arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۹

هم حزبی اردوغان و وزیر خارجه اسبق ترکیه: احتمال دارد پایگاه نظامی آنکارا در قطر بسته شود

«یاشار آکیس» عضو کنونی حزب عدالت و توسعه و وزیر خارجه اسبق ترکیه از احتمال بستن پایگاه نظامی آنکارا در قطر و تغییرات گسترده در سیاست خارجی ترکیه خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه اسبق ترکیه با اشاره به روی کار آمدن قریب‌الوقوع جو بایدن در آمریکا، آغاز روند آشتی قطر و 4 کشور عربی و توافق‌های سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد، احتمال اعمال تغییرات گسترده در سیاست خارجی آنکارا وجود دارد.

بنا بر گزارش روزنامه «زمان» چاپ ترکیه، وزیر خارجه پیشین ترکیه اعلام کرد محتمل است که دولت این کشور در سیاست خارجی خود تغییراتی اعمال کند و بستن پایگاه نظامی آنکارا در قطر هم محتمل است.

به گفته یاشار آکیس که عضو حزب عدالت و توسعه ترکیه است، آنکارا در حال انجام دیدارها و رایزنی‌های بسیاری با مقام‌های مختلف به منظور بهبود روابط خود با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و دیدار اخیر اردوغان با سعد الحریری نخست‌وزیر مکلف لبنان از جمله این دیدارها بوده است.

وزیر خارجه اسبق ترکیه اعلام کرد، آمدن جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا و تغییر موازنه در منطقه غرب آسیا به دلیل توافق‌های اخیر بین برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، دارند به ترکیه برای تغییر مواضع سیاست خارجی خود فشار وارد می‌کنند.

این سیاستمدار 82 ساله و عضو کنونی حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان درباره تعطیلی پایگاه نظامی آنکارا در قطر هم صحبت کرد و این موضوع را محتمل دانست.

به گفته آکیس، ترکیه هم اکنون در میان کشورهای عربی که دارای اختلافات بسیاری هستند زندگی می‌کند اما در صورت برگشت روابط عربستان سعودی و قطر به حالت قبلی خود، محتمل است که ترکیه پایگاه نظامی خود در قطر را تعطیل کند.

اظهارات این هم حزبی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در شرایطی مطرح شده که به دنبال نشست شانزدهم دی ماه سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور امیر قطر، ریاض و دوحه از تلاش برای پایان اختلافات خبر دادند.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی بعد از نزدیک به چهار سال تنش و قطع کامل روابط بین محور ریاض (امارات، بحرین و مصر) با قطر برگزار شد .

منبع: فارس

نظرات بینندگان