arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۲ آذر ۱۳۷۶: مهدی نصیری، مدیر ماهنامه صبح برای نوشته‌های افراطی‌اش در مورد مسائل کشور توضیحاتی داد؛ نصیحتش‌ کردم / عفت گفت، اخوان مرعشی معتقدند کیفیت برخورد با مسئله آیت‌الله منتظری به نفع آقای منتظری تمام شده

خاطرات آیت الله هاشمی: آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد وگفت، وضع مجلس خوب نیست و نمایندگان خط روشنی ندارند و سرگردانند. از من خواست که به مجلس بروم؛ گفت، این را دو جریان [چپ و راست] و مستقل‌ها می‌خواهند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۵ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

 

 

ساعت شش، بعد از نماز صبح، برای کوه‌نوردی به دربند رفتیم. از راه سربند به ارتفاعات تا روستای پس‌قلعه رفتیم و برگشتن از راه پس قلعه مراجعت‌کردیم. در حاشیه پس‌قلعه، تعداد زیادی قهوه‌خانه و کافه است. با تعداد زیادی از مردم و کوه‌نوردان در مسیر برخورد و احوال‌پرسی‌کردیم.
در پس‌قلعه، حدود هشتاد خانواده زندگی می‌کنند. دبستان پنج‌کلاسه دارد، ولی بچه‌ها برای راهنمایی و دبیرستان، به شمیران می‌روند و کارمشکلی است؛ باید پیاده بروند. تله‌سیژ، فقط یک روز در هفته کار می‌کند و دانش‌آموزان را رایگان می‌برند. تقاضای گاز و حمام و... داشتند.

مقداری هم در مسیر شیرپلا از پس‌قلعه به بالا رفتیم. وقتمان تمام شد و مراجعت کردیم. در کافه‌ای نشستیم و صبحانه تخم مرغ و عسل و سرشیر خوردیم. چند نفری از کوه‌نوردان هم آنجا بودند که پول صبحانه آن‌ها را هم دادیم. چند نفر دانشجو بودند. از خطبه جمعه من تشکر کردند و صریحاً از رهبری به خاطر مسائل ثروت‌های بادآورده و شهرداری‌ها انتقاد می‌کردند که نشان بدی است. یک نفر هنرمند عکاس، وضع خودش را گفت.

در مسیر به یک گروهان ارتشی هم برخورد کردیم که سربازان را به شیرپلا می‌بردند و جمعی از نیروهای انتظامی‌که از مازندران و لرستان، برای کمک به انتظامات تهران برای [اجلاس سران] کنفرانس سران اسلامی آمده‌اند.

ساعت نُه به منزل رسیدیم. عفت برای سفر قم از خانه بیرون رفته بود. لباس‌هایم در اتاق بود و کلید نداشتم. با تلفن موبایل به عفت خبر دادند. به خانه برگشت که در اتاق را باز کند؛ ساعت ده به دفترم رسیدم.

آقایان [عباس] ملکی و مهدی نصیری، مدیر ماهنامه صبح آمدند. آقای نصیری برای نوشته‌های افراطی‌اش در مورد مدیران و مسائل کشور توضیحاتی داد و من نصیحتش‌کردم و گفتم، از این‌کارهای بی‌ثمر و مُضر انجام ندهد. گفتم، برای رفع شبهه‌ها و جواب سئوالاتش از محسن توضیح بخواهد و به محسن گفتم کمکش‌کند؛ اخیراً مقالات تندی علیه آقایان [سیدمحمد] غرضی و [بیژن نامدار] زنگنه نوشته است.

آقای کریمی از [وزارت] اطلاعات آمد. از احتمال مقابله به مثل جناح چپ علیه مدیران جناح راست، به خاطر انتقام مسئله شهرداری تهران، اظهار نگرانی کرد و علاج خواست. دکتر رمضان، برادر شهید فتحی شفاقی و رهبر سازمان جهاداسلامی فلسطین آمد و از بالا رفتن محبوبیت جهاد در بین فلسطینی‌ها گزارش داد و گفت، در سنجش افکار عمومی جدید توسط فتح، جهاد ۱۲ درصد، حماس ۲۰ درصد و فتح ۳۰ درصد مقبول بوده‌اند. ضمن تشکر از کمک‌های ایران، خواست که ایران کمکش را بیشتر کند.

عصر مصاحبه‌ای برای سالگرد فوت حاج احمدآقا کردم.  شب به خانه آمدم. عفت از قم برگشته و گفت، اخوان مرعشی معتقدند که کیفیت برخورد حکومت با مسئله آیت‌الله منتظری به نفع آیت‌الله منتظری تمام شده است.

آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد وگفت، وضع مجلس خوب نیست و نمایندگان خط روشنی ندارند و سرگردانند. از من خواست که به مجلس بروم؛ گفت، این را دو جریان [چپ و راست] و مستقل‌ها می‌خواهند. گفت، تکیه رهبری روی دفاع از ولایت‌فقیه در مسئله آیت‌الله منتظری را حمل بر ضعف و نیاز می‌کنند و تهدید ایشان هم اثر بدی در افکار عمومی داشت.

نظرات بینندگان