arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

خطوط پنی‌سیلین خوراکی داروسازی جابرابن‌حیان به مدار تولید بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خطوط پنی‌سیلین خوراکی داروسازی جابرابن‌حیان به مدار تولید بازگشت

روز 18 بهمن ماه 1399 طی مراسمی پروژه بازسازی خطوط پنی‌سیلین خوراکی شرکت داروسازی جابرابن‌حیان، همزمان با شصتمین سالگرد تاسیس این شرکت افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

حسین پناهیان مدیرعامل شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا در این مراسم با اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو و زیرمجموعه‌های آن به یکی از قطب‌های مهم صنعت داروسازی کشور تبدیل شده‌اند که این باعث افتخار است، گفت: با توجه به شرایط تحریمی، مجموعه ما توانسته به سلامت مردم کمک کند و باعث ایجاد امنیت خاطر مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه شاهد ارتقای شرکت‌های زیرمجموعه آینده پویا در بورس اوراق بهادار هستیم، افزود: طی دو، سه ماه آینده سهام سه شرکت داروسازی دانا، پخش رازی و داروسازی راموفارمین هم در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود که این باعث شفافیت بیشتر در عملکرد آنها خواهد شد.

طراحی افقی فراتر از افق فعلی برای داروسازی جابرابن‌حیان

رحمان پلیمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو هم در این مراسم با اشاره به اینکه شرکت داروسازی جابرابن‌حیان تحت مدیریت مصطفی صفاری طی سال جاری عملکردی فوق‌العاده داشته است، گفت: برخی از محصولات اصلی این شرکت که در گذشته به دلایل مختلف از مدار تولید خارج شده بودند، امسال مجددا به مدار تولید بازگشته‌اند یا در حال بازگشت به تولید هستند. ضمن اینکه محصولات جدید این شرکت در حال ورود به مرحله تولید و بازار هستند. از جمله محصولات جدید این شرکت می‌توان به اسپری PHR160 اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های شرکت داروسازی جابرابن‌حیان بدون اتکا به دانش خارجی و واسپاری به مجموعه‌های بیرونی و با اتکا به نیروهای داخلی این شرکت اجرا شده است، اضافه کرد: این نشان‌دهنده این است که شرکت داروسازی جابرابن‌حیان توانسته در 60 سالگی خود به بلوغ برسد. ضمن اینکه در این شرکت شاهد صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه‌ها و اجرای پروژه‌ها در زمان استاندارد و مقرر بوده‌ایم.

پلیمی با بیان اینکه با وجود شرایط سخت تحریمی و شیوع کرونا، شرکت داروسازی جابرابن‌حیان توانسته امسال به رشد سود و تولید برسد، توضیح داد: مصطفی صفاری یکی از جوان‌ترین مدیران ارشد در هلدینگ شفادارو است و تاکنون توانسته عملکرد موفقی را از خود بر جای بگذارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو تصریح کرد: افقی فراتر از افق فعلی برای داروسازی جابرابن‌حیان طراحی شده است. داروسازی جابرابن‌حیان در سال‌های آینده بسیار توسعه خواهد یافت و سبد محصولات آنها نیز متنوع‌تر خواهد شد.

خطوط پنی‌سیلین خوراکی داروسازی جابرابن‌حیان به مدار تولید بازگشت

بازگشت داروسازی جابرابن‌حیان به بازار پنی‌سیلین‌های خوراکی

مصطفی صفاری مدیرعامل شرکت داروسازی جابرابن‌حیان هم در این مراسم عملکرد این شرکت در 10 ماهه نخست 1399 را تشریح کرد و توضیح داد: در 10 ماهه نخست 1399 ناخالص فروش داروسازی جابرابن‌حیان با رشد حدود 60 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به حدود 320 میلیارد تومان رسید. این در حالیست که در این مدت با مشکلات تحریم، انتقال پول و بیمه شرکت‌های حمل بین‌المللی مواجه بودیم و با توجه به اینکه بخش زیادی از مواد اولیه موردنیاز داروسازی جابرابن‌حیان وارداتی است، این مشکلات می‌توانست چالش جدی برای ما ایجاد کند. در همین مدت با وجود افزایش هزینه‌ها، افزایش قیمت خاصی هم در مورد داروهایمان نداشتیم. با این حال توانستیم با داخلی‌سازی مواد اولیه، پیدا کردن راه‌های جایگزین و تولید محصولات جدید، عملکردی حتی از فراتر از پیش‌بینی بودجه شرکت داشته باشیم.

