arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / ساخت موفقیت آمیز واکسن کرونا در آمریکا / سازمان جهانی بهداشت: واکسن شرکت فایزر تا مارس ۲۰۲۱ وضعیت همه‌گیری کرونا را تغییر می‌دهد / ترامپ وزیر دفاع را برکنار کرد / بایدن نخستین گام را برای انتقال قدرت برداشت / بانک مرکزی: روند نزولی ارز ادامه خواهد داشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید

ساخت موفقیت آمیز واکسن کرونا در آمریکا: شرکت داروسازی فایزر می‌گوید واکسن کرونای این شرکت در بیش از نود درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده است. شرکت داروسازی فایزر می‌گوید واکسن کرونای این شرکت در بیش از نود درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده است. فایزر این واکسن آزمایشی را با همکاری شرکت بیواِن‌تِک ساخته است. در مرحله سوم کارآزمایی بالینی، واکسن فایزر به ۴۳۵۰۰ نفر در شش کشور دنیا، آمریکا، آلمان، برزیل، آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی در دو نوبت به فاصله سه هفته تزریق شده است. به نوشته بی بی سی، فایزر می‌گوید در نود درصد موارد مصونیت به کرونا هفت روز بعد از تزریق نوبت دوم و ۲۸ روز بعد از نوبت اول حاصل شده است. این شرکت آمریکایی همچنین گفت در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی هیچ عارضه جانبی جدی‌ای تاکنون مشاهده نشده است.

سازمان جهانی بهداشت: واکسن شرکت فایزر تا مارس ۲۰۲۱ وضعیت همه‌گیری کرونا را تغییر می‌دهد: سازمان جهانی بهداشت دیروز دوشنبه به گزارش‌ها درباره موفقیت شرکت «فایرز» در تولید واکسن موثر در مبارزه با کرونا واکنش نشان داد. «بروس آیل‌وارد» نتایج اعلام‌شده از سوی شرکت فایزر را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد و گفته استفاده از این واکسن برای درمان آسیب‌پذیرترین بیماران تا مارس ۲۰۲۱، می‌تواند در روند همه‌گیری این بیماری تغییرات «بنیادی» ایجاد کند.

بایدن نخستین گام را برای انتقال قدرت برداشت: جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا با راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی نخستین گام را برای انتقال قدرت و ورود به کاخ سفید در ۷۳ روز آینده برداشت. این تارنما، کووید-۱۹، بهبود اقتصادی، برابری نژادی و تغییرات آب و هوایی را چهار اولویت بایدن معرفی کرد.

شناسایی ۱۰۴۶۳ بیمار جدید کرونا در کشور: دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۹ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید. وی افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بانک بانک مرکزی: روند نزولی ارز ادامه خواهد داشت: مرکزی اعلام کرد: نرخ های ارز در بازار، نرخ های مطابق با بنیادهای اقتصاد نیست و ریزش حدود ۲۵ درصدی نرخ ارز طی یک هفته در بازار بهترین دلیل برای اثبات تاثیرگذاری کاهش ریسک های غیراقتصادی بر روی کاهش قیمت بازار به سمت نرخ تعادلی پایین تر است.

ترامپ در فکر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴: دو منبع به پایگاه خبری آکسیوس گفته‌اند ترامپ به مشاورانش گفته به نامزد شدن دوباره برای انتخابات ریاست‌جمهوری فکر می‌کند. آکسیوس نوشته این آشکارترین علامتی است که نشان می‌دهد دونالد ترامپ می‌داند انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری را به «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات واگذار کرده است. مشاوران آن دسته از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه که احتمال حضورشان در انتخابات ۲۰۲۴ مطرح است به آنها گفته‌اند که حضور ترامپ در آن انتخابات هراس‌آور بود چون او میلیون‌ها رأی در میان مردم دارد.

ترامپ وزیر دفاع را برکنار کرد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا «مارک اسپر» وزیر دفاع این کشور را برکنار کرد. رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر با اشاره به برکناری اسپر، گفت که «کریستوفر میلر» مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم وظایف وی را بر عهده خواهد گرفت. یک خبرنگار سی‌ان‌ان نیز در واکنش به این اقدام ترامپ در پیامی توئیتری نوشت که طبق قوانین آمریکا،‌ در صورت برکناری وزیر دفاع،‌ «دیوید نورکویست» معاون وی که مورد تایید سنا است باید وظایف وزیر دفاع را برعهده بگیرد مگر آنکه ترامپ نورکویست را نیز اخراج کرده باشد.

ساعت کارى مترو، اتوبوس و بی‌آرتی در تهران، از فردا کاهش می‌یابد: شهرداری تهران اعلام کرد: طی مجوزی از شهردار پایتخت و نظر به تصمیمات ستاد ملى مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کارى خطوط حمل و نقل عمومى از سوى این معاونت اعمال می‌شود. بر این اساس از فردا ٢٠ آبان به مدت یک‌ماه اتمام ساعت کارى همه خطوط داخلى مترو ساعت ۲۰:۳۰ و خط متروى کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ خواهد بود.

پیشنهاد کوشنر به ترامپ برای پذیرش شکست انتخاباتی: بنا بر گفته دو منبع آگاه، داماد و مشاور«دونالد ترامپ» به وی پیشنهاد داده‌ است که شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری در مقابل «جو بایدن» را بپذیرد.

واشنگتن پست: دولت ترامپ نامه آغاز کار انتقال قدرت به تیم بایدن را امضا نکرده: «امیلی مورفی» مدیر اداره خدمات عمومی دولت ترامپ از نوشتن و امضای نامه‌ای که به تیم بایدن اجازه می‌دهد کار انتقال قدرت را به طور رسمی آغاز کند، امتناع کرده است. این کار به معنای اولین مورد تاخیر در انتقال قدرت در تاریخ مدرن آمریکا به استثنای انتخابات سال ۲۰۰۰ محسوب می‌شود. در آن سال به دلیل دستور دیوان عالی برای بازشماری آرا به منظور حل اختلاف بین «جورج دابلیو بوش» و «ال گور» این روند با تاخیر مواجه شد.

نظرات بینندگان