arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹

نوبخت: همسان سازی حقوق بازنشستگان تا انقلاب مهدی(عج) ادامه دارد / تورم در ایران ناشی از مسایل پولی نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به نظر سازمان برنامه تورم کشور ناشی از مسائل پولی نیست بلکه ناشی از طرف عرضه و قیمت ارز است چراکه بار سنگین فشار هزینه روی دوش آنهاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به نظر سازمان برنامه تورم کشور ناشی از مسائل پولی نیست بلکه ناشی از طرف عرضه و قیمت ارز است چراکه بار سنگین فشار هزینه روی دوش آنهاست.

به گزارش تسنیم، نوبخت در نشست بودجه ۱۴۰۰ در خصوص پیش بینی فروش غیرواقعی نفت در بودجه ۱۴۰۰ گفت: کف فروش یک‌میلیون‌بشکه و سقف احتمالی نیز ۲.۳ میلیون بشکه است. سوال این است که باید برای حفظ سهم اوپک آمادگی داشته باشیم یا نه. اگر وضع در همین حد یک‌میلیون بشکه نفت در روز بود کمبود منابع از فروش داخلی جبران خواهد شد.

نوبخت تاکید کرد، روش تامین کسری بودجه دو‌روش است، فروش اوراق و فروش سهام کارخانجات. این موارد در جلسه اخیر سران قوا نیز از سوی رهبر انقلاب مطرح شد؛ بنابراین فروش نفت در بودجه یک انعطافی دارد و هرچه از رقم ۲.۳ بشکه در روز کمتر بود از طریق فروش اوراق جبران خواهد شد.

وی گفت: سوال این است که سال آینده احتمال میدهیم به سهمیه مقرر در اوپک برسیم یا خیر؟ تا کنون این اجازه را نداده اند، اما ایا این پیش بینی کار غلطی است؟

نوبخت با بیان اینکه بودجه سال بعد انبساطی است یا نه گفت: در شرایط رکود اقتصادی هستیم در واقع، چون تقاضا کاهش یافته تولید محدود شد. از طرف دیگر حجم‌نقدینگی که تقاضای بالقوه است بالاست.

وی افزود: بانک مرکزی حتی منابع مقابله با کرونا از صندوق توسعه را با احتیاط عمل میکند و تلاش بر محدود کردن نرخ تورم است.

نوبخت گفت: سیاست‌های مالی دو ابزار مهم دارد که مخارج دولت و مالیات است که هر دو روی حجم‌پول موثر است. اگر از نظر مالی بخواهیم انقباض داشته باشیم خرج دولت را کاهش میدهیم. در سیاست مالی تلاش ما این است که به صورت انبساطی عمل‌کنیم. تلاش کردیم از طریق افزایش هزینه‌های پرسنلی قدرت خرید مردم را باوجود تورم زیاد‌کنیم. در گزارش مرکز آمار هم آمد که در حوزه هزینه بخش خصوصی جهت گیری مثبت بوده است. برای اولین بار رشد بدون نفت مثبت شد.

به نظر سازمان برنامه تورم کشور ناشی از مسائل پولی نیست بلکه ناشی از طرف عرضه و قیمت ارز است. چراکه بار سنگین فشار هزینه روی دوش آنهاست.

نوبخت گفت: در هشت ماه اول سال ۱۰۰ درصد پیش بینی مالیاتی محقق شده و قرار نیست بار جدیدی به مردم تحمیل شود. در سال آتی نیز به همین شکل عمل خواهد شد.

نوبخت گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان تا انقلاب مهدی ادامه خواهد یافت.

پوراصغری معاون نوبخت هم در این نشست گفت:برای خرید واکسن در ردیف دارو واکسن شیرخشک، اعتبار لازم پیش بینی شده است و اگر موضوع تایید شد علاوه بر تولید داخلی اعتبار مربوطه پیش بینی شده است.

پور اصغری گفت: حقوق بازنشستگان در سال آتی ۲۵ درصد رشد کرده است و همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت.

نظرات بینندگان