arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۹

ورزش منظم منجر به افزایش تمرکز می‌شود؟

گروهی از پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام به بررسی این موضوع پرداخته اند که آیا ورزش منظم می‌تواند روی توانایی‌های شناختی افراد تاثیری مثبت بگذارد یا خیر. این پژوهشگران به نتایجی جالب در این زمینه رسیده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام به بررسی این موضوع پرداخته اند که آیا ورزش منظم می‌تواند روی توانایی‌های شناختی افراد تاثیری مثبت بگذارد یا خیر. این پژوهشگران به نتایجی جالب در این زمینه رسیده اند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، ورزش‌های منظم و ساده می‌توانند تاثیری بسیار مثبت بر عملکرد شناختی افراد بگذارند، تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی می‌تواند باعث بهبود تمرکز در افراد در هر گروه سنی شود.

برای داشتن تمرکز خوب، باید دو جنبه مهم عملکرد شناختی را مورد توجه داشته باشیم که در بهترین حالت کار می‌کنند. اولین مورد توجه مداوم است که در آن می‌توانیم روی اطلاعات خاصی برای مدت زمان طولانی تمرکز کنیم. مورد دوم عملکرد اجرایی است، یعنی توانایی تفکر و تصمیم گیری در سطح پیچیده.

اما ورزش چگونه به ما در بهبود این مهارت‌ها کمک می‌کند؟ بیشتر تحقیقات در مورد تأثیر ورزش بر تمرکز، روی عملکرد جوانان در مدارس انجام شده است. این احتمالاً به دلیل تأثیر واضح تمرکز بر پیشرفت تحصیلی است. تحقیقات نشان می‌دهد که دوره‌های فعالیت بدنی (مانند راه رفتن یا دویدن) تأثیر مثبتی بر تمرکز در جوانان دارد. این تأثیر بعد از انواع فعالیت‌های بدنی از جمله راه رفتن، دویدن و بازی‌های تیمی (مانند فوتبال و بسکتبال) نشان داده شده است. اما این اثر فقط حدود یک ساعت طول می‌کشد، بنابراین فرصت‌های منظم برای فعال بودن در طول روز مهم است.

ورزش منظم

کشف واقعاً جالب دیگر این است که جوانان با تناسب اندام بالاتر، در مقایسه با کودکانی که تناسب اندام کمتری دارند، تمرکز بالاتری را نشان می‌دهند. اگرچه شواهد کمتری در بزرگسالان وجود دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت‌های حرکتی، مانند ۲۰ دقیقه پیاده روی یا دویدن، حداقل تا یک ساعت تمرکز را افزایش می‌دهد.

اما تحقیقات همچنین نشان می‌دهد هر ورزشی که بسیار شدید یا طاقت فرسا باشد، می‌تواند نتیجه معکوس داشته و بر تمرکز تأثیر منفی بگذارد، به این دلیل که وقتی بیش از حد خسته باشید، تمرکز بسیار دشوار است

نظرات بینندگان