arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹

رئیس سازمان نوسازی مدارس: برای ایمنی ۴ هزار مدرسه کانکسی نگران نیستیم / کانکسی که در دزفول دچار حادثه شد، مدرسه نبود؛ محل اسکان معلمان بود؛ علت آن هم صاعقه نبود / هیچ حادثه‌ای به دلیل صاعقه برای مدارس کانکسی اتفاق نیفتاده

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به آغاز ساخت مدرسه در روستای دزفول که کانکس معلمان آتش گرفت، گفت: بابت ایمنی ۴ هزار مدرسه کانکسی نگران نیستیم!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به آغاز ساخت مدرسه در روستای دزفول که کانکس معلمان آتش گرفت، گفت: بابت ایمنی ۴ هزار مدرسه کانکسی نگران نیستیم!

مهراله رخشانی مهر در گفت‌وگو با تسنیم درباره اینکه کدام مقررات و دستورالعمل‌های ایمنی برای استقرار 4 هزار مدرسه کانکسی اعمال می‌شود، اظهار کرد: در مقررات ملی ساختمان هیچ ضابطه‌ای برای مدارس کانکسی وجود ندارد.

وی درباره اینکه در مقررات ملی ساختمان در بحث تاسیسات الکتریکی برای بحث صاعقه مواردی مطرح شده و دستورالعمل اختصاصی آن در سال 95 تهیه و ابلاغ شده است آیا سازمان نوسازی مدارس آن را ابلاغ کرده است، گفت: بله اما آن چیزی که ابلاغ می‌شود را الزاما نباید سازمان نوسازی مدارس هم ابلاغ کند؛ وقتی یک دستورالعمل توسط دفتر مقررات ملی ساختمان استخراج می‌شود برای همه دستگاه‌های اجرایی، جامعه مهندسین و نظام مهندسی الزام‌آور است اگرچه ما حتماً ابلاغ کردیم و اگر لازم باشد مجدد ابلاغ می‌کنیم همچنین برای یادآوری به مهندسانی که کارهای طراحی انجام می‌دهند توجه به اجرای مقررات ملی ساختمان را الزام می‌کنیم.

مدارس کانکسی استانداردهای ایمنی را دارند!

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این پرسش که آیا ساختمان‌های مدارس و به ویژه کانکس‌ها در برابر صاعقه مقاوم هستند، متذکر شد: کانکس‌هایی که کاربری آنها آموزشی است و توسط سازمان نوسازی مدارس تهیه و در اختیار قرار می‌گیرد حتماً استانداردهای ایمنی، عایق صوتی و حرارتی در آنها رعایت می‌شود.

تمام مدارس کانکسی را نوسازی مدارس تامین نمی‌کند

وی ادامه داد: در مناطق عشایری به‌خصوص عشایر کوچ‌رو علاوه بر اینکه ما کانکس تهیه می‌کنیم، اداره کل عشایری هم کانکس تهیه می‌کند و در بعضی مواقع خیرین هم ورود می‌کنند اما کانکس‌هایی که سازمان نوسازی مدارس تهیه می‌کند مطابق با استانداردهای آموزشی است، همه جوانب از جمله ابعاد مورد نیاز در آموزش و وضعیت سیستم گرمایشی را مدنظر قرار می‌دهیم، در گذشته برای سیستم گرمایشی بخاری تابشی استفاده می‌شد که هم‌اکنون در بسیاری از مناطق جمع‌آوری شده و به جای آن رادیاتور روغنی استفاده می‌شود.

رخشانی‌مهر متذکر شد: ممکن است بعضی کانکس‌ها توسط ما تهیه نشده و با اطلاع ما مستقر نشده باشد بلکه اداره عشایری استان آن را تهیه و مستقر کرده است که ما از آن مطلع نیستیم اگر مطلع باشیم حتماً راجع به آن گزارش می‌گیریم.

وی افزود: الزاما همه جابه‌جایی‌ کانکس‌ها و چادرهای عشایری با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس نیست و کانکس سردشت دزفول، طبق گزارشی که مدیر بحران استانداری ارائه کرده براساس صاعقه آتش نگرفته است.

