arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹

توصیه‌های سه‌گانه اشتون به بایدن برای حفظ برجام / از تقویت تیم رئیس جمهور منتخب تا قرار دادن برجام بعنوان توافق اول و بر پایه قوی‌ تر

«کاترین اشتون» مسؤول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در دوره مسؤولیتش در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش داشت، در مقاله‌ای به «جو بایدن» سه توصیه برای حفظ برجام ارائه کرد. وی نوشت: نخست، تیمش را تقویت کند. دوم آنکه برجام را بعنوان توافق اول قرار دهد، نه توافق آخرین. سوم آنکه برجام را بر پایه قوی‌تری قرار دهد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«کاترین اشتون» مسؤول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در دوره مسؤولیتش در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش داشت، در مقاله‌ای به «جو بایدن» سه توصیه برای حفظ برجام ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، اشتون دوشنبه در مقاله‌ای در مجله تایم نوشت: برای دولت بایدن آسان نیست که به توافقی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، بازگردد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اعضای کنگره علاقه‌ای به توافق با ایران نداشتند افزود: تقریبا همه نامزدهای ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا می‌گفتند که یا شرایط برجام را سخت‌تر کرده یا به طور کلی آن را پاره می‌کنند.

اشتون در بخش دیگری از مقاله خود نوشت: ایرانی‌ها از این خصومت آگاه بودند. آنها در جریان مذاکرات این نگرانی را مطرح کردند که آیا دولت جدید به توافق پایبند خواهد بود یا نه. پاسخ این بود که دلیلی وجود ندارد که باور کنیم یک توافق موثر کنار گذاشته می‌شود.

اشتون که در حال حاضر عضو مجلس اعیان انگلیس است، افزود: بایدن تیمی باتجربه دارد که می‌تواند برنامه ریزی کند که چه کاری انجام دهد و از تخصص افراد زیادی که در مذاکرات بر سر برجام حضور داشتند، استفاده کند.

این مقام انگلیسی سه پیشنهاد برای حفظ برجام به بایدن ارائه کرد و نوشت: نخست، تیمش را تقویت کند. اتحادیه اروپا را برای گرد هم آوردن گروه ۱+۵ متقاعد کند. با رهبران هر یک از کشورها مشخصا درباره این موضوع صحبت کرده و از آنها بخواهد که وزرای خارجه خود را برای ملاقات با وزیر خارجه جدید آمریکا آماده کنند. او همچنین باید تصمیم بگیرد که چه کسی مذاکرات را هدایت کند.

اشتون ادامه داد: دوم آنکه برجام را بعنوان توافق اول قرار دهد، نه توافق آخرین. هرگز قرار نبود که توافق سال ۲۰۱۵ نقطه پایانی مذاکرات باشد. این توافق به یک نگرانی بزرگ و خاص می‌پرداخت یعنی برنامه غنی سازی اورانیوم ایران؛ و نسبتا موفق بود.

وی مدعی شد: تا زمانی که ترامپ، آمریکا را از توافق خارج نکرد ایران به تعهدات خود پایبند بود. همه ما از مسائل بسیار دیگر از جمله سیستم‌های موشکی بالستیک گرفته تا بلندپروازی‌های آنها در منطقه آگاه بودیم اما این موضوع تخته سنگی بود که باید از سر راه برداشته می‌شد تا بتوان جلوتر رفته و بقیه مسائل را حل کنیم. بایدن و تیمش باید تصویری ترسیم کنند در مورد اینکه این موضوع چگونه با یک راهبرد منطقه‌ای بزرگ‌تر تناسب پیدا می‌کند و بایدن توافق اخیر میان اسرائیل و کشورهای عربی را مد نظر قرار دهد.

اشتون در مورد آخرین توصیه خود ادعا کرد: سوم آنکه برجام را بر پایه قوی‌تری قرار دهد. این به معنای همکاری با کنگره، یافتن راه‌هایی برای اطمینان بخشی به توافق تا زمانی که همه به آن پایبند هستند، ایجاد اهداف بلندمدت‌تر بعنوان ابزاری برای جلب حمایت از آن است. بازگشت به برجام از طریق اختیارات ریاست جمهوری برای حفظ آن شاید در کوتاه مدت کارساز باشد اما یک رویکرد پایدار نیست.

مسؤول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان مقاله خود مدعی شد: هیچ یک از این راه‌ها آسان نیست اما همه آنها ارزشش را دارد. کاهش تنش در منطقه، بازگرداندن ایران به کانون حل مسائل بین المللی و اندکی امن‌تر کردن همه ما. همه اینها اهداف ارزشمندی برای سال جدید هستند.

نظرات بینندگان