arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۰۴ دی ۱۳۹۹
مدافعان تحریم در ایران بخوانند؛

توافق روسیه و پاکستان برای ساخت خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری انتقال گاز

پاکستان ساخت خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری (۶۸۴ مایل) انتقال گاز را در ماه ژوئیه با همکاری روسیه آغاز می‌کند. این درحالی است که خط لوله گاز ایران-پاکستان به حال خود رها شده است و پاکستان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به ایران اطلاع داد مادام که این کشور تحت تحریم‌های آمریکاست امکان تکمیل خط لوله ایران- پاکستان وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پاکستان ساخت خط لوله 1100 کیلومتری (684 مایل) انتقال گاز را در ماه ژوئیه با همکاری روسیه آغاز می کند.

به گزارش انتخاب؛ ندیم بابر، مشاور نخست وزیر نفت پاکستان در مصاحبه ای در 14 دسامبر گفت پاکستان 51 تا 74 درصد از سهام این پروژه را در اختیار خواهد داشت و روسیه مالک باقی مانده آن خواهد بود. شرکتهای South Southern و Sui Northern Gas Pipelines، که خرید زمین برای خط لوله را آغاز کرده اند، بخشی از این پروژه خواهند بود و مدیریت ساخت و ساز بر عهده یک کنسرسیوم روسی است.

پاکستان در سالهای اخیر، به یکی از بازارهای نوظهور سوخت تبدیل شده و واردات گاز را افزایش داده است. بابر گفت، پاکستان برای تشویق فعالیت های اکتشافی، 20 بلوک نفت و گاز را به حراج گذاشته است، انتظار می رود پیشنهادات تا اواسط ژانویه ارائه شود.

این کشور، پنج سال پیش، اولین محموله خود را وارد کرد و در حال حاضر دارای دو ترمینال LNG است و انتظار می رود طی چند سال آینده دو ترمینال LNG دیگر، یعنی Energas و Mitsubishi’s Tabeer Energy شروع به کار کنند.

ندیم باربر گفت: پاکستان، 700 میلیون فوت مکعب در روز معاملات LNG دارد و دولت عمران خان پس از بررسی تقاضای تولیدکنندگان برق که بزرگترین مصرف کننده سوخت در این کشور هستند، در سه ماه آینده تصمیم می گیرد که آیا کشور به یک قرارداد میان مدت LNG به مدت 5 سال دیگر احتیاج دارد یا نه.

این کشور همچنین تصمیم گرفته است از ژانویه 2021 فقط گازوئیل یورو-5 وارد کند، پاکستان پیش از این و در اوایل سال جاری تصمیمی مشابه درباره واردات بنزین گرفت.

 

این درحالی است که خط لوله گاز ایران پاکستان به حال خود رها شده است و پاکستان در اردیبهشت ماه 1398 به ایران اطلاع داد مادام که این کشور تحت تحریم‌های آمریکاست امکان تکمیل خط لوله ایران- پاکستان وجود ندارد.

مبین صولت، رئیس اداره گاز پاکستان در همین رابطه گفته است که وجود تحریم‌ها باعث شده که ما نتوانیم خط انتقال گاز از ایران را تکمیل کنیم.

آن بخش از خط لوله که در ایران قرار دارد تکمیل شده است و بنا بر قرارداد فی‌مابین پاکستان هم می‌بایست تا مرداد 1398 بخشی را که در این کشور جریان می‌یابد تکمیل و آماده بهره برداری کند، اما این پروژه علی رغم شکایت ایران، تکمیل نشده است و با توجه به تدوام تحریم ها نمی توان انتظار تکمیل آن در آینده نزدیک را داشت.

لازم به ذکر است که با عدم تکمیل این پروژه ها و یا تاخیر در آن ها، کشورهای دوست و همسایه ما نیز برنامه های خود را از طریق گزینه های دیگری که در اختیار دارند دنبال می کنند. ادامه یافتن تحریم های گسترده علیه کشور ضررهای هنگفتی را متوجه کشور کرده است و علاوه بر سخت و طاقت فرسا کردن وضعیت معیشت مردم، در دراز مدت عواقب سنگینی برای کشور خواهد داشت و ضررهای استراتژیکی را بر کشور تحمیل خواهد کرد که چه بسا غیر قابل جبران باشد.

نظرات بینندگان