arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

کاخ سفید: بایدن گزارش محرمانه قتل خاشقچی را به کنگره ارائه می‌دهد

سخنگوی کاخ سفید از آمادگی ارسال و افشای گزارش محرمانه قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی برای کنگره آمریکا خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته (جمعه) در جمع خبرنگاران از آمادگی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتشار گزارش محرمانه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان برای کنگره خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «این قانون است و ما قانون را دنبال می‌کنیم. ما قطعاً از عربستان سعودی انتظار داریم که سابقه خود را در زمینه مسائل حقوق بشری ارتقا دهد و این امر شامل آزادی زندانیان سیاسی همچون حامیان حقوق زنان از زندان‌های عربستان می‌شود».

اول بهمن ماه، «آوریل هینس» مدیر اداره اطلاعات ملی اعلام کرده بود که که دولت بایدن قصد دارد گزارش اطلاعاتی درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را از حالت محرمانه خارج سازد.

تصمیم دولت جو بایدن برای خارج کردن گزارشات مربوط به قتل خاشقچی از طبقه اسناد محرمانه به مفهوم آن است که ظاهراً ایالات متحده قصد دارد رسماً «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را بعنوان مقصر قتل بی‌رحمانه خاشقچی تعیین کند.

طبق این گزارش، خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و از ساکنان ایالات متحده که مقالات انتقادی درباره ولیعهد عربستان می‌نوشت، در اکتبر ۲۰۱۸ به دست عوامل سعودی در داخل کنسولگری عربستان در ترکیه به طرز وحشتناکی به قتل رسید.

علیرغم آنکه گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که جامعه اطلاعاتی آمریکا با درجه اطمینان متوسط رو به بالا بر این باور است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است، اما هرگز تاکنون به صورت رسمی چنین اظهارنظری را مطرح نکرده‌اند.

ولیعهد عربستان در مناسبات مختلف، هرگونه مداخله در قتل خاشقچی را انکار کرده است.

«خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی و دیگر فعالان حقوق بشر بارها از بایدن درخواست کرده‌اند که گزارش محرمانه درباره قتل خاشقچی را منتشر کند و تأکید کرده‌اند که این اقدام می‌تواند گام اول به سوی محاکمه عوامل قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی باشد.

نظرات بینندگان