arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تایید وجود فاضلاب در آب شرب اهواز / احتمال تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل / تکذیب یک خبر جنجالی درباره استاد شجریان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تایید وجود فاضلاب در آب شرب اهواز
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به مسایل مطرح شده درباره اختلاط آب شرب و فاضلاب، با اشاره به آزمایش آب شرب در ۹ نقطه اهواز توسط آزمایشگاه محیط زیست خوزستان، تصریح کرد: این مساله وظیفه قانونی محیط زیست نبوده اما این نمونه‌برداری‌ها انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد غیر از یک مورد در منطقه پردیس اهواز بقیه مناطق آلودگی خاصی نداشتند.

آلمان: ایران مسئول بی‌اثر بودن اینستکس است
وزارت خارجه آلمان در پاسخ به پرسش امید نوری‌پور، نماینده حزب سبزها در پارلمان این کشور اعلام کرده که ساز و کار مالی اتحادیه اروپا موسوم به "اینستکس" برای مبادله تجاری با ایران همچنان بی‌اثر بوده و از زمان تأسیس آن در دو سال پیش تا کنون فقط یک مبادله موفقیت‌آمیز از طریق آن انجام شده است. وزارت خارجه آلمان در ادامه پاسخ خود تحقق یک مبادله تجاری را وابسته به عوامل "زیاد و اغلب بسیار پیچیده دانسته و ادعا کرده که طرف ایرانی تاکنون با هیچ‌کدام از معاملات بعدی موافقت نکرده است.


کامالا هریس دوشنبه از سنا استعفا می دهد
بنابر گزارش‌ خبرگزاری‌های «رویترز» و «آسوشیتد پرس» به نقل از دستیاران «کامالا هریس» که از برنامه‌های وی مطلع هستند، او دوشنبه، دو روز قبل از مراسم تحلیف «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور و خودش به عنوان معاون رئیس‌جمهور، رسماً از کرسی سنای خود استعفا خواهد داد. هریس سال ۲۰۱۶ بعد از فعالیت پنج ساله به عنوان دادستان کل کالیفرنیا، موفق به تصاحب کرسی سنا از این ایالت شد. او از ماه اوت ۲۰۲۰ به عنوان جفت انتخاباتی بایدن در کنارش رقابت با ترامپ و معاونش پنس را شروع کرد. قرار است جای او در سنا را «الکس پادیلا» وزیر داخلی ایالت کالیفرنیا که از هم‌حزبی‌های هریس است، پر کند. «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا پادیلا را برای پر کردن این کرسی انتخاب کرده و قرار است او دو سال باقی مانده از دوره هریس را در این سمت حضور داشته باشد.


احتمال تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل
به دنبال بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلاری ایران در پرداخت حق عضویت در سازمان ملل دبیر کل سازمان ملل در نامه ای اعلام کرده ایران به همراه ۹ کشور لیبی، کومور، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، سومالی، پرنسیب، نیجر، کنگو و زیمبابوه حق رای در مجمع عمومی ملل متحد نخواهند داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه گفته آخرین پیشنهاد کشورمان در این خصوص تادیه این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی بوده است که توسط دبیرخانه سازمان ملل در حال مذاکره و هماهنگی های لازم است. 


ادعای وزیر خارجه فرانسه و پاسخ ظریف
وزیر امورخارجه فرانسه مدعی شد که ایران در حال ایجاد ظرفیت تسلیحات هسته ای خود است ایران و گفت حتی اگر تهران و واشنگتن هر دو به برجام بازگردند کافی نیست و باید گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران داشته باشیم. در واکنش، ظریف گفته است: این به خاطر ایران است که برجام زنده است، نه سه کشور اروپایی.


فوت ۸۶ نفر دیگر با کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۲۸ دی ۶ هزار و ۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۲۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۴۱۱ نفر رسید. ۸۶ بیمار هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۸۰۳ نفر رسید.

تکذیب یک خبر جنجالی درباره استاد شجریان
محمدحسین آقاسی وکیل استاد شجریان در توییتر نوشت: در مصاحبه هفته پیش درخواست نمودم ظرف یک هفته آقای دکتر میلانی دلیل صحت ادعای خود مبنی بر اینکه زنده یاد استاد شجریان قانون اساسی جدید نظام آینده را به او سپرده برای فرزندان استاد ارسال کند چون هیچ کس از بازماندگان استاد دلیلی و مدرکی دریافت ننمودند. همچنین همایون شجریان با بازنشر این توییت در استوری صفحه‌ی اینستاگرام خود، صحبت های وکیل را تایید کرد.

احتمال فعالیت ۵۰۰ هزار ماینر در ایران
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه آمار رسمی درباره تعداد دستگاه های استخراج رمز ارز وجود ندارد، گفت: برآوردی که حدود دو سال قبل انجام شده، نشان می‌دهد ۵۰۰ هزار دستگاه در ایران موجود بوده است.

نظرات بینندگان