arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۹ آذر ۱۳۷۶: جمعی از نمایندگان معمم مجلس گفتند ناطق نوری دیگر در مجلس فعال نیست / آیت الله خامنه‌ای درباره مسائل قم مایل نیست سخت‌گیری زیادی شود

خاطرات آیت الله هاشمی: شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. درباره مسائل جاری قم صحبت شد. ایشان مایل نیست سخت‌گیری زیادی بشود. درباره نطق ایشان در اجلاس [سران سازمان] کنفرانس اسلامی بحث شد. موافقت دارندکه قبل از شروع برنامه انجام دهند و اعلان قبلی بشود. درباره مسائل عراق، پاکستان، هند و بنگلادش مذاکره کردیم. ایشان گفتندکه این‌ها سندهای خوبی بر نادرست بودن سیستم دموکراسی غربی و حزبی است که مانع استقرار آرامش و کار و برنامه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۵ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

 

 

مصاحبه‌ای با صادق الحسینی لبنانی، [خبرنگار روزنامه شرق‌الاوسط]، برای رسانه‌های عربی، درباره ساختار تصمیم‌گیری در ایران، [اجلاس سران سازمان] کنفرانس اسلامی و تشخیص مصلحت در روابط با اعراب داشتم. می‌خواستند بفهمند که سرنوشت آیت‌الله منتظری، بعد از تهدید رهبر چه خواهد بود.

آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده، [مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی] و مدیران پتروشیمی آمدند. گزارش وضع جاری و طرح‌های موجود در برنامه برای آینده را دادند و گفتند بانک مرکزی همکاری ندارد. از من خواست که به دکتر [محسن] نوربخش بگویم، همکاری کند. این طرح‌ها در زمان مسئولیت من تصویب شده و با طرف‌های خارجی هم مذاکره و منابع مالی آن‌ها مشخص شده است.

عصر، همسر آقای نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان و دو نفر خانم دیگر - خواهر خودش و خواهر آقای نبیه‌بری- آمدند. میهمان فاطی، برای اجلاس اتحادیه گروه‌های غیردولتی زنان هستند. درباره فعالیت‌های اجتماعی خودش برای سرپرستی معلولان لبنانی و برنامه فعال شدن در انتخابات شهرداری‌های لبنان برای زنان گفت. عفت و فاطی هم در ملاقات حضور داشتند.

آقای [حمزه] کرمی، مدیرکل سیاسی دفتر رئیس‌جمهور آمد؛ از زمان من بوده. گفت، کار دفتر از لحاظ کیفیت اُفت کرده و هنوز افراد جدید، نتوانسته‌اند اهمیت کار را درک کنند. ضمناً از برنامه‌های مبارزه با ثروت‌های بادآورده و اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و کم‌شدن برنامه‌های سازندگی و شعارزدگی در دولت جدید، انتقاد داشت و از من می‌خواست که در دانشگاه‌ها برنامه داشته باشم.

جمعی از نمایندگان معمم مجلس آمدند. آقایان [سیدرضا] اکرمی، [نماینده سمنان] پاکرو، [موسی] قربانی، [نماینده قاینات] و [علی‌اکبر] حسینی اخلاق در خانواده، [نماینده تهران]، [علی آل] کاظمی، [نماینده سلسله و دلفان] و [علی] معلمی، [نماینده قائم‌شهر] و [علی‌اکبر] ابوترابی، [نماینده تهران] و [حسین] ایرانی، [نماینده قم] و جمعی دیگر بودند. از پیشامدهای اخیر در مورد ولایت فقیه اظهار نگرانی‌کردند و از صحبت‌های من در نمازجمعه تشکر نمودند که مردم را راحت‌کرده است. خواستندکه آن‌ها را برای این‌گونه مسائل و در آینده راهنمایی‌کنم. گفتند آقای ناطق [نوری، رئیس مجلس]، دیگر در مجلس فعال نیست.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. درباره مسائل جاری قم صحبت شد. ایشان مایل نیست سخت‌گیری زیادی بشود. درباره نطق ایشان در اجلاس [سران سازمان] کنفرانس اسلامی بحث شد. موافقت دارندکه قبل از شروع برنامه انجام دهند و اعلان قبلی بشود. درباره مسائل عراق، پاکستان، هند و بنگلادش مذاکره کردیم. ایشان گفتندکه این‌ها سندهای خوبی بر نادرست بودن سیستم دموکراسی غربی و حزبی است که مانع استقرار آرامش و کار و برنامه است.

در مسیر خانه - از جنوب تهران تا میدان ولیعصر - باران می‌بارید و از آنجا تا پارک ساعی باران نمی‌بارید و زمین خشک بود. از پارک تا جماران باران داشتیم. زمان سخنرانی رهبری در اجلاس را به آقای خاتمی گفتم؛ نگران بود، راحت شد.

نظرات بینندگان