arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۹

زالی: افراد حساس به مواد پروتئینی، داوطلب تست واکسن کرونا نشوند

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: داوطلبان تست واکسن کرونا نباید سابقه آلرژیکی یا بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: داوطلبان تست واکسن کرونا نباید سابقه آلرژیکی یا بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسن کرونا اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا، تمام شرکت‌های دارویی در جهان، در زمینه تولید واکسن این ویروس اعلام آمادگی کرده‌اند.

او افزود: تاکنون ۱۲ شرکت در عرصه جهانی توانسته اند معیار‌ها و مراحل لازم برای ایجاد واکسن ایمن و کارا طی کنند. انواع واکسنی هم که توسط رسانه‌های جمعی منتشر می‌شوند، برای این ۱۲ شرکت است، که برخی از آن‌ها در حال تاییدیه گرفتن از سازمان بهداشت جهانی هستند.

زالی بیان کرد: یکی از واکسن‌هایی که در عرصه جهانی توانسته ممتاز باشد، به تازه‌گی وارد فاز سوم شده و با این شرکت‌ها تطابق زمانی دارند. برخی از کشور‌هایی که واکسن تولیدی آن‌ها فاز سوم، ایمنی و اثربخشی خود را با نمونه‌های کافی به پایان رسانده اند، وارد عرصه جهانی می‌شوند. به نظر می‌رسد با این عملکرد‌ها ما بالغ بر ۱۲ نوع واکسن را در عرصه جهانی و شرکت‌های مختلف داشته باشیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: قبل از اینکه واکسن‌ها مورد آزمایش انسانی قرار بگیرند؛ ۲ مولفه اثربخشی و ایمنی مورد توجه قرار می‌گیرد. از آن جایی که ساختار موش و میمون شباهتی با ساختار بدنی انسان دارد، ابتدا باید واکسن‌های تولیدی را روی آن‌ها آزمایش کرد و بعد برای افراد تزریق شوند. افرادی که برای این نوع آزمایش‌ها انتخاب می‌شوند حتما باید زیر ۶۰ سال سن داشته و عاری از هرگونه بیماری باشند.

او ادامه داد: فرد مورد نظر نباید سابقه آلرژیکی یا بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد. اگر فرد انواع بیماری‌های مختلف را داشته باشد، اصلا صلاحیت دادن آزمایش را ندارد. افرادی که به مواد پروتئینی حساسیت خاصی دارند، نمی‌توانند جزو گروه داوطلبان باشند. تمام افرادی که می‌خواهند مورد آزمایش قرار بگیرند باید فرم شرکت‌های تولید کننده واکسن را پر کرده و تمام مراحل حقوقی این را طی کنند.

زالی تصریح کرد: پیش بینی می‌کنیم، حضور ویروس در عرصه جهانی با گذشت زمان از بین برود، اما سرنوشت آن نمی‌تواند مانند سارس و مرس باشد و خود به خود ازبین برود، زیرا این بیماری با ثبات‌تر از اجداد خود بوده و به طور طبیعی از بین نمی‌رود. طبق بررسی‌ها اگر ویروس از حالت همه گیری به وضعیت با ثبات تری برسد، ممکن است، حالت فصلی بگیرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران یادآوری کرد: در حال حاضر به دلیل اعمال محدودیت‌های ۲ هفته‌ای ما شاهد کاهش آمار مرگ و میر بودیم، اما با یک حرکت تند قطعا می‌توانیم به حالت قبل برگردیم. از زمانی که ویروس کرونا ماهیت همه گیری به خود گرفته، نشان داده است که شباهتی با بیماری آنفلوانزا ندارد، زیرا با گرما و سرما هم این ویروس تغییر وضعیت می‌دهد. به همین دلیل نمی‌توان با آن مانند بیماری آنفلوانزا رفتار کرد.

او تاکید کرد: محدودیت‌ها همچنان در هفته‌های آتی ادامه خواهد داشت، زیرا همچنان شرایط تهران نارنجی بوده و باید با احتیاط بیشتری گام برداریم.

نظرات بینندگان