مدارس کانکسی به صاعقه‌گیر مجهز است، از کانکس دزفول اطلاعی ندارم

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: در استان‌های صاعقه‌خیز، مدارس کانکسی مجهز به صاعقه‌گیر هستند ولی نمی‌دانم کانکس معلمان دزفول صاعقه‌گیر داشته است یا خیر! اما مدیرکل نوسازی استان را ملزم کردم بازدیدی از منطقه انجام دهد، آتش‌نشانی و کارشناسان نیز بازدید کردند تا علل حادثه مشخص شود.

درباره اتفاقی که نیفتاده صحبت می‌کنیم!

وی با اشاره به اینکه درباره چیزی صحبت می‌کنیم که وجود خارجی نداشته است، گفت: تا الان برای کدام مدرسه کانکسی در کشور براثر صاعقه حادثه به وجود آمده است؟ چرا راجع به چیزی که اتفاق نیفتاده صحبت می‌کنیم ضمن‌ اینکه تامین امنیت محل اسکان معلمان با نوسازی مدارس نیست و معاونت پشتیبانی و آموزش و پرورش وظیفه دارند.

هیچ حادثه‌ای به دلیل صاعقه برای مدارس کانکسی اتفاق نیفتاده است

رخشانی مهر عنوان کرد: بنده ادعا می‌کنم تمام کانکس‌هایی که نوسازی مدارس تهیه کرده، صاعقه‌گیر دارند، شاید بپرسید دلیل بیاور و در پاسخ می‌گویم دلیل این است، در این مدت که از کانکس در مناطق عشایری استفاده می‌کنیم هیچ حادثه‌ای ناشی از صاعقه برای مدارس پیش نیامده است و حادثه مدرسه سردشت دزفول نیز طبق نظر کارشناس براثر صاعقه نبوده است.

نظر آتش‌نشانی درباره آتش‌سوزی کانکس معلمان

وی ادامه داد: سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول آقای معظم‌فر نامه‌ای به معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان دزفول زده و در نامه آمده است: "به استحضار می‌رساند با توجه به نامه ارسالی مورخ 5 بهمن 99 درباره علت حادثه کانکس معلمان روستای کنگرستان بخش سردشت در مورخ 3 بهمن 99، از محل فوق بازدید به‌عمل آمده و نتیجه کارشناسی به شرح زیر است "با توجه به شواهد و نوع آسیب‌دیدگی کانکس و نبود آثار صاعقه زدگی علت نشت گاز LPG (سلیندر گاز) در کانکس و انفجار آن بوده است."

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور متذکر شد: این کانکس مدرسه نبوده و محل اسکان معلمان است و روز اول ادعا شد علت حادثه صاعقه بوده اما الان شخص شد که صاعقه نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در مناطقی که نمی‌توان کانکس را جمع آوری کرد در گذشته دانش‌‌آموزان یا در مدارس سنگچین درس می‌خواندند یا در چادرها گفت: استانداردها را عوض کردیم یعنی مدارس را از چادر و سنگ‌های دست چین به کانکس تبدیل کردیم،کانکس برای مناطق صعب العبور است، چه استانداردی می‌توانیم برای جمع آوری آن داشته باشیم؟ از سوی دیگر اصلا امکان حمل مصالح به مناطق صعب‌العبور وجود ندارد.

رخشانی مهر بیان کرد: انواع کانکس‌ها را داریم؛ کانکس‌های تاشو که می‌تواند جمع شود و حمل آن آسان‌تر است برخی کانکس‌ها، چرخ‌دار است و پشت تراکتور بسته شده و جابه‌جا می‌شود و برخی کانکس‌ها ثابت است و باید در محل مستقر شود.

ساخت کانکس آموزشی را سفارش می‌دهیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت کانکس را سفارش می‌دهید یا سازه‌های فلزی به عنوان کانکس خریداری و برای مصارف آموزشی استفاده می‌شود، بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس ساخت کانکس را سفارش می‌‌دهد تا با استانداردهای آموزشی تهیه شود ابعاد کانکس‌های آموزشی با ابعاد کانکس‌های محل اسکان متفاوت است مثلا در زلزله سرپل ذهاب مردم به صورت موقت در کانکس ساکن شدند که اینها کانکس معمولی بود و با کانکس‌های آموزشی متفاوت است.

وی ادامه داد: کانکس آموزشی باید عایق صوت، عایق حرارت و حداقل‌های ایمنی را بر اساس مقررات ملی ساختمان داشته باشد و در برابر صاعقه مقاومت کند، سیستم گرمایشی از نوع رادیاتور برقی روغنی باشد یا اگر برق نداشته باشد از بخاری‌های نفتی استاندارد استفاده شود که ما سفارش ویژه ساخت کانکس آموزشی می‌دهیم.

