arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / واکسن مدرنا دست‌کم ۳ ماه ایمنی ایجاد می‌کند / بازگشت کی‌روش به فوتبال آسیا برای حضور در جام جهانی قطر؟ / مُدرنا، آزمایش واکسن کرونا روی کودکان را آغاز کرد / آیا واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟ / الجزیره: کویت از پایان اختلاف عربستان و قطر خبر داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / واکسن مدرنا دست‌کم ۳ ماه ایمنی ایجاد می‌کند / بازگشت کی‌روش به فوتبال آسیا برای حضور در جام جهانی قطر؟ / مُدرنا، آزمایش واکسن کرونا روی کودکان را آغاز کرد / آیا واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟ / الجزیره: کویت از پایان اختلاف عربستان و قطر خبر داد

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید

الجزیره: کویت از پایان اختلاف عربستان و قطر خبر داد: شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرگزاری آلمان از پایان یافتن اختلافات چند ساله عربستان و قطر خبر داد. این شبکه به نقل از خبرگزاری آلمان اعلام کرد که خالد الجارالله معاون وزیر خارجه کویت امروز جمعه گفت:« مراحلی وجود دارد که برای حرکت به سمت آینده و پایان دادن به اختلاف‌ها، اعلام خواهد شد.»

آلمان: برجام کافی نیست؛ توافق گسترده تر نیاز است: «هایکو ماس» گفت آلمان به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است زیرا به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست. وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با مجله «اشپیگل» مدعی شد: شکلی از "توافق هسته‌ای پلاس" نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.

قالیباف سه مصوبه مجلس را به رییس جمهوری ابلاغ کرد: رییس مجلس شورای اسلامی سه مصوبه اخیر مجلس را به رییس جمهوری ابلاغ کرد. محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به حسن روحانی سه قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده و موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل را ابلاغ کرد.

آیا واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟: تعیین اعداد و ارقامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای حقوق ورودی خودروی صفر کیلومتر، اخذ عوارض شماره‌گذاری و درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری روی کشتی، از نظر کارشناسان به معنای چراغ سبزی برای آزادسازی واردات خودرو از سوی کارشناسان و فعالان بازار تعبیر می‌شود.

واکسن مدرنا دست‌کم ۳ ماه ایمنی ایجاد می‌کند: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که واکسن کرونای تولیدی شرکت مدرنا که اخیر اعلام شد ۹۴ درصد کارایی دارد، باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن انسان پادتن‌های قوی تولید کند که دست‌کم برای سه ماه دوام می‌آورند. متخصصانِ انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی که به طور مشترک در تولید این واکسن فعالیت داشتند در نخستین مرحله آزمایش بالینی، پاسخ ایمنی ۳۴ شرکت کننده بزرگسال، پیر و جوان را مورد مطالعه قرار دادند.

مُدرنا، آزمایش واکسن کرونا روی کودکان را آغاز کرد: شرکت تولید داروی «مدرنا» آزمایش واکسن کرونا را روی کودکان ۱۲ تا ۱۸ساله آغاز کرده است. شرکت فایزر نیز که در تولید واکسن کرونا پیشگام است، هم‌اکنون بررسی تاثیر این واکسن را روی کودکان و نوجوانان شروع کرده است.   آزمایش‌های بالینی روی ۳۰۰۰ داوطلب ۱۲ تا ۱۸ساله متمرکز خواهد بود.  گزارش‌ها حاکیست این آزمایش‌ها در شش ایالت آمریکا شامل آیداهو، مینه‌سوتا، نیویورک، اوکلاهما، تگزاس و یوتا به اجرا گذاشته خواهد شد. گفته می‌شود واکسن تولیدی شرکت فایزر تا ۹۵ درصد و واکسن‌های مدرنا تا ۹۴ درصد موثر است. 

بازگشت کی‌روش به فوتبال آسیا برای حضور در جام جهانی قطر؟: مسیر رسیدن کارلوس کی‌روش به جام جهانی قطر و پنجمین حضور در این رقابت‌ها پیچیده شده است و ممکن است این مربی بار دیگر به فوتبال آسیا برگردد. چهارشنبه  هقته گذشته کارلوس کی‌روش پست مربیگری کلمبیا را ترک کرد، اما هدف از حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ را حفظ کرد، یک منبع نزدیک به مربی پرتغالی این موضوع را تایید کرده است. چین، مصر و مراکش فرصتی برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ دارند و بنابرگفته منبع نزدیک به کارلوس کی‌روش یکی از این سه تیم می‌تواند مقصد خوبی برای کی‌روش باشند. قهرمان پیشین زیر ۲۰ سال جهان در سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱، با ۶۷ سال سن خیلی نگران احتمال بازگشت به تمرین باشگاهی نیست اما به گفته همان منبع هدف کی‌روش رسیدن به پنجمین دوره جام جهانی است.

غریب‌آبادی: آژانس نسبت به حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی مسئول است:  کاظم غریب آبادی روز جمعه با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: گزارش محرمانه دیروز (جمعه) آژانس که حاوی محتویات نامه محرمانه ایران است، بلافاصله و حتی قبل از اینکه اعضای شورای حکام نیز بتوانند آن را رهگیری کنند، در رسانه ها ظاهر شد. وی تصریح کرد: آژانس صرفا در رابطه با به‌روزرسانی تحولات مسوولیت ندارد، بلکه باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را نیز تضمین نماید.

۳۴۷ فوتی کرونایی در شبانه‌روز گذشته: دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز(۱۴ آذر ۱۳۹۹ ) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۹۹۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۹ هزار و ۶۹۵ نفر رسید. وی در خاتمه گفت: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

آزاده نامداری خطاب به فروغی: سال‌های اقتدار تلویزیون، شما مدرسه تشریف داشتید: تلویزیون مکانی برای تبادل افکار است جایی که به جامعه یاد می‌دهد آدم ها چگونه با نگاه ها و عقاید متفاوت با هم گفتگو کنند.کاش از بزرگان تلویزیون کسی باقی مانده بود تا آن روزها را به شما یادآوری کند،اینکه اکنون کار به مدار و خروج‌ از مدار رسیده حتما مشکل از جای دیگری است.

نظرات بینندگان