وی افزود: در 10 ماهه نخست امسال شرکت داروسازی جابرابن‌حیان از نظر بازدهی در بین شرکت‌های دارویی بورسی با بازدهی 156 درصدی رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

صفاری با اشاره به اینکه پروژه نوسازی خطوط پنی‌سیلین خوراکی با هزینه‌ای معادل حدود 7 میلیارد تومان اجرا شده است، اظهار کرد: ابتدا قرار بود پروژه بازسازی و نوسازی خطوط داروسازی جابرابن‌حیان توسط پیمانکار اجرا شود اما در نهایت تصمیم گرفتیم این پروژه را در مجموعه خود داروسازی اجرا کنیم تا ریسک ناشی از نوسانات قیمت را مدیریت کنیم و این باعث شد تا صرفه‌جویی قابل توجهی هم محقق شود. در صورت برون‌سپاری اجرای این پروژه، هزینه‌ای معادل 150 میلیارد تومان به شرکت تحمیل می‌شد درصورتی‌که با اجرای این پروژه توسط خودمان، هزینه‌ها به حدود 50 میلیارد تومان کاهش یافت. خط پنی‌سیلین خوراکی داروسازی جابرابن‌حیان یکی از خطوط استراتژیک تولید دارو در کشور است و امیدواریم بتوانیم به زودی گواهینامه GMP آن را هم از سازمان غذا و دارو بگیریم.

خطوط پنی‌سیلین خوراکی داروسازی جابرابن‌حیان به مدار تولید بازگشت

به گفته وی هم‌اکنون 8 محصول دارویی در خط پنی‌سیلین خوراکی داروسازی جابرابن‌حیان تولید می‌شوند و 8 محصول دیگر هم در پایپ لاین قرار دارند. در حال حاضر داروسازی جابرابن‌حیان به همراه داروسازی دانا که هر دو زیرمجموعه هلدینگ شفادارو هستند، تنها تولیدکنندگان پنی‌سیلین در کشور هستند.

مدیرعامل شرکت داروسازی جابرابن‌حیان افزود: میزان کل فروش محصولات پنی‌سیلین خوراکی مطابق آمارنامه دارویی در سال 1398 در کل کشور مبلغ 7000 میلیارد ریال است و برآورد می‌شود در سال 1400 این رقم به 10 هزار میلیارد ریال افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود با انجام نوسازی این خط شرکت داروسازی جابرابن‌حیان بتواند حدود 15 درصد از کل بازار فوق به مبلغ 1500 میلیارد ریال را بگیرد.

وی با بیان اینکه محصولات پنی‌سیلین داروسازی جابرابن‌حیان در کشورهای منطقه هم بسیار خوشنام هستند و مورد استقبال قرار گرفته‌اند، توضیح داد: با توجه به اینکه چند برابر نیاز کشور، ظرفیت تولید دارو در داخل کشور ایجاد شده است، باید به سمت توسعه صادرات دارو برویم.

صفاری خاطرنشان کرد: پروژه بازسازی و نوسازی خط پنی‌سیلین تزریقی داروسازی جابرابن‌حیان هم اوایل امسال به مدار تولید بازگشت و امیدواریم اوایل سال آینده گواهینامه GMP این خط را هم از سازمان غذا و دارو بگیریم. پروژه بازسازی و نوسازی خطوط پنم‌ها و غیربتالاکتام‌های تزریقی هم قرار است در سال آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین پروژه‌های افزایش ظرفیت خط نیمه جامدات، DPI، حاجب، نانو و افزایش ظرفیت MDI از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای مهم در حال اجرای داروسازی جابرابن‌حیان هستند. همچنین هم‌اکنون 70 محصول در پایپ لاین شرکت قرار دارند.

 

نظرات بینندگان