arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۹

رسانه کره جنوبی: تهران از سئول خواسته بدهی معوقه‌اش به سازمان ملل متحد از محل پول‌های بلوکه‌شده پرداخت شود / کره امکان‌پذیر بودن این درخواست را با سازمان ملل در میان گذاشته

یک رسانه کره جنوبی دوشنبه مدعی شد تهران از سئول خواسته بدهی معوقه‌اش به سازمان ملل متحد از محل پول‌های بلوکه‌شده این کشور پرداخت شود. یک منبع در وزارت خارجه کره جنوبی طرح این درخواست از سوی ایران را تأیید کرده و گفته این وزارتخانه در حال رایزنی با سایر وزارتخانه‌ها و نهادها در خصوص این مسئله است. سئول همچنین به منظور بررسی امکان‌پذیر بودن درخواست ایران آن را با سازمان ملل هم در میان گذاشته است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یک رسانه کره جنوبی روایتی از مذاکرات میان تهران و سئول درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران مطرح کرده است.

یک رسانه کره جنوبی دوشنبه مدعی شد تهران از سئول خواسته بدهی معوقه‌اش به سازمان ملل متحد از محل پول‌های بلوکه‌شده این کشور پرداخت شود.

وبگاه شبکه رادیویی KBS نوشت کره جنوبی درخواستی از ایران دریافت کرده مبنی بر اینکه این کشور قصد دارد بدهی معوقه‌اش به سازمان ملل را از محل چندین میلیارد دلار دارایی مسدود شده‌اش در دو بانک کره جنوبی پرداخت کند. 

یک منبع در وزارت خارجه کره جنوبی طرح این درخواست از سوی ایران را تأیید کرده و گفته این وزارتخانه در حال رایزنی با سایر وزارتخانه‌ها و نهادها در خصوص این مسئله است. سئول همچنین به منظور بررسی امکان‌پذیر بودن درخواست ایران آن را با سازمان ملل هم در میان گذاشته است. 

این در حالی است که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد دوشنبه گفت هفت کشور از جمله ایران به دلیل عدم پرداخت حق عضویت خود حق رأی خود در مجمع عمومی این سازمان را از دست داده‌اند. 

ماه پیش اتاق بازرگانی ایران، رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود.

مقام‌های ایران پیشتر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است.

«عبدالناصر همتی»، رئیس بانک مرکزی ایران چند روز پیش در دیدار با «چوی جونگ کان»، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت: «بانک‌های کشور کره‌ جنوبی سال‌هاست منابع ما را در این کشور متوقف کرده‌اند و موضوع را تعیین تکلیف نمی‌کنند و حتی به سپرده ما سود نیز تعلق نگرفته است.»

نظرات بینندگان