arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹

شانزدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان

شانزدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان از 24 تا 28 آذرماه برگزار می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شانزدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان از 24 تا 28 آذرماه برگزار می شود.

محورهای کنگره عبارت است از:
کووید 19 درکودکان
مقاالت و موضوعات داغ در طب کودکان و جبهه های پژوهشی
مسمومیت ها و بیماری های شایع در اورژانس و نحوه مواجهه باآن ها
برخورد با شوک در کودکان
برخورد با تشنج در کودکان
برخورد با ترومبوسیتوپنی در کودکان و اختالالت هماتو لو ژی – هموستاز در کودکان مبتال به 19-COVID
کارگاه احیای مقدماتی و پیشرفته
کارگاه کار با ونتیالتور مکانیکی
کارگاه تغذیه در کودکان
آسم در کودکان
کاوازاکی، شبه کاوازاکی و سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (C-MIS(
نقش پروبیوتیک ها در شکم درد کودکان و بیماری های عملکردی دستگاه گوارش کودکان و محور مغز-روده- میکروبیوم
کلیه و بیماریهای ویروسی
کم کاری تیروئید
تکامل و اوتیسم در کودکان
دیسترس تنفسی در کودکان
هیپوکسی ایسکمی انسفالوپاتی در نوزادان
میوکاردیت در کودکان
طب تلفیقی کودکان درر ایران و جهان

 

پیام دبیر اجرایی کنگره

خدمت همه اساتید، همکاران و سروران گرامی سلام عرض می کنم و حضورتان را در شانزدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان خوشامد می گویم. پاییز تهران هر ساله شاهد حضور و گردهمایی ما جهت تبادل آخرین دستاوردهای علمی و انتقال تجربیات مان بود. گاهی همدیگر را پس از مدت ها در کنگره می دیدیم و محل و بهانه ای بود برای دورهمی و تجدید دیدارها؛ ولی امسال پاییز سیاه کرونایی را تجربه و درک می کنیم و گریزی نیست. امسال جامعه ما شرایط ویژه ای را از نظر اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی تجربه می کند. شرایطی که در زندگی خود تجربه نکرده بودیم و ناچار باید خود را با آن سازگار نماییم. باعث افتخار و مباهات است که با وجود شرایط پاندمی کووید 19، توانستیم علیرغم مشکلات فراوانی که با آن مواجه هستیم با برگزاری مجازی کنگره در خدمت شما عزیزان باشیم.
در کنگره امسال از دوشنبه 24 لغیت 28 آذرماه در پنج روز متوالی در خدمت شما خواهیم بود و حدود 125 عضو هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور پیرامون بیماری های شایع طب کودکان، اورژانس های طب کودکان، و تازه های طب کودکان سخنرانی خواهند داشت. محورهای کنگره امسال شامل این موارد می باشد: کووید 19 درکودکان، مقالات و موضوعات داغ در طب کودکان و جبهه های پژوهشی، مسمومیت ها و بیماری های شایع در اورژانس و نحوه مواجهه باآن ها،برخورد با شوک در کودکان، برخورد با تشنج در کودکان، برخورد با ترومبوسیتوپنی در کودکان و اختلالات هماتو لو ژی – هموستاز در کودکان مبتلا به COVID-19 ، آسم در کودکان،کاوازاکی، شبه کاوازاکی و سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C)، نقش پروبیوتیک ها در شکم درد کودکان و بیماری های عملکردی دستگاه گوارش کودکان و محور مغز-روده- میکروبیوم، کلیه و بیماریهای ویروسی، کم کاری تیروئید، ، دیسترس تنفسی در کودکان، هیپوکسی ایسکمی انسفالوپاتی در نوزادان، و میوکاردیت در کودکان. در ضمن، کارگاه های مختلفی به صورت مجازی با موضوعات احیای مقدماتی و پیشرفته در نوزادان، کار با ونتیلاتور مکانیکی، تکامل و اوتیسم در کودکان و تغذیه در کودکان در جلسات عصر برگزار خواهد گردید. امسال جلسه بین الملل، Hot session، و طب تلفیقی از بخش های جدید کنگره می باشد.
هر روز کنگره در 3 جلسه متوالی برگزار خواهد شد. صبح ها از ساعت 8 الی 11 جلسه اول برگزار خواهد شد. جلسه دوم از ساعت 12 ظهر لغایت 15 بعداز ظهر خواهد بود و جلسه سوم از ساعت 16 لغایت 19 تشکیل خواهد شد. در هر جلسه دو پانل متفاوت یک و نیم ساعته خواهیم داشت. جهت کسب امتیاز بازآموزی برای گروه های هدف باید با مراجعه به سایت آموزش مداوم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آدرس www.ircme.ir با انتخاب یک جلسه برای هر روز از 3 امتیاز آن روز و در مجموع 15 امتیاز برای کنگره بهره مند شد. شایان ذکر است تا 48 ساعت پس از برگزاری هر جلسه باید در آزمون آن که در همان سامانه آموزش مداوم بارگزاری شده است شرکت و کسب امتیاز کرد. سایت اختصاصی کنگره به آدرس https://congressapp.ir/pcde2020 با قابلیت های ممتاز و ویژه در اختیار همه سروران است تا کلیه نیازهای اطلاعاتی خود پیرامون کنگره را درآن پیدا کنند و با ورود به آن مستقیما به تماشای کنگره بنشینند. تمامی جلسات ارائه، کارگاه ها و سخنرانی ها ضبط و تا یکسال قابل مشاهده و استفاده خواهد بود.
امید است با کنترل پاندمی کووید 19 در سال های پیش رو به صورت حضوری ( درکنار حفظ تجربه برگزاری وبینار برای افرادی که توانابی حضور فیزیکی را ندارند) در خدمت همه عزیزان باشیم و دوستی و مهر را پاس بداریم.