مدارس کانکسی در چه شرایطی استفاده می‌شود؟

رخشانی مهر با اشاره به اینکه 4 هزار کلاس کانکسی در کشور داریم که بیشترین آن در مناطق عشایری مانند مناطقی از خوزستان، چهار محال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس است، تصریح کرد: این مناطق عشایر کوچ‌رو دارند، کانکس‌ها فقط برای آموزش ابتدایی و مدارس با جمعیت دانش آموزی بین سه تا 10 نفر استفاده می‌شود و برای آموزش متوسطه اول و دوم دانش‌آموزان از مدارس شبانه‌روزی استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره آتش‌سوزی کانکس منطقه سردشت دزفول گفت: در آن منطقه بیشتر خانه‌ها با سنگ ساخته شده است چون امکان بردن مصالح وجود ندارد، تصور می‌کنید برای جانمایی کانکس می‌توان بلدوزر برد و منطقه را صاف کرد و بعد از آن کانکس را مستقر کرد؟ بعضی مواقع به خاطر سیل ناچاریم کانکس را در جای مرتفع قرار دهیم یعنی امکان انتخاب هم وجود ندارد.

به دلیل سیل کانکس را در ارتفاع قرار می‌دهیم

رخشانی مهر عنوان کرد: اگر کانکس‌ها در بلندی باشد ممکن است صاعقه بزند به همین دلیل برای آن آنتن می‌گذارند ولی علت اینکه کانکس را روی بلندی مستقر می‌کنند برای این است که سیل آن را نبرد همچنین کانکس باید جایی قرار بگیرد که دسترسی دانش آموزان هم آسان باشد.

برای ایمنی 4 هزار مدرسه کانکسی نگران نیستیم!

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت ایمنی 4 هزار مدرسه کانکسی چگونه است، تصریح کرد: از بابت ایمنی 4 هزار کلاس کانکسی نگرانی نداریم و از بابت کانکس دزفول نیز نگرانی نداشتیم چون علت حادثه صاعقه نبوده و پیک‌نیک آتش گرفته است و این اتفاق ممکن است همین جا نیز رخ دهد، سه نوجوان نیز برای کمک به خاموش کردن آتش رفته بودند که دچار سوختگی می‌شوند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: بابت ایمنی 4 هزار کانکس حتی آنهایی که نوسازی مستقر نمی‌کند، نگرانی نداریم مگر اینکه مسائل ایمنی را رعایت نکنند یعنی اینکه داخل کانکس پیک‌نیک روشن باشد و منفجر شود، در ماجرای سردشت دزفول، مدیریت بحران گفته است روزانه سه وعده غذای گرم ارسال می‌کردیم و چرا آنجا پیکنیک بوده است!

ساخت مدرسه در کنگرستان دزفول

رخشانی‌مهر درباره ساخت مدرسه به جای کانکس ادامه داد: ما مشکل تامین منابع نداریم و اگر بشود در این مناطق مدرسه ساخت که می‌سازیم اما جایی که با هلی‌کوپتر، کانکس را می بریم و معلوم نیست دو یا سه سال دیگر جمعیتی وجود داشته باشد منطقی نیست مدرسه ساخت و افرادی که دنبال بهانه هستند تا از صاعقه وجود نداشته و مدرسه نبوده نقد کنند بازهم نقد خواهند کرد که چرا در این مناطق مدرسه ساختید؛ در این ماجرا اصرار داشتند بگویند علت حادثه صاعقه است در حالی که اینگونه نبود.

وی با اشاره به اینکه در روستای کنگرستان دزفول ساخت یک مدرسه را آغاز کردیم، درباره اینکه آموزش و پرورش سردشت دزفول و فرماندار آن منطقه حتی خود معلمان گفتند صاعقه باعث انفجار پیک‌نیک شد، گفت: آنها در اظهارنظر عجله کردند از سوی دیگر دائم می‌گفتند مدرسه بود در حالیکه این کانکس مدرسه نبود و محل اسکان معلمان بود اگرچه از آتش گرفتن آن هم بسیار متاسف هستیم و نباید این اتفاق می‌افتاد اما اگر بگویند مدرسه، بیشتر احساسات مردم جریحه‌دار می‌شود!

نظرات بینندگان