arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / موضع رسمی دولت بایدن درباره برجام و مذاکره با ایران / پولی که همه دستگاه‌های اجرایی باید به صداوسیما بدهند / آمریکا یک ایرانی را به اتهام لابی گری برای تهران بازداشت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

روسیه: دومین واکسن ضدکرونای ما اثربخشی ۱۰۰ درصدی دارد
اداره فدرال حمایت از حقوق مصرف کننده در روسیه اعلام کرد: نتایج مرحله اول و دوم آزمایش های بالینی واکسن «اپی واک کرونا»، اثربخشی ۱۰۰ درصدی این واکسن را نشان می دهد. دفتر اطلاع رسانی این مرکز روز سه شنبه با اشاره به اینکه وجود آنتی بادی های ویروس کرونا در فرد عاملی نیست که وی را از دریافت این واکسن منع کند، بیان کرد: واکسن «اپی واک کرونا» سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند.

۴۲ میلیون واکسن کرونا وارد ایران می‌شود
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۴۲.۳ میلیون دوز واکسن کرونا خریداری و وارد می‌شود. وی اظهار داشت: میزان ۱۶.۸ میلیون دوز از طریق کواکس است که شرط ما برای سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) این بوده است که این واکسن با پلتفرم فایزر آمریکایی نباشد.

دو کارت زرد مجلس برای ظریف  در یک روز
ظریف وزیر امور خارجه در روزی که دو کارت زرد از مجلس گرفت، در پاسخ به سوال کریمی قدوسی که گفته بود برجام بوی گند می دهد و دفن شده، گفت: مقام معظم رهبری هفته گذشته فرمودند که برای بازگشت آمریکا به برجام عجله‌ای نداریم؛ در نظر ایشان نه هنوز برجام بوی گند می‌دهد و نه دفن شده و نه اتفاق دیگری افتاده است. او گفت: یک روز جلو کری نماز خواندم وقتی نماز تمام شد به او گفتم می‌دانید برای چرا اینجا نماز خواندم برای اینکه به خودم یادآوری کنم که قدرقدرت خداست تو نیستی. روش ما در مذاکره با آمریکا این بوده است. من با صدام هم ملاقات و مذاکره کردم خیال می‌کنید خوشم می‌آمد با صدام مذاکره کنم؟ خیال می‌کنید لذت بردم از این که روبروی صدام نشستم؟ نه کار من است و ناگزیرم. چاره‌ای ندارم. این را به عنوان یک گناه از من ثبت نکنید ان شاء الله کفاره گناهان ما خواهد بود.

فوت ۸۷ نفر در شبانه روز گذشته
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۱۳۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۹۷۳ نفر رسیده است.


اخبار متناقض درمورد استعفای رئیس سازمان بورس
صداوسیما از قول قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس گفت: استعفا نداده‌ام و نمی‌دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است. شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نداده‌ام. به گفته وی، اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است. با این حال مدیر روابط عمومی سازمان بورس به بورس 24 گفت: خبر استعفای دکتر حسن قالیباف اصل از پست ریاست سازمان بورس درست است و در تارنمای رسمی سازمان بورس منتشر شده است. وی افزود: اخباری که استعفای ایشان را تکذیب کرده ، فیک است.

روحانی: در هفته‌های آینده واکسیناسیون آغاز می‌شود
رئیس جمهور تاکید کرد که دولت مصمم است ظرف هفته‌های آینده و با ورود اولین محموله واکسن خریداری شده، عملیات واکسیناسیون را در کشور مطابق جدول طراحی شده از جامعه هدف آغاز کند.

ممکن بود دلار ۵۰ هزار تومان و تورم ۱۵۰ درصد شوذ
همتی رییس بانک مرکزی به احتمال تورم بالای ۱۰۰ درصدی در صورت پول‌پاشی بانک مرکزی بیان کرد: اگر جلوی بسیاری از زیاده خواهی‌ها و پول‌پاشی را نمی‌گرفتیم، تورم بسیار شدیدی را لمس می‌کردیم به طوری که دلار بالای ۵۰ هزار تومان و تورم فراتر از ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد پیش می‌رفت. در صورتی که ما در یک بازه زمان نرخ دلار را ۱۱ هزار تومان نگه داشتیم و بعد از آن هم با مشکل کرونا و محدودیت صادرات و بسته شدن مرز‌ها مواجه شدیم.

موضع رسمی دولت بایدن درباره برجام و مذاکره با ایران
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با حضور گزینه بایدن برای وزارت خارجه، به سیاست‌ها و برنامه‌های آتی این دولت در حوزه سیاست خارجی پرداخت. بلینکن، گزینه پیشنهادی بایدن برای وزیر خارجه آمریکا گفت: جو بایدن معتقد است که اگر ایران به برجام برگردد ما نیز همین کار را خواهیم کرد، اما از آن به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد.

پولی که همه دستگاه‌های اجرایی باید به صداوسیما بدهند
حسینعلی حاجی ‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون مصوب کردند تا یک درصد از اعتبارات تملک دارایی دستگاه‌های اجرایی (اعتبارات غیر از حقوق و مزایا) برای تولید محتوای فرهنگی به سازمان صداوسیما اختصاص یابد.

آمریکا یک ایرانی را به اتهام لابی گری برای تهران بازداشت کرد
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده شخصی به نام کاوه لطف‌الله افراسیابی را به اتهام لابی‌گری مخفیانه برای دولت ایران بازداشت کرده است. جان سی. دیمرز، دستیار دادستان امنیت ملی منطقه غرب نیویورک در سند دادستانی نوشته: "برای بیش از یک دهه، کاوه افراسیابی تلاش کرد خودش را به روزنامه‌نگاران، اعضای کنگره و عموم مردم آمریکا یک کارشناس بی‌طرف در مسایل ایران جلوه دهد... این در حالی بود که افراسیابی در حقیقت کارمند مخفی دولت ایران و دفتر نمایندگی دائم این کشور در مقر سازمان ملل متحد بود و حقوق دریافت می‌کرد تا پروپاگاندا ان دولت ایران را تکثیر کند. او عامدانه از ثبت نام خود در دادگستری و مطابق قانون ثبت رسمی عناصر بیگانه - که اجباری است - خودداری کرده است. او از تعهد و الزام خود در علنی کردن منبع پشتیبان نظراتش سر باز زده و اکنون ما روندی را آغاز کرده ایم که او را در برابر اعمالش مسئول بدانیم."

نظرات بینندگان