دکتر ودود جوادی پروانه، دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع کودکان، پاییز 1399

 

تاریخچه برگزاری کنگره اورژانس های و بیماریهای شایع طب کودکان

اولین بار در سال 1384 ایده داشتن کنگره ای مشابه کنگره دکتر قریب در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با محوریت بحث در حوزه مسائل اورژانس در طب کودکان مطرح گردید و با توجه به نظر موافق اعضای هیات علمی گروه کودکان ، معاونت آموزشی وقت بیمارستان کودکان مفید و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه برای اولین بار در بهمن ماه سال 1384 در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی برگزار گردید.
در آن دوره رئیس همایش : آقای دکتر سعید مجتهد زاده،دبیر علمی آقای دکتر فرید ایمان زاده و دبیر اجرایی آقای دکتر فرهاد محولاتی مسئولیت امور برگزاری کنگره را بر عهده داشتند.
از سال 1385 با توجه به تغییرمدیر گروه کودکان دانشگاه، آقای دکتر علی اکبر سیاری سمت ریاست کنگره را بر عهده گرفتند و اسامی اعضای تیم اجرایی کنگره بدین شرح تغییر یافت: رئیس همایش: دکتر علی اکبر سیاری،دبیر علمی: دکتر فرید ایمان زاده و دبیر اجرایی: دکتر رضا شیاری. با توجه به رویکرد گروه در خصوص استفاده متخصصین کودکان و پزشکان عمومی از مطالب و محتوای کنگره از سال 1390 تا 1398 همه ساله بحث های طرح شده در کنگره با اولویت مطالب شایع و کاربردی تغییر یافت و طرح کیس های خاص و مطالب فوق تخصصی در درجه دوم اهمیت قرار گرفت.
همچنین در همان سال، دبیری علمی کارگاه های جانبی کنگره بر عهده خانم دکتر قمرتاج خان بابایی قرار گرفت. از سال 1389 تاکنون کارگاه های جانبی کنگره با رویکرد مطالب کاربردی و عملی در حیطه طب کودکان و در طی 4 روز کاری برگزار گردیده است.
کنگره اورژانس ها و بیماریهای شایع طب کودکان همه ساله با 20 امتیاز آموزش مداوم به همراه 4-5 کارگاه جانبی (حداقل امتیاز هر کارگاه 3 و حداکثر 5) برگزار گردیده و با توجه به مجوزهای صادره براساس ظرفیت سالنهای برگزاری کنگره تا 400 نفر شرکت کننده مجوز امتیاز بازآموزی صادر گردیده است. در ضمن، نمقالات دریافتی نیز توسط دبیرخانه کنگره همه ساله در قالب کتاب خلاصه مقالات چاپ گردیده و در اختیار شرکت کنندگان (بصورت نسخه چاپی و یا الکترونیکی) قرار گرفته است.
به دلیل شرایط پاندمی کووید 19 و عدم امکان برگزاری حضوری کنگره در سال 1399 تصمیم به برگزاری کنگره به صورت مجازی گرفته شد . با تغییرات اخیری که در مدیریت گروه کودکان به وجود آمد ، دست اندرکاران، برنامه ریزان و مجریان کنگره نیز تغییر کردند و از نیمه دوم آبان ماه کار برگزاری کنگره را بر عهده گرفتند. جناب آقایان دکتر محمد مهدی ناصحی ریاست، دکتر پژمان روحانی دبیر علمی، و دکتر ودود جوادی دبیر اجرایی کنگره شانزدهم را به عهده دارند.
در کنگره امسال بخش بین الملل (با حضور سخنرانان مطرح خارجی) و پانل مباحث داغ hot session و پانل طب تلفیقی به برنامه های کنگره افزوده شد. علاوه بر چهارمین همایش پرستاری کودکان که در روز 22 آذر ماه برگزار خواهد شد برنامه اصلی شانزدهمین کنگره در 5 روز متوالی و در 3 جلسه 3 ساعته در هر روز اجرا و حدود 125 سخنران از اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسرکشور به طرح مباحث مورد نظر خواهند پرداخت . شرکت در تمامی پانل ها برای عموم بصورت آنلاین آزاد است . طبق آیین نامه وزارت محترم بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با ثبت نام و شرکت در یکی از session های سه ساعته در هر روز ، 3 امتیاز باز آموزی پس از شرکت و قبولی در آزمون آنلاین تعلق می گیرد و در مجموع 15 امتیاز قابل کسب خواهد بود .

 

نظرات بینندگان