arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / رقابت قیمت واکسن کرونای روسی با نمونه آمریکایی / واکسیناسیون کرونا در آمریکا از ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود / رسانه اسرائیلی: واشنگتن و تل‌ آویو قصد انجام عملیات پنهانی علیه ایران دارند / تولید یک اسپری با محافظت ۴۸ ساعته در برابر ابتلا به کرونا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / رقابت قیمت واکسن کرونای روسی با نمونه آمریکایی / واکسیناسیون کرونا در آمریکا از ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود / رسانه اسرائیلی: واشنگتن و تل‌ آویو قصد انجام عملیات پنهانی علیه ایران دارند / تولید یک اسپری با محافظت ۴۸ ساعته در برابر ابتلا به کرونا

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید

رقابت قیمت واکسن کرونای روسی با نمونه آمریکایی: دیروز (یکشنبه) در مطلبی در حساب کاربری ویژه واکسن اسپوتنیک -وی در شبکه اجتماعی توییتر، قیمت این واکسن روسی با واکسن های آمریکایی کرونا به نام های پفایزر و مادرنا مقایسه شده است. در این توییت یاداور شده است: قیمت یک دوز واکسن پفایزر ۱۹.۵ دلار و یک دوز واکسن مادرنا ۲۵-۳۷ دلار است. در ادامه گفته شده است که بهای واکسن اسپوتنیک وی چند برابر کمتر از این ارقام خواهد بود.

رسانه اسرائیلی: واشنگتن و تل‌ آویو قصد انجام عملیات پنهانی علیه ایران دارند: به نوشته تایمز اسرائیل و به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، اسرائیل و آمریکا برای یک‌رشته عملیات پنهانی علیه ایران در هفته‌های باقی‌مانده از دولت دونالد ترامپ برنامه‌ریزی کرده‌اند. این رسانه‎‌‎ها می‌گویند موضوع حمله را می‌توان از سفر مقامات آمریکایی از جمله مشاور امنیت ملی ترامپ و وزیر خارجه او به اسراییل متوجه شد. بر اساس این گزارش‌ها، این عملیات با این پیش‌فرض طراحی شده که ایران در این چند هفته از نشان دادن هر گونه واکنش خودداری خواهد کردرسانه‌های غربی نیز مدعی شده‌اند که فرماندهان ایرانی به متحدان منطقه‌ای خود تاکید داشته‌اند در هفته‌های باقیمانده کاری نکنند که آمریکا بهانه‌ای برای اقدام متقابل پیدا کند.

واکسیناسیون کرونا در آمریکا از ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود: رئیس کارگروه تولید واکسن کرونا در آمریکا اعلام کرد که نخستین مرحله واکسیناسیون کرونا در این کشور از ۱۲ دسامبر (۲۲ آذر) آغاز خواهد شد. کمیته مشاوره‌ای سازمان غذا و داروی آمریکا قرار است نشستی در روز ۱۰ دسامبر برای صدور مجوز استفاده اورژانسی از واکسن ساخت شرکت فایرز برگزار کند.

قفل مذاکرات دوحه با توافق طالبان و دولت افغانستان شکست: منابع رسانه های داخلی افغان یکشنبه شب اعلام کردند که بن‌بست پیش آمده در مذاکرات صلح دوحه شکسته ‌است و هیئت‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق‌ دست یافته‌اند. هیئت‎های مذاکره کننده توافق کرده‌اند که توافق‌نامۀ آمریکا و طالبان، مواضع سازمان ملل در قبال صلح، تعهد هیئت‌های مذاکره کننده و ارادۀ مردم افغانستان را اساس مذاکرات صلح قرار دهند.

۴۷۵ فوتی جدید کرونا در کشور: دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۶۰ نفر از آنها بستری شدند. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسید. وی در توضیح استانهای در شرایط قرمز کرونا گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

ترامپ: نتیجه انتخابات قابل پذیرش نیست: دونالد ترامپ رئیس جمهوری مستقر در کاخ سفید در واکنش به انتشار خبری از سوی نشریه پولیتیکو در مورد درخواست یک مقام ارشد جمهوریخواه از ترامپ برای قبول نتیجه انتخابات، گفت که نمی‌توان نتایج یک انتخابات با صدها هزار رای تقلبی را پذیرفت.

حسن‌ نراقی درگذشت: حسن نراقی، نویسنده و پژوهشگر حوزه اجتماعی که کتاب معروف «جامعه‌شناسی خودمانی» اثر اوست، در ۷۶ سالگی درگذشت. حسن نراقی متولد سال ۱۳۲۳ در کاشان بود. مشهورترین اثر او کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی: چرا درمانده‌ایم؟» است. از دیگر آثار نراقی می‌توان به «کاشان در جنبش مشروطه»، «ناگفته‌ها»، «چکیده تاریخ ایران: از کوچ آریایی‌ها تا پایان سلسله پهلوی» و «من آنچه شرط بلاغ است؛ ضمیمه‌ای بر جامعه‌شناسی خودمانی» اشاره کرد.

نتایج یک مطالعه در دانشگاه آکسفورد: ایمنی در برابر کرونا حداقل ٦ ماه پس از بهبودی وجود دارد: نتایج یک مطالعه که به تازگی منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که به کووید۱۹ آلوده بوده اند، دست کم ٦ ماه در برابر ابتلای مجدد به این ویروس محافظت می‌شوند.

تولید یک اسپری با محافظت ۴۸ ساعته در برابر ابتلا به کرونا: محققان افشانه بینی ضد کووید-۱۹ تولید کرده اند که تا ۴۸ ساعت از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند و آماده استفاده برای انسان‌ها است. این اسپری در مدت چند هفته امکان تولید انبوه را دارد. این افشانه بینی که ادعا می شود از ابتلا به عفونت کووید-۱۹ پیشگیری می کند، به زودی در انگلیس در دسترس قرار می گیرد. مواد شیمیایی که قبلاً برای استفاده انسان ها تأیید شده اند، برای ساختن این اسپری ترکیب شده اند و مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد این ماده از توانایی ویروس کرونا در اتصال به سلول های انسانی جلوگیری می کند.

غریب‌آبادی: ایران وارد مرحله تازه‌ای از غنی‌ سازی شد: سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌ ملل و سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم یا یو.اف.شش به سانتریفیوژ، آخرین مرحله برای آغاز غنی سازی و جداسازی اورانیوم ۲۳۸ از اورانیوم ۲۳۵ است. از این منظر، در نطنز علاوه بر سانتریفیوژهای نسل یک، یک زنجیره ۱۷۴ تایی از سانتریفیوژهای جدید آی.آر.ام دو نیز به غنی سازی خواهد پرداخت. سه کشور اروپایی مواضع خود را درخصوص توسعه ماشین های جدید قبلا هم اعلام کرده بودند.

چنگیز جلیلوند، صدای ماندگار دوبله درگذشت: چنگیز جلیلوند، صدای ماندگار دوبله، بر اثر بیماری کرونا درگذشت. از دو روز گذشته و با وخامت حال، جلیلوند به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد.

حجت الاسلام والمسلمین راستگو درگذشت: حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن راستگو از استادان حوزه علمیه و فعال در زمینه تربیت مربی و کارشناس مسائل دینی به خصوص کودک و نوجوان، امروز در قم درگذشت.

 

نظرات بینندگان