arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹
در گفتگو با «انتخاب»؛

حق شناس: مصوبه ضدبرجامی مجلس پاس گل به آمریکاست؛ این اقدام حتی روسیه و چین را هم مقابل ایران قرار خواهد داد

من فکر نمی‌کنم که این طرح متکی بر نظرات و بررسی‌های کارشناسانه و مبتنی بر قاعده‌ها و اصول مشخص و دقیقی باشد تا ما را به همان هدف ادعا شده از سوی طراحان این طرح یعنی خنثی سازی اثرات تحریم و تقویت منافع ملی برساند. من تصور می‌کنم که اتفاقا این طرح از آنچه که هدف آن مطرح شده با توجه به محتوا و اقدامات پیشنهادی آن بسیار فاصله دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدجواد حق شناس فعال سیاسی و تحلیلگر مصوبه ضدبرجامی مجلس را خلاف منافع ملی توصیف کرد.

حق‌شناس در گفت‌وگو با «انتخاب» و در پاسخ به این پرسش که طرح اخیر مجلس درباره برجام و پیشنهاد توقف اجرای پروتکل الحاقی تا چه اندازه تضمین کننده منافع ملی خواهد بود، گفت: من فکر نمی‌کنم که این طرح متکی بر نظرات و بررسی‌های کارشناسانه و مبتنی بر قاعده‌ها و اصول مشخص و دقیقی باشد تا ما را به همان هدف ادعا شده از سوی طراحان این طرح یعنی خنثی سازی اثرات تحریم و تقویت منافع ملی برساند. من تصور می‌کنم که اتفاقا این طرح از آنچه که هدف آن مطرح شده با توجه به محتوا و اقدامات پیشنهادی آن بسیار فاصله دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: توقف اجرای پروتکل الحاقی و اخراج بازرسان آژانس قطعا یک اجماع جهانی را علیه ایران فعال خواهد کرد. آن هم در شرایطی که تا پیش از این ما شاهد یک اجماع جهانی علیه رویکردهای آقای ترامپ در آمریکا بودیم و دیدیم که حتی برخی از متحدان آمریکا به ویژه در اروپا مانند انگلستان، فرانسه و آلمان مواضع خودشان را رفته رفته نسبت به آمریکا دور و دورتر کردند. اما این طرحی که مجلس تصویب کرده، شرایط را تغییر خواهد داد و چه بسا حتی روسیه و چین را هم مقابل ایران قرار دهد.

به گفته این فعال سیاسی، طرح اخیر مجلس مصداق یک پاس گل برای آمریکایی‌ها و جریان‌های ضدایرانی خواهد بود که بعد از دوران ترامپ بتوانند راه او را علیه ایران ادامه بدهند. البته شاید برخی با این طرح بخواهند که از خدمات ترامپ بعد از شکست او در انتخابات آمریکا اینچنین قدردانی کنند.

این کارشناس و تحلیلگر همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس باید این طرح را بلافاصله بعد از ترور شهید فخری‌زاده مطرح کند و چه ارتباطی بین این 2 مساله وجود دارد، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که خیلی بهم بی‌ارتباط نبوده و یک پیوستگی بین این 2 اتفاق وجود داشته باشد. ارتباط این 2 مساله همان مصداق همان موضوع است که یک نفری یک کاری را انجام بدهد و دیگری بیاید و آن کار را ادامه و تکمیل کند. دشمنان دانسته و با اقدام ناجوانمردانه ی ترور خواستند به ایران لطمه بزنند و برخی دوستان در داخل دانسته یا ندانسته با چنین اقدامات به منافع ملی لطمه می‌زنند. واقعیت این است که چه آن ترور و چه این طرح به منافع ملی ایران لطمه زد و ارتباط 2 مساله هم همین است.

حق شناس با اشاره به افزایش نرخ ارز پس از تصویب طرح مجلس، خاطرنشان کرد: این مساله نشان داد که ادامه این راهی که مجلس آغاز کرده است، قطعا شرایط اقتصادی و معشیتی مردم را بدتر خواهد کرد. امروز جامعه آنقدر هوشمند هست که خیلی سریع به اتفاقات داخلی و جهانی واکنش نشان بدهد. خواه این اتفاق آرای انتخاباتی در داخل کشور یا آن سوی جهان باشد یا خواه این اتفاق رای یک دادگاه فدرال باشد یا خواه این اتفاق حمله و انفجار پالایشگاه نفتی در عربستان باشد یا خواه این اتفاق ترور یک دانشمند هسته‌ای در آبسرد دماوند باشد یا خواه این اتفاق یک طرح در مجلس باشد. امروز عصر تکنولوژی و ارتباطات است و مردم مانند دوران قاجار نیستند که در جریان اخبار نباشند. امروز هر اتفاقی در کسری از ثانیه به اطلاع مردم می‌رسد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد اصولگرایان با این طرح در صدد بستن راه مذاکره دولت روحانی با آمریکا باشند تا بعدا خودشان در صورت پیروزی در انتخابات برجام و مذاکره با آمریکا را به نام خودشان بزنند، تصریح کرد: برای پاسخ دقیق به این مساله ما نیازمند زمان هستیم. البته ما در تمام این سال‌ها چنین اظهاراتی را دائما شنیدیم که برخی خودشان را در هر حوزه و عرصه‌ای مجاز و محق هر اقدام و تصمیمی می‌دانند ولی همان اقدام و تصمیم را در جریان رقیب خودشان، خطا و یک گناه نابخشودنی می‌دانند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این قشر هر رویکرد یا کنشی را در جریان رقیب خودشان غیرقابل تحمل دانسته ولی برای خودشان آن را یک حق شرعی تصور می‌کنند. ما در کشورمان همواره گرفتار سیاست‌های دوگانه یا همان مثل «یک بام و دوهوا» هستیم و در بسیاری از موارد شاهد بودیم که برای یک موضوع مشخص 2 حکم مجزا و متفاوت صادر شده است که اساسا این رویه با اصول کشورداری در تمام جهان ناهمخوانی دارد. اینکه بگوییم مذاکره برای ما با آمریکا مجاز است ولی جریان رقیب حق چنین کاری را ندارد، قابل قبول نیست.

نظرات بینندگان