۲۰ آبان به مدت یک ماه: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال محدودیت یک ماهه فعالیت برای مشاغل (غیر از رده های شغلی شماره یک) از ساعت ۱۸ هر روز و از ۲۰ آبان ماه خبر داد. وی ادامه داد: مراکز ضروری شامل رده های شغلی شماره یک هستند که شامل مراکز درمانی، داروخانه ها، امداد و نجات، آتش نشانی، آمبولانسها و سرویس های ارایه دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارایه دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکتها و فروشگاه های زنجیره ای می توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل (مشاغل رده های ۲، ۳ و ۴) از ساعت ۱۸ تعطیل خواهند بود تا روز بعد.

۹۴۵۰ ابتلا و ۴۲۳ فوتی جدید کرونا در کشور: دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۱۷ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسید. لاری در توضیح استانهای در وضعیت قرمز بیماری گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

جهانگیری: دوران ترامپ و تیم جنگ طلب او به پایان رسید: معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در توییتر نوشت: سرانجام با اعلام نتیجه ‎انتخابات آمریکا، دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ طلب او به پایان رسید. نقض معاهده‌های بین‌المللی از محیط زیست تا تحریم‌های اقتصادی و ضد انسانی علیه ملت ایران و حمایت از تروریسم و نژاد پرستی، شاکله سیاست‌های ترامپ بود.

ترامپ: ده‌ها هزار رای غیرقانونی در پنسیلوانیا پیروزی را از من گرفت: رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «روز سه شنبه (موعد اصلی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری) ده‌ها هزار رای به صورت غیرقانونی بعد از ساعت هشت شب دریافت شد و این موضوع به طور کامل و به راحتی نتایج انتخابات در پنسیلوانیا و برخی دیگر از ایالت‌ها را عوض کرد».

افت قیمت قابل توجه بازار خودرو: با ریزش قیمت دلار در بازار، قیمت خودرو نیز روندی کاهشی پیدا کرده، به طوری که به تعبیر فعالان این حوزه، بازار خودرو دچار سکته شده است. در این شرایط شاهد سرازیر شدن آگهی فروش خودرو به فضای مجازی هستیم. امروز قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده هرچند حتی با قیمت ۹۰ میلیون تومان نیز به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. قیمت پراید در بازار تا ۱۳۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود.

تبریک نخستین مقام جهان عرب به جو بایدن: عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر به عنوان نخستین رهبر عرب و در سایه سکوت رهبران دیگر کشورهای عربی، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت.

نظرات بینندگان