arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۹

نماینده دائم ایران در ژنو: عربستان و امارات به خاطر مخالفت تهران نتوانستند عضو ناظر کنفرانس خلع سلاح شوند

عربستان و امارات عربی متحده با مخالفت جمهوری اسلامی ایران نتوانستند برای سال ۲۰۲۱ جایگاه عضویت ناظر در کنفرانس خلع سلاح در ژنو را به دست بیاورند. سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اقدام ایران در ممانعت از ورود عربستان و امارات به کنفرانس خلع سلاح، ناشی از دغدغه جمهوری اسلامی ایران برای حفظ شأن و جایگاه کنفرانس خلع سلاح به عنوان تنها نهاد بین‌المللی چندجانبه در حوزه خلع سلاح هسته‌ای انجام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: عربستان و امارات عربی متحده با مخالفت جمهوری اسلامی ایران نتوانستند برای سال ۲۰۲۱ جایگاه عضویت ناظر در کنفرانس خلع سلاح در ژنو را به دست بیاورند.

بر همین اساس، «اسماعیل بقایی هامانه» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو در اظهاراتی با اشاره به سوابق بی ثبات کننده و نقش مخرب عربستان در منطقه و تشکیل ائتلاف جنگی علیه کشور همسایه خود که موجب قتل و کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌ها در آن کشور و گسترش ناامنی و بی ثباتی در منطقه شده است، حضور آن کشور به عنوان عضویت ناظر کنفرانس خلع سلاح در ژنو را مخرب خواند و ورود به این نهاد را مغایر با اهداف و ماموریت‌های آن برشمرد.

*عربستان سردمدار ائتلاف سازی برای جنگ

سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اقدام ایران در ممانعت از ورود عربستان و امارات به کنفرانس خلع سلاح، ناشی از دغدغه جمهوری اسلامی ایران برای حفظ شأن و جایگاه کنفرانس خلع سلاح به عنوان تنها نهاد بین‌المللی چندجانبه در حوزه خلع سلاح هسته‌ای انجام شده است.

بقایی هامانه عربستان را به عنوان سردمدار ائتلاف سازی برای جنگ و تجاوز علیه همسایگان و بزرگترین انبار کننده سلاح‌های بی ثبات کننده در منطقه و نیز به عنوان کشوری که برنامه هسته‌ای سؤال برانگیز خود را به دور از نظارت نهادهای ذیربط بین‌المللی دنبال می‌کند، برشمرد که نمی‌تواند حضور سازنده‌ای در مباحث خلع سلاح داشته باشد و افزود: همانطور که تجربه نشان می‌دهد این کشور از نشست‌ها و مباحث کنفرانس خلع سلاح صرفا برای تحریف اذهان عمومی و فرافکنی اشتباهات و جنایات خود در یمن سوءاستفاده می‌کند.

گفتنی است، با توجه به تصمیم گیری در این نهاد بر اساس قاعده اجماع، عربستان و امارات عربی متحده با مخالفت جمهوری اسلامی ایران نتوانستند برای سال ۲۰۲۱ جایگاه عضویت ناظر در کنفرانس خلع سلاح را به دست بیاورند.

نظرات بینندگان